Har man nemmere ved at tage på hvis man


SpArKleZ
 Share

Recommended Posts

Sad og så et TV-program forleden dag, og der snakkede de om at folk der har været overvægtige tidligere i deres liv, vil have en større chance for at tage på end folk der altid har været normalvægtige. Årsagen skulle være at nogle af fedtcellerne deler sig, og så vil kroppen have nemmere ved at ophobe fedt.

Men jeg vil da mene at man skal have et overskud på 7000 kcal for at tage på? Og så er det vel ligemeget hvor mange fedtceller man har?

Eller kan kroppen "huske" hvordan det er at være tyk?

Ligesom en person der tidligere har været i god form vil have nemmere ved at opnå en god form igen end en person der aldrig har været i god form? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Der er nogen der siger kroppen husker..

Hvis du nu bruger 1år på at tabe dig, så skal kroppen have yderligere 1 år for at komme ind i rytmen med at holde vægten.. Om det er en skrøne eller ej ved jeg ikke.. Har bare hørt det for mange år siden, da min mutter gik på ren kødkur

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noget hørt lignende. Fedtcellerne skulle dele sig/blive flere når man er overvægtig. Disse fedtceller forsvinder vist ikke når man taber sig igen, men bliver bare tømt. Og tømte fedtceller skulle udsende et signalstof, der forøger appetiten.

Orkede ikke lige at søge efter referencer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg smed 13 kg, og ville da betegne mig selv som overvægtig.

Og selv om jeg har skåret rimeligt meget ned på min cardio træning, for at få bygget noget muskelmasse op, og selv om jeg spiser en del mere "fede" vare nu, tager jeg ikke synderligt på.

Så for mig er det en skrøne, men kan jo kun sige hvad jeg har set ud fra min krop.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noget hørt lignende. Fedtcellerne skulle dele sig/blive flere når man er overvægtig. Disse fedtceller forsvinder vist ikke når man taber sig igen, men bliver bare tømt. Og tømte fedtceller skulle udsende et signalstof, der forøger appetiten.

Orkede ikke lige at søge efter referencer.

Jeg stemmer i :D

Helt korrekt!!

Når en fedtcelle når en bestemt størrrelse deler den sig - dvs. at hvis du har været overvægtig har din krop dannet flere fedtceller som kan tage virkeligt langt tid om at forsvinde igen!!

Der findes selvfølgelig her en genetisk forskellighed - nogle personer danner hurtigt nye fedtceller mens det hos andre først sker ved ekstrem vægt!

Den samme fysiologiske proces sker under graviditet hvis man ikke er forsigtig - her er kvindens fedtceller langt mere disponeret for at dele sig <_<

Det vil også sige at en fedtsugning faktisk kan afhjælpe - i det de ekstra fedtceller suges ud :D

Signalstoffet der udskilles fra fedtceller hedder leptin og fortæller hjernen om deres fyldningsgrad - dvs. at en tom fedtceller vil signalere til hjernen at kroppen har brug for mad - jo flere tomme celler jo kraftigere signal :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Signalstoffet der udskilles fra fedtceller hedder leptin og fortæller hjernen om deres fyldningsgrad - dvs. at en tom fedtceller vil signalere til hjernen at kroppen har brug for mad - jo flere tomme celler jo kraftigere signal

Så ud over at det kan påvirke appetiten har det ikke den effekt at kroppen lettere begynder at lagre fedt? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Signalstoffet der udskilles fra fedtceller hedder leptin og fortæller hjernen om deres fyldningsgrad - dvs. at en tom fedtceller vil signalere til hjernen at kroppen har brug for mad - jo flere tomme celler jo kraftigere signal

Så ud over at det kan påvirke appetiten har det ikke den effekt at kroppen lettere begynder at lagre fedt? :unsure:

Mener at have læst noget om at det hæmmer nogle af de andre signal stoffer som ellers igangsættes af glucagon - dvs. at du faktisk bliver bedre til at lagre fedt idet det hormon som ellers skulle påbegynde forbruget af fedt ikke længere fungere optimalt....

Men om det er bevidst ved jeg ikke??!

Tror det var på et rent teoretisk plan og så var det vist nævnt i sammenhæng med personer som allerede var overvægtige, hvorfor det ikke kan vides om en masse andre faktorer spille ind!

Link to comment
Share on other sites

Når en fedtcelle når en bestemt størrrelse deler den sig - dvs. at hvis du har været overvægtig har din krop dannet flere fedtceller som kan tage virkeligt langt tid om at forsvinde igen!!

Kan de overhovedet forsvinde af sig selv?

Mvh

:)

Link to comment
Share on other sites

Langt de fleste der har tabt vægt vil have sværere ved at holde vægten nede sammenlignet med folk der ikke er overvægtige (og som aldrig har været det)

Evolutionen har gjort at vores krop gerne vil deponere fedt til tider med fødemangel, hvilket for 10.000 år siden gjorde at vi overlevede, men idag er det ikke så smart idet kalorierne ikke er svære at få fat på. Der er rigeligt mad hele året.

Når man overspiser og dermed udvikler overvægt sker der det at hjernen "programmeres" til at den nye vægt (= overvægt) er den rigtige vægt for kroppen og når man så vil tabe sig kæmper kroppen imod ved at sænke stofskiftet, kønshormoner, øge appetitten osv. Bl.a. derfor er det mange % af tidligere overvægtige der tager kiloene på igen. Fysiologien kæmper stærkt imod.

Nogen af ændringerne i hjernen sker i hypothalamus hvor der sker en ændring i nervecellernes aktivitet og neuroransmitteren dopamin er en af "nøglerne" her.

Som angel skriver er leptin en anden vigtig faktor når det gælder vægttab. Det hele er et yderst komplekst spile mellem leptin, dopamine, NPY, CART, MSH ..., (kan blive ved) som alle er transmitterstoffer i hjernen.

Så til alle dem der mener at de overvægtige bare skal tage sig sammen og lade slikskålen være og komme ud og løbe så er det ikke helt så simpelt. De har faktisk også noget fysiologi mod sig.

Link to comment
Share on other sites

Når man overspiser og dermed udvikler overvægt sker der det at hjernen "programmeres" til at den nye vægt (= overvægt) er den rigtige vægt for kroppen og når man så vil tabe sig kæmper kroppen imod ved at sænke stofskiftet, kønshormoner, øge appetitten osv. Bl.a. derfor er det mange % af tidligere overvægtige der tager kiloene på igen. Fysiologien kæmper stærkt imod.

Hvordan sænker kroppen stofskiftet, hvis det ikke foregår ved at man taber muskelmasse? Hvis nogle processer i kroppen bliver "sløvet" ned må det vel også have en negativ effekt på kroppens funktioner, men hvilken?

Jeg tror at hvis tidligere overvægtige tager kiloene på igen, så skyldes det oftest at de falder tilbage i gamle (og dårlige) spisevaner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at hvis tidligere overvægtige tager kiloene på igen, så skyldes det oftest at de falder tilbage i gamle (og dårlige) spisevaner.

Det er helt rigtigt - og skal faktisk til at læse op på emnet til det projekt jeg arbejder på for tiden... så denne tråd er ret interessant.

Fakisk viser undersøgelser at ca. 90% af alle der taber sig meget, tager kiloerne på igen inden for kort tid...

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt maxpower. De tager ikke på bare af ingenting, men deres krop har nemt ved at tage fedt på igen hvis de spiser for meget. Stofskiftet bliver sænket via et drop i TSH der resulterer i nedsat t3. Desuden stiger bl.a. transmitterstoffet NPY i hjernen vil gør at appetitten ryger i vejret. Jeg tror ikke den stigning i NPY sker på samme måde hos individer der har lav bf% for naturens side (egen hypotese), dvs. det er nemmere at smide fedtet for folk der har et naturligt lavt bf% niveau (hvis de ikke er blevet for fede idet hjernekemien som skrevet tidligere så kan ændre sig).

Grunden til at mange falder tilbage i gamle spisevaner tror jeg ikke KUN handler om livsstil/vaner, men også om ændringer i appetitreguleringen i bl.a. hypothalamus.

Link to comment
Share on other sites

Når en fedtcelle når en bestemt størrrelse deler den sig - dvs. at hvis du har været overvægtig har din krop dannet flere fedtceller som kan tage virkeligt langt tid om at forsvinde igen!!

Kan de overhovedet forsvinde af sig selv?

Mvh

:)

JA :)

På et eller andet tidspunkt vil en fedtcelle gå til grunde og dø, og hvis behovet ikke er der, vil der ikke dannes en ny celle i dens sted!

Men med mange milioner af fedtceller vil dette tage år <_<

Link to comment
Share on other sites

Det vil også sige at en fedtsugning faktisk kan afhjælpe - i det de ekstra fedtceller suges ud :D

Hvad sker der egentligt hvis man får fjernet en masse fedtceller på mave og lår og derefter tager på? Vil fedtet så blive ophobet på f.eks armene i stedet? :cry: Eller vil der blot blive dannet nye fedtceller der hvor de gamle blev fjernet?

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørgsmål, faktisk. Jeg mener desværre at have læst (var det enda her på MOL?) at der vil være en tendens til at fedtet vil lagre sig intrammm..mm. (staveplade) - inde under bugvæggen, altså mellem tarme og organer. Det er bestemt IKKE hensigtsmæssigt. Så hellere en overskuelig kuffert. Men ellers kunne det da være interessant at overveje, nu hr. Ege ikke længere praktiserer. Især hvis aspektet med, at de eksisterende fedtceller gerne vil fyldes op igen er korrekt, vil det være ulig nemmere at holde vægten efter en fedtsugning,.

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share