Turnering HASTER


s0rensen
 Share

Recommended Posts

Jeg skal spille fodbold turnering på mandag, tirsdag, onsdag, måske torsdag. Min form er ikke i top endnu, da turneringen kom helt uventet. Løb cooper i dag og løb kun 3740 meter. Jeg mangler en plan for hvordan jeg skal træne de næste 5 dage, om til turneringen.

Med venlig hilsen Kasper

Edited by s0rensen
Link to comment
Share on other sites

Løb cooper i dag og løb kun 3740 meter

??? :blink: løb du "kun" 3740 meter?!?! Må man spørge hvad du havde forventet at løbe, hvor meget du vejer, og på hvilket niveau du spiller fodbold?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du løber 4000 meter på en cooper test, med en kropsvægt på 68 kg, har du en kondital på ca. 77,6.

Dette vil placere dig i kategorien "middel" for Verdensklasseatleter (løb, cykling, roning, langrend etc.)

Link: Hvad er et godt kondital?

Hvis du virkelig løber det, burde det måske være dig som uddelte gode råd!!

NB! 4000 meter vil i øvrigt give dig en flot 2. plads på MOL Cardio-liste!! :)

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

I tilfælde af at det er sandt synes jeg du burde overveje at finde en anden sportsgren :lol: , i øvrigt mht dit spørgsmål så kan du ikke ændre meget på 5 dage.

Nu ved jeg ikke hvordan du plejer at træne. Men det kunne jo være

Dag 1: IT træning gerne eksempelvis 15/15 intervaller

Dag 2: Længere tur

Dag 3: IT igen gerne nogle korte intervaller

Dag 4: Brænd helt ud tæt på max over lang tid

Dag 5: ingen træning/let restitutions løb

Link to comment
Share on other sites

Da jeg spillede elite-badminton var jeg også oppe på nogenlunde den samme ditance som "s0rensen". Det skal så lige siges jeg trænede 5 gange om ugen(3 normal træningsdage, 1 dag med løbetræning og så kampene i/turneringerne i weekenderne) 7 år i træk ;)

Dog må jeg i dag erkende, at det var dumt af mig at stoppe, og så gå over til studierne+computer+cola......

laer\\

Link to comment
Share on other sites

Da jeg spillede elite-badminton var jeg også oppe på nogenlunde den samme ditance som "s0rensen". Det skal så lige siges jeg trænede 5 gange om ugen(3 normal træningsdage, 1 dag med løbetræning og så kampene i/turneringerne i weekenderne) 7 år i træk ;)

Det lyder spændende. Hvor gammel var du i øvrigt da du løb så meget (og hvor gammel er sOrensen).

5 gange træning om ugen er vist også det mindste du kan møde i sæsonen for langt de fleste u15/u17 spillere i dag. I ikast f.eks. rammer de noget i retningen af træning 2 gange om dagen + turneringer self. Det er der desværre ikke helt midler til her i nordjylland :angry: , så man må improvisere lidt mere selv :)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg spillede elite-badminton var jeg også oppe på nogenlunde den samme ditance som "s0rensen". Det skal så lige siges jeg trænede 5 gange om ugen(3 normal træningsdage, 1  dag med løbetræning og så kampene i/turneringerne i weekenderne) 7 år i træk ;)

Det lyder spændende. Hvor gammel var du i øvrigt da du løb så meget (og hvor gammel er sOrensen).

5 gange træning om ugen er vist også det mindste du kan møde i sæsonen for langt de fleste u15/u17 spillere i dag. I ikast f.eks. rammer de noget i retningen af træning 2 gange om dagen + turneringer self. Det er der desværre ikke helt midler til her i nordjylland :angry: , så man må improvisere lidt mere selv :)

Ja, træningsforholdene i nordjylland er somregelt ikke særligt gode, men i den klub jeg spillede i blev jeg trænet 2 gange om ugen af en tidligere træner for det danske u17 landshold :devil:

Jeg tog den test cirka 3-4 måneder før jeg blev 18

laer\\

Edited by laer
Link to comment
Share on other sites

Hvis du løber 3740 meter på 12 minutter, så er din gennem snit hastighed 18.7 km i timen eller 3.13 minutter pr. kilometer. (Hessels beregning)

hvis det er rigtigt, er du ikke i god form, men i sindssyg god form, enten er der noget galt med dine beregninger eller også tager du pis på os, hvis du vil kalde den tid: ikke at være i form :blink:

Link to comment
Share on other sites

På 5 dage kan du ikke ændre på din max iltoptagelse.. du kan måske tabe 1kilo(spis kun grønt men masser af det de næste 5 dage) og derved opnå samme effekt som en marginalt større iltoptagelse kunne have givet...

At du ikke opnår at komme op på samme distance som du plejer, kan der være flere grunde til.. det drejer sig om ca. 6% kortere distance, det kan godt være :

Offday, for lidt søvn, for lidt væske, for lidt mad(energi)

Hvis du i forvejen træner så meget som du siger, så skal du muligvis lægge din træning om hvis du vil i endnu bedre form

Jeg spiller selv fodbold, er 20år, vejer 79-80kg og er 179cm høj

Jeg cykler 2-3(50km) gange om ugen, for-sjov-fodbold 1 gang om ugen(indtil klubben starter her 24juli) og så styrketræning mindst 3 gange om ugen

Er lige "startet" igen med fodbold, men håber at skulle spille nogen Danmarks serie kampe i løbet af efteråret når der kommer kamptræning i benene

Jeg har haft overbelastning af mine ben og jeg løb 3400meter for 1½ uge siden(hvor jeg så fik ondt i benene igen) :( men regner da også med at skulle ramme ca. 4000meter når jeg kommer over det med benene

Men som som opsummering kan du ikke gøre noget på 5 dage, og hvis du træner for hårdt de næste 5 dage, risikere du bare overbelastning.. det er bedre at være udhvilet og fyldt med energi på dagen du skal yde noget

Link to comment
Share on other sites

tror heller ikke det vil være optimalt at tabe et kilo nu, først og fremmest er det meget at smide på så kort tid og du risikerer derfor at trække på musklerne hvilket du naturligvis ikke er interesseret i. Samtidig vil du nok også være tæret for energi. Jeg vil anbefale at brænde igennem med træning de næste par dage og så have et par dage med meget let træning og masser vand og masser kulhydrat, så skulle du være klar :)

Link to comment
Share on other sites

Men Tube, når han ikke træner så intenst her i ferien, så er det vel lidt farligt at gå meget hårdt til den 2 dage i træk..

Jeg tror at du må acceptere at der ikke er meget at gøre nu her..

Som sagt er det også bedst at være udhvilet og fyldt med energi... men hvis han kan tabe lidt er det jo ikke nødvendigvis dårligt

Michael rasmussen fortalte at han skulle have tabt 1 kilo i den første uge af touren for at have været super nu (det fik han ikke gjort og var derved ikke helt så udholdende opad som han ellers havde været..).. det er selvfølgelig ikke helt det samme.. men B)

Link to comment
Share on other sites

Det er SLET ikke det samme!

Den gode Michael møder jo ikke op til turen ude af form. Men derimod med lidt ekstra til at tære af den første uge...

Som andre skriver:

Du kan ikke rigtigt ændre din form nu. Hvad du end skulle finde på af hård træning vil højest sansyneligt tage længere tid at restituere efter end normalt.

Mit råd er at lave let træning som kan hjælpe dig til at finde rytmen. Både med løbet og leg med bold.

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share