bumser


bodyman
 Share

Recommended Posts

Gå til lægen, han/hun kan give dig noget imod bumser og wupi, 2-3 mdr. så har du ikke flere bumser. B)

Har prøvet mange ting, men intet har virket effektivt på mig - udover det jeg har fået af lægen, men det virker så også rigtig godt. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Gå til lægen, han/hun kan give dig noget imod bumser og wupi, 2-3 mdr. så har du ikke flere bumser.

Ved ikke hvor vupti det er, er jo et rimeligt skrap middel og man skal til hudlæge først.

Lider selv meget af bumser på ryggen og skuldererne, men efter jeg er begyndt at tage solarie har det hjulpet meget.

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved så er det der middel mod bumser man får hos lægen noget man ska ha ordineret og det får man, så vidt jeg ved kun i slemme tilfælde af akne, og så er det hvis noget krads stads der udtørrer huden fuldstændig.

Jeg kender selv et par stykker som har fået det og det er en længervarig process hvor man ikke må spise visse fødevarer og IKKE indtage alkohol.

Nu er det lidt siden de fik det og jeg ved ikke om der findes mere moderne og "mildere" kure, men det andet lyder sku langvarigt og omstændigt

Link to comment
Share on other sites

Een metode jeg har hørt anbefalet fra læger (dog af indlysende årsager 'off the record) er at lægge sig i solen og blive godt og grundigt forbrændt en gang. Den er god nok men vær opmærksom ;)

Desuden er nogle af de udtørrende midler under kikkerten i forbindelse med MEGET stærke bivirkninger. Især kraftig depression. Jeg ville ikke æde de piller.

Ellers havde jeg dengang jeg var teenager og spiste mange chips og drak meget cola gode resultater med at smøre australask tetræsolie på de ramte områder. :)

Link to comment
Share on other sites

Proteinfræser og heffe >>> De kure i snakker om må være roucutan (stavet forkert). Det er a-vitamin i meget store doser, der har en del bivirkninger. Dog har en hudlæge adskillige produkter, hvor mange af dem er udskadelige, førend de mere skrappe midler kan komme på tale. Altså, hvis ikke de forskellige råd herinde virker, så få en henvisning til en hudlæge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv ved at afslutte en Roaccutan kur (det jeg får hedder Accutin men har samme virksomme stof som Roaccutan) og det har hjulpet RIGTIG meget. Den er skrap, og din hud, læber og øjne kan udtørre i forskelig grad, men ikke mere end en tyk creme, læbepomade og øjendråber kan afhjælpe (jeg har kun haft brug for creme og læbepomade). I starten fik jeg næseblod (det løb ikke, men udtørrede bare i næsen) pga. udtørring af slimhinderne, men det gik forholdsvis hurtigt over.

Du skal have taget en blodprøve månedligt, for at checke dit levertal er i orden.

Du "må ikke" drikke alkohol, da det i forvejen er hårdt for leveren. Jeg indrømmer dog at jeg har drukket som altid, dvs. 1-2 gange om ugen, dumt af mig, men min lever har holdt fint.

Før Roaccutan prøvede jeg Tetracyklin. Det hjalp mens jeg spiste dem, men jeg fik tilbgaefald efter endt kur. Det var dog et helvede, da jeg ikke måtte drikke mælk nogle timer før og efter indtagelse af pillerne.

Jeg fik ordineret Roaccutan kuren, selvom jeg ikke havde mange bumser, men nok til at det var meget generende for mig. Så man behøves altså ikke ligner et krater i ansigtet.

Nu gik dit spørgsmål kun på bumser på skuldrerne. Det lyder umiddelbart ikke så slemt, men hvis der er cystedannelser, og det er meget generende for dig, vil jeg forslå du går til lægen, og får ham/hende til at sende dig videre til en hudlæge.

Kig evt. på netdoktor.dk

hehe hvor pudsigt, så lige at den ene af forfatterne til den artikel er min hudlæge :)

Edited by plexus
Link to comment
Share on other sites

Før i tiden brugte jeg et produkt der hedder Basiron hvilket var særdeles effektivt.. Ved dog ikke om det stadig er på hylderne.. Det blev ikke godkendt i DK men ved ikke om grunden var en papir formalitet eller om der var stoffer i som ikke er godkendte i DK.. Men det virker og fås i 5% og 10% hvor 10% er det skrappeste(spørg mig ikke hvad de 10% er..)

Link to comment
Share on other sites

Proteinfræser og heffe >>> De kure i snakker om må være roucutan (stavet forkert). Det er a-vitamin i meget store doser, der har en del bivirkninger. Dog har en hudlæge adskillige produkter, hvor mange af dem er udskadelige, førend de mere skrappe midler kan komme på tale. Altså, hvis ikke de forskellige råd herinde virker, så få en henvisning til en hudlæge.

Jeg har selv med stor succes været på en Roaccutan kur i tre måneder. Men det er korrekt at det absolut ikke er sjov og ballade - inden jeg kunne begynde var der en del spørgsmål fra min hudlæge til hvorvidt jeg har/havde lidt af depression, forsøgt selvmord og lign. :unsure: - desuden var jeg til læge en gang hver måned og få taget blodprøve for bla. at få målt mit levertal...! Midt i min kur kom Roaccutan i kraftig modvind i pressen pga. bivirkningerne - men den "døde" dog stille og roligt (som så meget andet), men det var dog ikke super motiverende - men jeg fortsatte, og det har hjulpet, og jeg lider ikke af Acne mere....! :) Udover det brugte jeg en "shampoo" fra apoteket der hedder Medi-scrup, som er en rensende shampoo, der bla. bruges af læger til håndvask mm. (er jeg blevet fortalt), og renser dermed huden, og sørger ikke bare for at det dufter godt.... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Basiron har været på de danske hylder i mere end 10 år. Cremen er ok, men giver sjældent mere end en umiddelbar let virkning. Til samme formål kan du bruge a-vitaminsyre creme.

Tetracyklin er heller ikke at foretrække, da det er en møgkur som skal vedligeholdes og giver mange bivirkninger. Roaccutane er nok det medikament som gir flest bivirkninger.. det har indflydelse på hele stofskiftet for ikke at tale om at det kan påvirke knoglestrukturen i kroppen. Det er et A-vitaminsyre præparat til oral indtagelse.. man skal satme være irriteret over bumser for at tage denne kur. Det er virkelig last resort....!!! Desuden koster skidtet uden tilskud kassen.. jeg tror det er noget i nærheden af 2000.- kroner for 100 piller, som man æder på en enkelt måned. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

<<< Plexus

Det lyder da umiddelbart lidt underligt at du ku få det uden at have virkelig svær akne.

Min læge ville heller ikke sende mig til en hudlæge, før jeg prøvede tetracyklin. Så det var ikke fordi jeg straks blev sat på den kur.

Hvor meget har du givet for sådan en kur du er på der?

Jeg tager 3 kapsler om dagen, og giver 150kr for 150kapsler. Det rækker til lidt over halvanden måned. Det er selvfølgelig efter sygesikringen har givet tilskud, og det får du hvis du er blevet henvist af din læge.

Nu det lige blev nævnt har jeg også hørt om en del folk som efter endt behandling begynder at få bumser igen og så er man lige vidt

Min hudlæge sagde at det er meget få der får tilbagefald efter endt kur.

Link to comment
Share on other sites

Basiron har været på de danske hylder i mere end 10 år. Cremen er ok, men giver sjældent mere end en umiddelbar let virkning. Til samme formål kan du bruge a-vitaminsyre creme.

Enig, Basiron gjorde ikke andet for mig, end at ødelægge mit tøj <_<

Tetracyklin er heller ikke at foretrække, da det er en møgkur som skal vedligeholdes og giver mange bivirkninger.

Tetracyklin er efter min mening en fin kur, den virkede rigtig godt mens jeg var på den, men jeg fik tilbagefald da jeg stoppede. Jeg fik ingen bivirkninger overhovedet.

Roaccutane er nok det medikament som gir flest bivirkninger.. det har indflydelse på hele stofskiftet for ikke at tale om at det kan påvirke knoglestrukturen i kroppen. Det er et A-vitaminsyre præparat til oral indtagelse.. man skal satme være irriteret over bumser for at tage denne kur. Det er virkelig last resort....!!!  Desuden koster skidtet uden tilskud kassen.. jeg tror det er noget i nærheden af 2000.- kroner for 100 piller, som man æder på en enkelt måned.  :unsure:

Roaccutan påvirker kun knoglestrukturen hvis man får meget høje doser i meget lang tid. "Skidtet" koster ikke særlig meget efter tilskud. Se ovenfor.

De bivirkninger jeg har fået er virkelig ingenting, i forhold til hvor dejligt det er at være fri for bumser.

Hvis Roaccutan er så farligt som jeg synes du giver udtryk for, ville de jo ikke give det til folk.

Link to comment
Share on other sites

Desuden koster skidtet uden tilskud kassen.. jeg tror det er noget i nærheden af 2000.- kroner for 100 piller, som man æder på en enkelt måned.  :unsure:

Jeg gav kr.: 2400,- for en "kur" på tre måneder (Roaccutan) - men fik det heldigvis dækket af "Danmark" - men ja det er noget krads noget - både prisen, og produktet.... <_<

Edited by JEC
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg har selv haft problemer med bumser, siden jeg var 16 år, er i dag 19.

Til det med sol - ja, det hjælper, men det er kun midlertidigt og kan ærlig talt ikke gøre meget hvis man har store problemer. Men det er da en start.

Basiron - igen, håndkøb på apoteket og virker egentlig meget godt, men det er langt fra lige så effektivt som de antibiotika du kan få recept på (fra læge/hudlæge). Det nederen ved basiron er at det kan misfarve tekstiler.

Tetracyklin virkede for mig, når jeg var på det, og fik derfter tilbagefald. Det samme med Clindoxyl. Begge to er kun muligt at få via recept fra lægen.

Efter ca. et år med tetracyklin og clindoxyl kure blev jeg endelig sendt til hudlæge.

Er lige startet på en Accutin (Roaccutan) kur, hvilket jeg selvfølgelig satser, og håber på, bliver min aknes endeligt.

Men tag og søg læge, problemet er mere almindeligt end man tror, og jeg kan kun anbefale at søge læge - "kurene" er ikke slemme, og generelt nemme at ordinere. Selv, får jeg i hvert fald noget af et knæk på selvtilliden når aknen rigtig tager fat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share