Set+Vægt????


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Guest DBM

Et lille spørgsmål, som jeg håber at få svar på!

Når jeg træner starter jeg altid med et opvarmingsæt, som ligger på ca 40% af max.

Efter det, stiger jeg gradvist med vægt, indtil jeg ved det 3-4 sæt er på max.

Nu har jeg så talt med en, som siger at det er bedre at gå den anden vej. Altså efter opvarming tage max, og så derefter (hvis nødvendigt) langsom gå ned. Er det noget rigtigt i det?

Jeg kunne forstille mig at det måske var meget godt for at opnå hypertrofi, men er det godt hvis man også skal tænke på styrke, udholdenhed og eksplosionskraft?? Eller er det underordnet?? Svar udbedes......

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

det lugter lidt af pyramidesæt...

og det er måske en længere diskussion men...

Omkring hypertrofi:

jeg vil mene at man skal tage 1-2 sæt til opvarmning, og gå direkte til max med 2-3 sæt. Det 'udmatter' nok musklen mere end hvis man trapper ned i vægt til sidst. Pausen mellem sættene skal dog være af en fornuftig længde (2-3 min.) så musklen bliver klar til yde max igen.

Omkring styrke, udholdenhed og eksplosionskraft:

Her er det oplagt at eksperimentere med antal reps og hastighed i udførelsen af en øvelse. Jeg ved  at hastigheden i øvelser sættes meget op, hvis man træner efter eksplosionskraft. Hvis det er udholdenhed som man træner efter, siger man normalt at man skal træne med mange reps i sine sæt. Det er jeg dog ikke så sikker på mere...

anyway...håber det hjalp lidt!

Link to comment
Share on other sites

Guest DBM

Tak for svaret.....

Du har ret i at det minder om pyramidesæt, men som jeg kan forstå det, skal man gå både op og ned i vægt når man træner på den måde!?

Her er jo kun tale om at man skal gå lidt ned hvis det er nødvendigt!

Det er jo klart at man udmatter musklerne mere, hvis man ikke går ned, men spørgsmålet er også mere på forskellen på de to træningsformer??

Nogen som har et bud...

DBM

Link to comment
Share on other sites

igen...det er højstsandsynligt det 'chok' som din muskler får, når du gør det på den måde, altså fra opvarmning til max med det samme.

Det er også det 'chok', som er bedst efter min mening.

At dyrke stærketræning går ud på at udmatte og chokere musklen hver gang den trænes. Det gælder nok uanset hvad man træner efter (hypertrofi, styrke, udholdenhed) Man ødelægger groft sagt sine muskler hver gang man træner. Når man ikke træner, bygger kroppen musklerne op igen, men bedre, større og hårdere. Groft sagt kan man sige, at desto mere man ødelægger sin muskel, desto mere(bedre) genopbygger kroppen musklen igen, hvilket er hele humlen i at styrketræne..

Kortsagt: Gå fra opvarmning til max med det samme...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share