shoulder Press vs military


kasper.k
 Share

Recommended Posts

Når jeg træner hjemme, bruger jeg altid skulderpres (fordi der ikke er højt nok til loftet til military :) :) )

Men ellers kan der være noget med ryggen.

Når man sidder, skal man passe på ikke at slappe af i ryggens muskler.

Når man står, kan man måske have en forkert holdning, f.eks skæv eller

for meget svaj.

Jeg havde det før i tiden sådan at jeg stod skævt til den ene side og lagde for meget

vægt på det ene ben, når jeg pressede mig for meget i military.

Det gør jeg ikke mere, fordi jeg ikke presser mig så meget nu.

Jeg tror man skal prøve sig frem, hvad der er bedst, stående eller siddende.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

er det så ikke bedre at benytte military i sit træningsprogram frem for shoulder press
Shoulder press gor hvertfald helveds ondt i min ryg. Men kan sagtens vaere fordi jeg svajer lidt. Saa jeg ville da foreslaa at kore military press.
fordi der ikke er højt nok til loftet til military

Er der heller ikke hjemme ved mig, men stangen behover ikke komme meget over hovedet for det virker optimal (hvertflad paa mig, en form for non-lockout. Se foreksempel paa Loui Ferigno i pumping iron, der er hvertflad ikke straekte arme.

Link to comment
Share on other sites

Nu vi er ved håndbold snakken.

Kender I nogle gode øvelse, som er gode til at forbygge skader i knæ, fingre, ryg, fodled (da de er de mest udsatte led i håndbold).

Foruden det, er der så nogle der kender nogle øvelser der styrker skuldre, så man evt. kunne forstærke sit skud (ved godt at det er 90% teknik at skyde med en håndbold, men kunne man bare forstærke de sidste 10% skader det ikke ;) )

Link to comment
Share on other sites

De klassiske skulder-støtteøvelser er ud- og indadrotation. Enten med håndvægte eller (bedre) med kabel. Det hjælper på stabiliteten i leddet og mindsker faren for skader. Det hjælper nok ikke supermeget på skudstyrken.

Hvis du vil undvære skader, så skal du vel træne styrkeorienteret the safe way. Dvs. undgå ekstreme situationer som max-tests osv.

Min håndboldspillende kæreste mener, at især triceps og bryst skal styrkes for at øge skudstyrke.

----

Med hensyn til det oprindelige spm. i tråden, så synes jeg en væsentlig forskel mellem military og skulderpres (ud over, at de rammer skudermusklerne forskelligt), at military er teknisk mere udfordrende - og derfor mere spændende.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

En typisk "kaste" problematik er også styrke forskellen på for- og bagside, altså: For stærk forside. Specielt målmændene er i farezonen for ledskred fremadtil (Anterior subluxation) Du skal altså som håndboldspiller sørge for at træne bagsiden lige så intensivt som forsiden.

Øvelser som trækker skulderbladet tilbage, og øvelser som trækker overarmsknoglen tilbage ifht skulderbladet er specielt relevante.

Link to comment
Share on other sites

skulder øvelse .. er vel i sagens natur en hjælpeøvelse ? :tongue:

Så for maximal overførsel ville jeg køre military hvis jeg bænkede med stang, og skulderpres hvis jeg bænkede med håndvægte .. længere er min grundliggende betragtning faktisk ik' ..

Så kan du selvf. snakke om øvelses rotation, udbrænding, (pattern overload?), osv ... men....ja..... hejhej :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Glemte lige at nævne, at jeg personligt sværger til military i øjeblikket. Skulderpers med håndvægte bider rigtig godt i skulderen og er virkelig god til at brænde, men når man når op omkring 32-35 kg's vægte så er det (for mig anyway) et stort problem at få smidt vægtene op på skuldrene og begynde at reppe med dem. De bliver ganske enkelt for tunge og uhåndterlige.

Military er nemmere at køre tungt da man bare kan racke den ud i den rigtige højde. Desuden ser og føles den meget mere som en flerledsøvelse.

Mht. håndboldsnakken så er triceps, skulder og patværk nok noget af det der kan styrke dit skud. Som nogle andre nævner er det dog vigtigt at træne hele kroppen så symmetrien for det første ikke ryger, men også så du ikke river skulderen af led når du fyrer kanonen af.

Ganske som i mit forrige indlæg så ville jeg anbefale bare at fyre noget masse på overkroppen og samtidig sørge for at holde formen og hurtigheden ved lige. Massen hjælper usandsynligt meget i håndbold der trods alt er en kontaktsport - se bare på landsholdet, der er praktisk talt ikke en bagspiller under 100 kg ;)

Link to comment
Share on other sites

kulderpers med håndvægte bider rigtig godt i skulderen og er virkelig god til at brænde, men når man når op omkring 32-35 kg's vægte så er det (for mig anyway) et stort problem at få smidt vægtene op på skuldrene og begynde at reppe med dem. De bliver ganske enkelt for tunge og uhåndterlige.

- teknik! .. placer vægtene på lårene og brug dem til at skubbe vægtene op på plads .. et par velrettede eksplosive ryk med basserne og vægtene havner liiige der hvor du vil have dem ;) .. lidt øvelse og så er den hjemme B)

Link to comment
Share on other sites

Skudstyrken kommer vel også ligesom ved et slag i høj grad ud af rotation i hoften, ville det ikke være klogt at træne de skrå mavemuskler og det nederste af ryggen for at øge ens skudstyrke?? :unsure:

Et hvilket som helst svagt led fra håndledet til hoftebøjerne, vil give et svagere skud. Større styrke vil altid være en fordel, bare der er balance over leddene.

Link to comment
Share on other sites

Nu vi er ved håndbold snakken.

Kender I nogle gode øvelse, som er gode til at forbygge skader i knæ, fingre, ryg, fodled (da de er de mest udsatte led i håndbold).

Foruden det, er der så nogle der kender nogle øvelser der styrker skuldre, så man evt. kunne forstærke sit skud (ved godt at det er 90% teknik at skyde med en håndbold, men kunne man bare forstærke de sidste 10% skader det ikke ;) )

Da jeg skrev min afgangsopgave på gymnasiet, skrev jeg om forebygning af korsbåndskader. Det var vel ca. 15-16 sider bare om korsbåndet. Det er nok lige i overkanten af hvad du gider at læse. Men 10 min. Om dagen med et vippebræt gør en meget stor forskel, det alene kunne ca. ha’ sat en stopper for 30% af skaderne af bagerste korsbånd. Men ellers er det din træner der skal indføre nogle specielle, øvelser i træningen, øvelserne kan virke meget latterlige, derfor er der sikkert mange der ikke tager dem seriøse og springer let over det. (desværre)… Ærgerligt at se lovende sportstalenter blive sendt tilbage til stenalderen med en skade… bare fordi træneren måske ikke lige synes at det med forebyggende træning er noget han vil spilde kostbar træningstid på… :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share