Vægtetræning efter løb


pelle r
 Share

Recommended Posts

Det er svært at sige hvor optimal din træning er.

Det er klart den ikke kan være helt optimal, da du vil være rimeligt brugt efter løbeturen.

Jeg træner selv sjældent på den måde - plejer min. at vente en ½ dags tid inden jeg træner styrke efter en løbetur. Men træner tit efter en omgang spinning som jeg ikke føler nær så fysisk hårdt.

Men det kan sagtens lade gøre - og kender også til folk der gør det på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Det er aldrig optimalt at blande cardio og styrketræning, men hvis det ikke kan være anderledes ville jeg starte med styrketræningen. Når du løber 10 km tømmer du en stor del af dine glukogendepoter, så spørgsmålet er om du vil kunne presse dig selv hårdt nok i styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

problemet med at udføre konditionstræning inden styrketræning, er at man ikke opnår den maksimale neurale effektivitet (man kan ikke løfte det samme).

Dette vil hæmme din styrkefremgang. Der er lavet en del forsøg på området der viser at styrken nedsættes efter konditionstræning.

Det optimale vil være at træne på forskellige dage, eller simpelthen prioritere hvad er vigtigest: konditionsfremgang eller styrke fremgang og lægge det vigtigeste område først i træningen.

Det skal dog siges at jeg imesn jeg spillede basketball som junior og ungdomsspiller øgede min kropsvægt med 11-12kg på 3 år hvor min vægttræning lå efter baskettræning og ofte også 90min løbetræning oveni.

Så i mit tilfælde kunne jeg godt øge styrke og masse "en smule" på trods af 3timers intensiv anaerob/aerob træning umiddelbart inden min vægttræning B)

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share