Sygdom og tab i performance


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg været dødsyg i snart en uge. :angry: :angry: :angry:

Nu glæder jeg mig godt nok til at komme igang igen. Men jeg overvejede hvor meget sådan en sygsom påvirker din form - og hvor hurtigt man er tilbage til det gamle niveau?

Nu ved jeg godt, at man ikke kan komme med diktater ala "du gør 14 % tilbage i iltoptagelse og 8 % ned i styrke, når du har været syg en uge".

Men er der nogen som kan komme med kvalificerede bud på formnedgangen af sygdom?

Skal lige siges at min sygdom er triviel - feber, ondt i halsen, ondt i ørene, totalt tilsnottet osv

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at en god gammeldaws sygdom på en uges tid, som regel munder ud i at jeg, efter en uges træthed og ringe styrke i træningen - bliver STÆRKERE end jeg var før.. .. mine største fremgange er kommet 1-2 uger efter en ordentlig omgang sygdom, hvor jeg har ligget i sengen det meste af tiden..

Så.. never mind, du har sikkert haft brug for at hvile kroppen (måske det er grunden til at du er blevet syg? - sker ... øh.. af og til for mig :lol: ) så alt i alt er det nok ikke så slemt...

Link to comment
Share on other sites

Spock:

Min erfaring er at en god gammeldaws sygdom på en uges tid, som regel munder ud i at jeg, efter en uges træthed og ringe styrke i træningen - bliver STÆRKERE end jeg var før.. .. mine største fremgange er kommet 1-2 uger efter en ordentlig omgang sygdom, hvor jeg har ligget i sengen det meste af tiden..

Faktisk også min egen erfaring, hvis såfremt jeg starter når jeg er helt frisk (og ikke bare halvfrisk) - og hvis såfremt at pausen har passet nogenlunde i forløbet (slut på cyklus).

Ellers så føler man sig lidt mat efter sådan en omgang, væsken er feset udaf kroppen, og man har måske ikke fået spist rigtigt - så formen føles næsten altid som skod de første par gange efter sygdom.

Efter et par træningspas, så er man i stilling igen - nogle øvelser skal måske have en uge før de sidder der igen, men ellers generelt, er formnedgangen ikke voldsom.

Men det føles sgu sådan - det er bare psykisk dog.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg været dødsyg i snart en uge. :angry:  :angry:  :angry:

Skal lige siges at min sygdom er triviel - feber, ondt i halsen, ondt i ørene, totalt tilsnottet osv

Yeah... det er sådan ca også noget af det værste at komme sig over! Den mængde af antistoffer som kroppen producerer for at holde legemeget på ret køl(eller så godt som :chicken: ), er ikke at kimse ad. De helt præcise tal har jeg ikke, men efter en endt forkølelse går der faktisk ret lang tid inden kroppen kan yde sit bedste igen. En ting er at man er fysisk udmattet i lang tid efter, men også det psykiske, følelsen af at man ikke orker påvirker mentaliteten. Ikke så farligt blandt alm. civile, men for folk der træner peak level hele tiden, har det en stor indflydelse. Det grundlag kan nemlig give et afterboost på systemet, enten i den ene retning eller den anden. Man går helt ned eller man blir superstærk. Der sker ikke meget andet end at kroppen har vilet ud og der er masser at give af.

Restitutionsperioden er forskellig for hvert individ. Det afhænger af meget! Alt fra fysisk tilstand til resistens i almindelighed. Der er kun én der kan vurdere en situation som den, det er personen som der er tale om :bigsmile: .... I dette tilfælde dig. B)

Tag den tid det tager ellers risikerer du blot at forlænge din restitutionsperiode. :blink:

Worst case sce... kan du få et tilbagefald. :angry:

Håber det hjalp lidt.... ;)

Edited by Fallen
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg har haft nogenlunde de samme erfaringer som Everlast og Spock. Og jeg har stort set samme opfattelse som Fallen.

Men nu er jeg altså desværre stadig syg. :angry: :angry: :angry: På 8. dagen. :devil: Jeg er ved at være træt af det. Grundet "sliddet" på slimhinderne får jeg spontant næseblod pt. Og halsen har været så hårdt ramt i så lang tid, at stemmen har været helt væk i 3 dage. :blink: Kommunikation foregår ved fingersprog og brumme-/pivelyde. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ved at være træt af det. Grundet "sliddet" på slimhinderne får jeg spontant næseblod pt. Og halsen har været så hårdt ramt i så lang tid, at stemmen har været helt væk i 3 dage.

Har du brugt noget slimløsnende i den tid du har været syg? Jeg tænker på sprays indeholdende ephedrin el. lign. De trækker nemlig samtlige slimhinder sammen, så overskydende slim frigøres fra slimvægge. Dette resulterer i manglende slimproduktion og deraf udtørring. Ved længere tids brug(maks ti dage), så er irritationen så stor at det gør ondt som ind i helvede. Hvis du intet har brugt overhovedet, så rend lige til lægen engang. Ikke at det er farligt det du fejler, men hvis det er en bakterie, skal du lige ha en penicillinkur. Og drop træningen imellem tiden, selvom det er surt :angry:

Du banker bare din krop til bønnemos. <_<

Men æææhh.... den der med chimpansen... måske holder den!!! :lol:

Edited by Fallen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share