Træning af den nedre del


Petiten
 Share

Recommended Posts

Jeg spinner 3 gange ugentligt og styrketræner derefter, men mine ben er naturligvis temmelig smadrede efter spinningen. Men jeg vil jo gerne sikre mig at hele den nedre del bliver arbejdet godt igennem, så jeg vil høre om I har nogle råd til øvelser for de muskler i den nedre del, som ikke bliver berørt så meget af spinningen.

Pft.

Link to comment
Share on other sites

Man vænner sig lynhurtigt til både at styrketræne ben og spinne, det er ikke noget problem. Det tager nok lige et par uger, hvor man er lidt mere øm/brugt, men det går hurtigt over.

Så squat, benpres, legcurls eller hvad du foretrækker...

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Man vænner sig lynhurtigt til både at styrketræne ben og spinne, det er ikke noget problem. Det tager nok lige et par uger, hvor man er lidt mere øm/brugt, men det går hurtigt over.

Så squat, benpres, legcurls eller hvad du foretrækker...

Jeg forsøger både benbres og legcurls, men har næsten ingen kræfter i benene og det irriterer mig grænseløst :angry3:

Derfor tænkte jeg at jeg ville høre om der er andre øvelser, som måske ikke er så berørte af spinningen men som også er vigtige for at få flotte kurver på benene...

Det skal siges at jeg er ny udi styrketræningen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøger både benbres og legcurls, men har næsten ingen kræfter i benene og det irriterer mig grænseløst

Du kommer ikke uden om squat eller benpres hvis du skal have formet benene. Det er et spørgsmål om at sætte vægten tilpas lavt og tage den derfra.

Hvor langt tid har du iøvrigt prøvet før du som nu, hvor det lyder til du har givet op hvad angår de førnævnte øvelser? Hvordan har du trænet hidtil: hyppighed, antal sæt og til fuld udmattelse hvergang?

Hvad angår benene er det en rimelig simpel muskelgruppe at træne, en to eller tre øvelser og man er godt dækket ind - man skal dog ikke tage fejl det er den muskelgruppe der føles hårdest at træne.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer ikke uden om squat eller benpres hvis du skal have formet benene. Det er et spørgsmål om at sætte vægten tilpas lavt og tage den derfra.

Jamen, så må jeg jo blive ved.

Jeg har nu ikke forsøgt så længe og har da ikke givet op ENDNU :-) Tager i benpres 3 sæt af 10 gange med ikke mere end 130 kg. Når jeg ikke har spinnet kan jeg klare omkring 150 kg...ja, jeg ved det ikke er meget, men som sagt - jeg er ny og man skal jo starte et sted ;) Legcurls kan jeg ikke huske hvor mange kilo - har det stående på min seddel som jeg slæber med rundt i træningscentret :-) men også der er det 3 sæt af 10. Mine lår syrer for vildt i denne øvelse og det gør bare NAS :cries:

Hvis øvelserne ikke er til at komme udenom, må jeg bare væbne mig med tålmodighed!

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange gange træner du ben om ugen?

Som nybegynder er en 6 sæt benpres om ugen givetvis nok hvis du træner til failure - hvilket det lyder som du gør.

Har du prøvet at styrketræne før du spinner. Jeg mener at du så evt. i stedet må gå lidt ned i belastning ved "bjergetaperne" - der er sikkert alligevel ingen der ser at du har justeret en kvart omgang på modstanden ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange gange træner du ben om ugen?

Har du prøvet at styrketræne før du spinner. Jeg mener at du så evt. i stedet må gå lidt ned i belastning ved "bjergetaperne" - der er sikkert alligevel ingen der ser at du har justeret en kvart omgang på modstanden ;)

Jeg træner ben 3 gange om ugen hver gang lige efter spinning.

Jeg vil ikke kunne styrketræne FØR spinning, da jeg lige skal hjem fra arbejde først :-)

Men her til aften lykkedes det da at træne benene UDEN at gå død...

Link to comment
Share on other sites

Træner du for vægtab?

Hvor mange minutters spinning er det? og indtager du noget med energi iudner spinningen :unsure:

Primært træner jeg for opstramningens skyld - man er jo ikke superstram at se på efter to fødsler inden for 2 år og to bækkenløsninger, som har krævet i alt 1 års næsten sengeleje :cry:

Men ca. 5 kg. vil jeg da også gerne tabe - derfor har jeg nedsat kalorieforbruget med ca. 500 om dagen.

Jeg spinner 60 min og alt, jeg indtager er en banan efter spinningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det hjælper hvis jeg tager nogle strækøvelser efter spinnigen...

Men jeg tager desuden også et bad (for at blive kølet ned) og skifter tøj inden jeg styrketræner efter spinning.

Reklame er IKKE tilladt, køb en banner

mvh

Moderator

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Dit udbytte af styrketræningen - og af spinningen bliver reduceret når du træner det 2 tiing lige efter hinanden. Skal du absolut gøre det er det klart bedst med styrke først.

Er du sikker på at du får drukket nok? 3/4 - 1 liter væske under spinning - og det samme i timen efter spinning er et minimum hvis du går til den. Jeg håber også at du har fået et godt måltid 2-3 timer inden træning og har fået nok at drikke inden.

Banan er godt til restitution - men de er ikke meget - vigtigt at du får spist noget proteinholdigt inden for 1 time efter du er helt færdig med din træning.

God fornøjelse :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det hjælper hvis jeg tager nogle strækøvelser efter spinnigen...

Men jeg tager desuden også et bad (for at blive kølet ned) og skifter tøj inden jeg styrketræner efter spinning.

Reklame er IKKE tilladt, køb en banner

mvh

Moderator

?? :blink:

Det er klart bedst at dyrke styrke før cardio - man kan tydeligt mærke forskellen, men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre...

Som Arne nævner er det rigtigt vigtigt at være forberedt inden man spinner mht. til mad og væske. Jeg drikker som regel 1 liter vand en ½-1 times tid før, ca. 1½ under selve turen og 1 bagefter + banan hvis beslutter mig for at træne bagefter! Køre dog efterhånden sjældent det vilde ben efter spinning, men koncentrere mig mere om overkroppen.

Link to comment
Share on other sites

cervantes -> bodysystem havde reklameret for noget han tydeligvis selv havde økonimisk interesse i. Det blev naturligvis fjernet :)

Ja - det forstod jeg godt - min undren skyldes ligeså meget hvad han kunne bruge min quote til...?

Men fint nok det blev slettet hvis det bare var plat reklame! Dem får vi nok af på Tv2 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dit udbytte af styrketræningen - og af spinningen bliver reduceret når du træner det 2 tiing lige efter hinanden. Skal du absolut gøre det er det klart bedst med styrke først.

Er du sikker på at du får drukket nok? 3/4 - 1 liter væske under spinning - og det samme i timen efter spinning er et minimum hvis du går til den. Jeg håber også at du har fået et godt måltid 2-3 timer inden træning og har fået nok at drikke inden.

Tak for informationen :-)

Pga. rigeligt at se til med arbejde og to små børn (og en mand som også motionerer) har jeg kun tid til at komme i træningscentret 3 gange ugentligt og der vil jeg naturligvis gerne have mest ud af det. Det er derfor jeg ikke ønsker at nøjes med en time. Da spinningtimerne ligger så tidligt (i hvertfald her om sommeren) kan jeg ikke nå styrke FØR spinningen men må tage det bagefter.

Jeg håber at når efteråret starter og der kommer nye planer, at jeg vil kunne tage spinning senere og så nå styrketræningen først!

Kunne det evt. være en god ide med 2 timers spinning to dage om ugen og så den sidste dag 2 timers styrke (eller hvor længe programmet nu varer)?

Mht. væske så drikker jeg ca. 1½ liter mens jeg er i centret i de to timer og så spiser jeg straks jeg kommer hjem og sørger for at drikke rigeligt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share