Hvor meget motion?


Smizze
 Share

Recommended Posts

Hvor meget skal man cykle, for at tabe sig 1-1½ kg om ugen?

Jeg vil gerne lige tabe mig en 6-7 kg, og spiser i forvejen ret sundt og rører ikke slik, chips, kage og sodavand. Derfor er det ret svært at lægge min kost væsentlig om og opnå et vægttab ad den vej.

Mvh. Smizze

Link to comment
Share on other sites

1-1½ kilo lyder som utroligt meget - har svært ved at tror på at det kan lade sig gøre...

Det handler lige så meget om at sætte forbrændingen op i sin kost (v. at spise meget sundt grønt ved hvert måltid) som at dyrke meget motion.

Hvis du er medlem af et center synes jeg du skulle tale med en træner - og så melde dig til en del spinning timer, da det er en af de bedste timer for folk der ønsker at tabe sig pga. den høje intensitet og temposkift a' ca. en times varighed.

Der er mange gode artikler i motion-online's arkiv. Læste specielt denne med stor interesse: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...nlig_beretning/

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget skal man cykle, for at tabe sig 1-1½ kg om ugen?
15-20 timer... måske... hvis du cykler med høj intensitet, men det kommer også an på din kondition og din kropsvægt.

Hvad vejer du nu?

Det handler lige så meget om at sætte forbrændingen op i sin kost (v. at spise meget sundt grønt ved hvert måltid) som at dyrke meget motion.

kan man det? :unsure: For nogle fødevarer går en større del af deres energi med at få dem nedbrudt og optaget, men man kan vel ikke sige forbrændingen øges som sådan?

Link to comment
Share on other sites

15-20 timer... måske... hvis du cykler med høj intensitet, men det kommer også an på din kondition og din kropsvægt.

Hvad vejer du nu?

Orv, det var mange timer. Så meget havde jeg dog ikke regnet med.

Jeg vejer 57 kg. Jeg kan løbe ca. 3,5 km på 15-16 min, så min kondition er vel ok?

Jeg er først lige begyndt at cykle, men jeg synes det går godt, har været ude 4 dage i træk nu. Jeg cykler hele tiden så jeg presser mig selv, og kører i det højeste gear hele tiden også op af bakke osv.

Mvh. Smizze

Link to comment
Share on other sites

15-20 timer... måske... hvis du cykler med høj intensitet, men det kommer også an på din kondition og din kropsvægt.

Hvad vejer du nu?

Orv, det var mange timer. Så meget havde jeg dog ikke regnet med.

Jeg vejer 57 kg. Jeg kan løbe ca. 3,5 km på 15-16 min, så min kondition er vel ok?

For at uddybe maxP's indlæg

Et kilo fedtvæv svarer til godt 7500 kalorier.

så du vil forbrænde mellem 7500 og 11250 kcal om ugen ved cykling

ifølge ifrom.dk forbrænder man ca. 11 kcal/min. ved Cykling med ca. 20 km/t.

så derfor skal du cykle 7500kcal / 11kcal/min / 60min/time = 11,4 timer for at forbrænde 1 kilogram fedtvæv og halvanden gang så meget for de 1,5kg.

Dette naturligvis under forudsætning at du ikke begynder at indtage flere kilokalorier i forbindelse med at du påbegynder træningen, hvilket de fleste helt nok vil gøre(dette er så på baggrund af egne erfaringer og hearsay, men man bliver sulten af alt det arbejde :4mewantfood: ) hvis de ikke følger en meget fast kostplan.

Det vil nok være bedre at satse på et vægttab på et halvt til et helt kg om ugen og forsøge at opnå dette primært via motion og resten via kosten ved at begynde at tælle lidt kalorier eller måske slet og ret bare skære lidt i portionsstørrelse hvis du kan styre det.

forbrænding ved cykling afhænger naturligvis meget af hastigheden samt et utal af andre parametre hvorfor MaxP nok har fået et lidt andet resultat end mig.

Jeg er først lige begyndt at cykle, men jeg synes det går godt, har været ude 4 dage i træk nu. Jeg cykler hele tiden så jeg presser mig selv, og kører i det højeste gear hele tiden også op af bakke osv.

Mvh. Smizze

Når du siger kører i højeste gear tolker jeg det som du kører med lav kadence.

Det skal du nok ikke regne med at få så meget andet ud af end større belastning på knæene og øget risiko for problemer med samme.

Forbrændingen afhænger mere af hastigheden (og terrænet) end hvilket gear du kører i.

{rettede kalorieindholdet i fedtvæv og de tilhøredne beregninger}

Edited by nightbringer
Link to comment
Share on other sites

Ikke fordi det betyder forfærdelig meget, men 1kg fedtvæv kan næppe indeholde 9100kcal, da det ville svare til 100% rent fedt.

1kg fedtvæv skulle svare til ca 7000kcal, dvs 80% fedt og 20% væske og andet snask :)

smizze -> 3500m på 15-16 minutter er pænt hurtigt. Konservativt omregnet til en coopertest (max løbslængde på 12 min) har du et kondital lige under 50, hvilket ifølge denne tabel placere dig i toppen konditionsmæssigt ift normalbefolkningen. Flot :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ikke fordi det betyder forfærdelig meget, men 1kg fedtvæv kan næppe indeholde 9100kcal, da det ville svare til 100% rent fedt.

en ret god pointe, næste gang skal jeg nok prøve at aktivere et par hjerneceller før jeg quoter en så "troværdig" kilde som dr.

Nu vil jeg stille mig over i skammekrogen.

Link to comment
Share on other sites

For nogle fødevarer går en større del af deres energi med at få dem nedbrudt og optaget, men man kan vel ikke sige forbrændingen øges som sådan?

jeg mener at have set en undersøgelse hvor man sammenlignede 4 typer måltider..

Måltider der indeholdt meget protein eller alkohol øgede BMR (med en 10-20%) efter måltidet. Alkohol øgende mest (Men det er vist ikke en anbefaling ;) )

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg ved godt at jeg er flere år bag, men jeg vil nu lige sige et par ord.

Jeg har lavet en kostomlægning.spiser mindst 5 måltider om dagen. fedtfattigt,mange grønsager,fedfattigt kød,fisk,frugt(3 om dagen). De første 3 uger tabte jeg 2.7 kg om ugen UDEN AT MOTIONERE OVER HOVEDET. IKKE NOGET MOTIONS CENTER BESØG ELLER LØBETURE.Jeg gjore ingen ting. Så det er ikke helt ude i hampen.

Rigtig god kost omlægning :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share