2-split 3 gange om ugen??


Splint
 Share

Recommended Posts

Lige et lille hurtigt spørgsmål:

Vil man få noget ud af at træne overkrop/underkrop skiftevis 3 gange om ugen frem for 4 gange? (som jo nok er at foretrække, men jeg har desværre ikke tid!) eller ville det være bedre med et 3-split eller full body-program?

Link to comment
Share on other sites

I din situation er der ingen tvivl - fullbody vil give dig meget, meget mere, når valget er 3-spilt ugentligt overfor 3-fullbody ugentligt. Kan man ikke holde min 2*2 split om ugen er split generelt en dårlig ide.

Jeg har ellers haft fine resultater, som klart overgår hvad jeg har opnået med fullbody, med et upper/lower split, hvor jeg i langt de fleste uger kun får trænet 3 gange. Jim Wendler fra WSB har også anbefalet denne metode i en række af sine seneste artikler på elitefts.com. Desuden har spliten den fordel for den tidspressede atlet, at man kan træne to dage i træk uden problemer, såfremt der ikke har været muligt at komme afsted i nogle dage. :)

>Splint.

Jeg syntes du skulle prøve upper/lower splitet i en periode og se om det giver dig bedre end fullbody. Personligt er jeg gået frem i alle de store løft siden jeg foretog denne ændring. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu kan man selvfølgelig gå amok i volume af de store øvelser (og dermed påfører meget stor proteinnedbrydning), men træningsfrekvensen er altså ikke optimal. Man kan sagtens opnå gode gains på en 2-spilt 3 gange om ugen - men alt andet lige vil 3 gange fullbody være bedre, specielt for "motionist-styrketrænings-manden".

Link to comment
Share on other sites

>Jarvig

Jeg vil nu ikke mene, at jeg går amok i volumen, men jeg kører dog mere end de 1-2 set pr. øvelse som der køres i HST. Fortiden kører jeg WSB, med 1-2 backoff set på ME-øvelsen, men til gengæld er min volumen på hjælpeøvelserne ikke så høj som normalt i WSB.

Link to comment
Share on other sites

>Jarvig

Jeg vil nu ikke mene, at jeg går amok i volumen, men jeg kører dog mere end de 1-2 set pr. øvelse som der køres i HST. Fortiden kører jeg WSB, med 1-2 backoff set på ME-øvelsen, men til gengæld er min volumen på hjælpeøvelserne ikke så høj som normalt i WSB.

Som sagt så er det bestemt muligt med gode gains på din model. Men når målet er hypertrofi (hvilket jeg gætter på det er her), så er træningsfrekvensen pr. muskelgruppe en af vigtigste parameter. Og med træning 3-spilt pr. uge giver gennemsnitligt en frekvens på hypertrofipres hver 5. dag. Det er ikke optimalt, en frekvens med hypertrofi pres hver 36-72 timer er langt, langt mere effektivt (alt andet lige).

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share