Havregryn


Silenced
 Share

Recommended Posts

ved ik om jeg skal starte en ny tråd men here it goes!

Er det ikke noget med at man ik skal spise havregryn om morgenen f.eks da det indeholder MANGE kulhydrater .... hvis altså man vil tabe sig?

Nej. Havregryn er et ganske udmærket valg. Og hvad skulle være så farligt ved de forfærdelige kulhydrater...? Folk burde ikke lade sig styre af mode-fænomener - slet ikke hvad angår kost.

- Claus

Edited by Claus J
Link to comment
Share on other sites

Tak for det hurtige svar!

Gælder det samme for rugbrød?

Det vil jeg mene. Derudover skal du heller ikke lade dig skræmme blot der er mere end 3 g fedt/100 g. Er der mindre, kan det være ret tørt... Vi taler om så små mængder, at det ikke har den store praktiske betydning. Det handler om balance. Over dagen, måneden, året, årene.

- Claus

Link to comment
Share on other sites

ved ik om jeg skal starte en ny tråd men here it goes!

Er det ikke noget med at man ik skal spise havregryn om morgenen f.eks da det indeholder MANGE kulhydrater .... hvis altså man vil tabe sig?

Havregryn, rugbrød m.m. er grove/ langsomme kulhydrater, som mætter godt og længe fordi de indeholder mange kostfibre. Og derfor en god ingrediens i en sund (slanke-)kost.

Der er ingen grund til at skære ned på kulhydrater over én kam når du vil tabe dig. Men god mening i at skære kraftigt ned på de hurtige kulhydrater: Hvidt brød, slik, bolsjer, sodavand o.l., fordi de indeholder mange kalorier, mætter dårligt og sender dit blodsukker på rutsjetur.

mvh. Eva

Link to comment
Share on other sites

jeg syntes det virker godt at lave en fars med køb, gg, mælk og fint hakede løg og hvidløg, og så blande havregrynene i, hele. lade dem "trække i farsen i løleskab", røre igen, tilsætte flere hvis dejen stadig er for lind og så kyle dem i ovnen. Det giver nogen lidt mere "grove" frikadeller som jeg er ret glade for.

Link to comment
Share on other sites

Hvis nu jeg grovblender noget havregryn, hvor meget ødelægger jeg så havregrynen???

Jeg tænker på at grovblende det og bruge det i frikadeller blandt andet

Der går lidt vitaminer og mineraler til ved findeling og iltning, men som der er sagt er indholdet af makronæringstoffer det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hvis nu jeg grovblender noget havregryn, hvor meget ødelægger jeg så havregrynen???

Jeg tænker på at grovblende det og bruge det i frikadeller blandt andet

Der går lidt vitaminer og mineraler til ved findeling og iltning, men som der er sagt er indholdet af makronæringstoffer det samme.

Gør ikke så meget, det meste vitamin osv får jeg kunstigt hehe..

Link to comment
Share on other sites

jeg syntes det virker godt at lave en fars med køb, gg, mælk og fint hakede løg og hvidløg, og så blande havregrynene i, hele. lade dem "trække i farsen i løleskab", røre igen, tilsætte flere hvis dejen stadig er for lind og så kyle dem i ovnen. Det giver nogen lidt mere "grove" frikadeller som jeg er ret glade for.

Det lyder sq godt - det må man da helt klart afprøve! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share