Grove grøntsager


Silenced
 Share

Recommended Posts

Du kunne jo starte med at præcisere hvad du mener med "grove" ;)

Det er jo netop det.. Jeg aner det ikke Du får lige et link her

Scroll ned til bunden.. Der står hvad der skal ind og hvad der skal ud af kosten...

Der står grove grøntsager og jeg aner ikke hvad det er...

Link to comment
Share on other sites

hej

det er f.eks. blomkål, broccoli, rosenkål, gulerødder.....

/Vivs

Er der et sted evt på nettet hvor de er listet som grove / fine eller en bog eller noget...????

Har lige siddet og læst om det da min kone lider af PCO.. Hvis jeg nu kunne sammensætte hendes kost helt perfekt ville det jo være guld..

Link to comment
Share on other sites

Nogen gange klassificeres grønsager efter fiberindholdet. "Grove" er grønsager med et fiberindhold på 2 g og over, pr 100 g.

Ødelægger tilberedningen kostfibrene eller sker der ikke noget???

Der sker ikke noget af betydning med makronæringsstofferne, men mikronæringsstofferne påvirkes lidt.

Link to comment
Share on other sites

Man kunne måske bruge den forsigtige huskeregel, at de grøntsgaer, som kræver et seriøst tyggearbejde i rå tilstand (empirisk eller teoretisk - det er nok ikke alle grøntsager, man vil kunne finde på at gnaske sig igennem i rå tilstand - altså grøntsagerne?! Eller whad? :blink: ) er at klassificere som grove. Personligt ville jeg f.eks. mene, at det er noget nemmere at gnaske sig igennem en bakke med 500 gram rå tomater (som ikke hører til de grove grøntsager) frem for 500 g rå blomkål/broccoli/hvidkål (som jo så - tadaaaa - hører til de grove)....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share