Min forbrænding


Kenneth Lund
 Share

Recommended Posts

Jo, men da instruktøren og en anden af mine kammerater sagde at de lå på det halve, kom jeg til at tænke på at mit ur måske måler forkert.

Der er noget med at man kan opsætte Polar 710 til forskellige træningsintensiteter og her har jeg sat min til den mellemste.

En anden ting kunne være, at jeg har højere forbrænding nu, end dem, da jeg er i væsentlig ringere form end dem?

Link to comment
Share on other sites

Pulsen er ikke den bedste måde at estimere din forbrænding på. Benyt dig af en tabel istedet, den vil give dig et udemærket resultat.

Husk dine venner der er i bedre for vil kunne holde en højere puls i længere tid end dig. Omvendt vil deres bevægeøkonomi på cyklen være bedre. Så der er fordele og ulemper ved at være i god form ifht forbrændingen. Men Fordelene ved at være i bedre form opvejer altid ulemperne ved det modsatte ifht vægttab :D

Link to comment
Share on other sites

En anden ting kunne være, at jeg har højere forbrænding nu, end dem, da jeg er i væsentlig ringere form end dem?

Tværtimod kan de formentlig sparke r.. - øh meget mere til cyklen end dig. 1.000 kcal pr. time er næppe et realistisk niveau når du lige er startet, men måske rimeligt for ret veltrænede spiningløver og -sild. Du skal nok snarere regne med det halve (eller lidt over).

Kort sagt du kan ikke bruge kcal-angivelserne fra pulsmåleren til noget som helst med mindre du har fået testet din maksimale iltoptagelse.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - Jeg er i god form og forbraender paa 50 mins spinning omkring 430-518 kcl - ifoelge mit pulsur. Og jeg arbejder HAARDT!!!

Bare til sammenligning.... Mens en veninde i super form forbraender 300-350 paa samme tid!!! Fatter det ikke helt...

Edited by carmen77
Link to comment
Share on other sites

Viser det ikke at bare at pulsure uden forudgående aftestning af den maximale iltoptagelse, max.- og hvilepuls etc. ikke kan bruges til noget som helst.

Da belastning på spinningcyklerne samtidig ikke er målbar er det meget svært at estimere forbrændingen. Den målte maximale for en eliteidrætsudøver på internationalt topniveau er omkring de 1.500-1.600 kcal pr. time. Derfor er 1.000 kcal ikke realistisk for de fleste motionister. 300-350 kcal lyder dog ret lavt for en veltrænet.

Hovedproblemet med pulsurene er som bekendt at 2 personer af samme størrelse og samme puls kan træne med en vidtforskellig absolut intensitet afhæng af form og kapacitet.

En omvej til at skønne niveauet bare nogenlunde kunne være ved sammenligning med løb. Undersøgelser viser at der ca. forbrændes tæt på 1 kcal pr. kg pr. km (afhænger dog af løbeøkonomi m.m.). Vejer man eksempelvis 60 kg og kan løbe 10 km på en time skulle forbrændingen ligge i nærheden af 600 kcal pr. time.

Hvis man også løber ud over spinning, er lige god til cykling og løb og træner med samme puls er dette niveau eller denne metode et muligt bud for forbrændingen selv om det er ret upræcist.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Mit pulsur, Polar 710i, siger at jeg på en spinningtime forbrænder ca. 1.000 kcal.

Hvis du begynder at komme i rigtig god form, kan du godt komme op på en 500 kcal, jeg kører meget tit med en instruktør som også har kørt timen(45 min.) forinden, og han giver den virkelig gas, og hans ur plejer at ligge mellem 1200-1400 kcal for to timer.

Så vil også sige omkring det halve :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hmhm.

Jeg har spurgt mange og nærmest alle svarer det samme: 1.000 kcal på en time er nok målt forkert.

Nu ser jeg så at Ulrik1973 har samme forbrænding i sin træningslogbog uden at nogen (undskyld hvis jeg har overset det) siger noget til det.

Det kan selvfølgelig også være at Ulriks ur måler forkert <_< - vi har vist det samme (polar 710i), tror jeg :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ekspert på dette område, men jeg forstår ikke helt, hvorfor 1000 kcal lyder så urealistisk.

Jeg kender ikke Kenneths stats, men hvis man sammenligner med undertegnede, så kan jeg uden det helt store besvær brænde tilsvarende af på en time.

Forudsætning er, at tommelfingerreglen for løb holder (1kcal pr kg. legemsvægt pr. km.). Jeg kan ikke lige finde kilden til den, men mig bekendt er den faktisk ret præcis. Personligt kan jeg uden de store problemer løbe 12km på en time. Pt. ligger jeg på 84kg, og de 12km må derfor give omkring 1000 kalorier.

Anstrenger jeg mig lidt, vil jeg mene at jeg kan komme på den anden side af de 13.

En person i samme vægtklasse, som giver den en skalle til spinning burde vel derfor kunne komme op på samme forbrænding, eller er jeg helt galt afmarcheret i mine lommefysiologiske udregninger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Diddley

En person i samme vægtklasse, som giver den en skalle til spinning burde vel derfor kunne komme op på samme forbrænding, eller er jeg helt galt afmarcheret i mine lommefysiologiske udregninger
Forskellen er vel den ganske enkle at du Diddley har løbetrænet i lang tid, mens Kenneth Lund lige er begyndt sin spinningkarriere og måske ikke er i samme form, jf. bl.a. eget udsagn:

Kenneth

En anden ting kunne være, at jeg har højere forbrænding nu, end dem, da jeg er i væsentlig ringere form end dem?

Dertil kommer at en spinningstime ikke er en time, men et sted imellem 50-55 min. (endda med opvarmning hvor intensiteten ikke burde være helt oppe).

Da verdenseliten ligger omkring 1.500-1.600 kcal pr. time skal man rimeligt højt op i ydelse for at nå de 1.000 kcal (dette svarer i sammenligning til en løber med 20 km/t+ og en vægt på 75 kg efter metoden 1kcal pr. kg pr. km, som ganske rigtigt skulle være rimelig ædrugelig - der er ikke mange eliteløbere over 80 kg).

En flad enkeltstart trykkes her typisk af med 50 km/t+. Ud fra en totalt uvidenskablig sammenligning og skulle man således helst kunne trykke en gennemsnitsfart af på ca. 33-35 km/t over en time for at ligge nogenlunde på dette niveau, hvilket er ca. mit eget niveau p.t. Og det er ikke noget man lige gør uden den store træningsbaggrund ligesom man ikke løber 12 km/t uden en vis træningsbaggrund.

En mulighed kunne være at sammentælle kalorieforbrug på en kondicykel, hvis man ellers tror disse centermaskiner måler nogenlunde korrekt.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Centermaskinerne måler ikke præcist.

Et estimat fra træningsfysiolog Chris Mac Donald var at en deltager på en spinningtime ikke skulle forvente at kunne forbrænde mere end 400kcal.

Chris Mac Donald er spinning instrukør, idrætsfysiolog, hovedmanden bag team sats cykelholdet og konkurrence udholdenheds idræts udøver. Jeg vil til hver en tid tage hans ord for gode varer..

Link to comment
Share on other sites

>>Ptpoul

Den køber jeg simpelthen ikke!

Kun 400kcal på næsten en time, hvilket ville svare til at en person med en vægt på fx 60 kg kun kunne løbe knap 7 km/t. Når Mayo's succesfulde rekordforsøg på Mont Ventoux i etapeløbet Dauphiné Libéré er estimeret til 1.682 kcal/t. kan jeg slet ikke forestille mig, at dette er Chris Mac Donald's udsagn eller at en deltager på et spinninghold ikke kan forbrænder mere.

Tronskifte???, Mayo foran Armstrong

PS. Kunne måske tænkes at de 400 kcal er den rene pedaloverføring, der ikke er korrigeret for udnyttelsesprocenten som så vidt jeg husker ofte kun er omkring 25%.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen ptpoul

Du må sku lytte bedre efter, hvad din guru udtaler :enforcer: :jester:

Ja, rytterne forbrænder rigtigt mange kalorier. Faktisk kan de forbrænde op til 9.000 kcal (kalorier) i løbet af en hård bjergetappe.

Gæt hvem der har udtalt dette til dr.dk Svar på Tourens store spørgsmål.

Svar afventes. Og godt nok kører de stærk i touren, men mon ikke der er et par spiningsnørder, der kommer over 400 kcal (hvis ikke alle) i løbet af en time.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu bliver det nednu mere mudret. Men husk at du sammenligner med verdensklasse atleter. Måske ikke det bedste grundlag.

En spinning time består af opvarmning, træningsdel og udstrækning/nedvarmning + den kun er på 55minutter. Jeg tror dette altsammen er faktorer der spiller ind. Men jeg vil forsøge at maile chros og høre hvad han siger. Måske har han endda en god måde at estimer forbruget på?

Husk også at der er forskel på

ikke skulle forvente at kunne forbrænde mere end 400kcal.
eller at en deltager på et spinninghold ikke kan forbrænder mere.

Jeg vil forsøge at kontakte Chris i det tilfælde at jeg husker forkert. Håber jeg får fat i ham, så vi kan få klarhed over dette emne.

PS.:

Jeg tager ikke anstød af dit forsøg på at latterliggøre mig, men syntes ikke det er fair at kalde en velanset videnskabsmand/idrætsudøver/og coach for en guru?!?

At jeg tillægger hans ord meget vægt syntes jeg kun er naturligt set i lyset af hans kompetence.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager ikke anstød af dit forsøg på at latterliggøre mig, men syntes ikke det er fair at kalde en velanset videnskabsmand/idrætsudøver/og coach for en guru?!?

At jeg tillægger hans ord meget vægt syntes jeg kun er naturligt set i lyset af hans kompetence.

Sorry, hvis jeg gik for hårdt på. Min formulering var mest for sjov, men det var mere fordi du selv skrev:
Jeg vil til hver en tid tage hans ord for gode varer..

Dette set i sammenhæng med de øvrige sammenligninger og referencer i denne og andre tråde gøre at dit citat med 400kcal virker usandsynlig lavt næsten som om du ikke forholder dig til anden kilder end lige ......

Jeg må indrømme jeg læste bemærkningen vedr. de 400kcal som et max. (måske med undtagelser).

Det er samtidig som du er inde på korrekt at i de officielle 55 min. og er indregnet opvarmning og nedvarmning/stræk med et mere begrænset kalorieforbrug.

Det er godt nok et par år siden jeg sidst spinnede, men min erfaring fra tidligere har næsten altid været at stræk mere lå efter de 55 min. og var tidsmæssigt begrænset. At nedvarmning mange gange var en by i Rusland, samt at opvarmningen tidsmæssigt var kortere eller mere intensiv om du vil end opvarmning. Her kan der selvfølgelig være meget store variationer, men alligevel.

En Tour-rytter kan umuligt forbrænde 4x max. for en typisk spiningdeltager. Min erfaring er at med egne evner gås der til stålet af næsten alle i timerne og forsøgt ydet det maximale.

Hvis du spørger nogle fra spinninghold, der også løber er jeg sikker på der ikke er mange der vil påstå de knokler mere ved løb sammenlignet med spinning eller at denne forkel er minimal.

Jeg tror nu ikke niveauet af forbrænding er MEGET højere, men trods alt højere i gennemsnit end 400 kcal pr. time.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lige et par ord til debatten omkring forbrænding: Jeg har i mit Polar-ur sat min Vo2-max til 50. Jeg kender desværre ikke min reelle Vo2-max, selvom jeg ønsker mig en test i julegave :)

Tallet er sat udfra min fysiologi-bog der skriver, at "en Vo2-max på 3,5-4 er normal for yngre, ikke specielt trænede personer. Den vil være afhængig af en persons højde og vægt, idet en stor person, alt andet lige, vil have en større Vo2-max end en lille person.".

Jeg anser ikke mig selv for at være "ikke specielt trænet".. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share