Gaine


teddy
 Share

Recommended Posts

Ved godt emnet har været oppe flere gange, men syntes altid det kan trænge til en gang til, da det jo er et emne mange går op i, specielt (tror jeg) folk der lige er begyndt..

Nu er sommeren for mig ved at være forbi, slut med ferie og lign :angry: og nu tror jeg endelig det skal være, kunne godt ligesom de sidste par år tænke mig at tage nogle kg på og derfor henvender jeg mig til jer kloge molboere..

Hvad program har i haft bedst glæde af med hensyn til at tage muskler på og hvad vil i anbefale????

Jeg træner hjemme, så har begrænset udstyr, vægtstang, masser af skiver, dips/chins stativ(hjemmelavet B) ) og mulighed for squat.

Selvom jeg gerne vil tage på, sætter jeg meget pris på at styrken SKAL følge med.

En sidste ting, er udstyret med de mest latterlige tynde ben og de har første prioritet til hvis der skulle komme lidt masse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ethvert program der er tilpasset din arbejdskapacitet. Kosten er det vigtigste. Hvis kalorieoverskuddet ikke er til stede vil du ikke tage på uanset program.

Selvom jeg gerne vil tage på, sætter jeg meget pris på at styrken SKAL følge med.
Sørg for både at træne tungt og eksplosivt
En sidste ting, er udstyret med de mest latterlige tynde ben og de har første prioritet til hvis der skulle komme lidt masse

squat, squat, squat, og når du er færdig med det, så squat noget mere :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ethvert program der er tilpasset din arbejdskapacitet. Kosten er det vigtigste. Hvis kalorieoverskuddet ikke er til stede vil du ikke tage på uanset program.
Selvom jeg gerne vil tage på, sætter jeg meget pris på at styrken SKAL følge med.

Sørg for både at træne tungt og eksplosivt

En sidste ting, er udstyret med de mest latterlige tynde ben og de har første prioritet til hvis der skulle komme lidt masse
squat, squat, squat, og når du er færdig med det, så squat noget mere :tongue:

Sjovt nok med hensyn til squat har jeg altid squattet meget og alligevel er mine ben næsten ikke ben :thumb_down: men har besluttet at nu skal det være(forhåbentlig)

Link to comment
Share on other sites

Hvad program har i haft bedst glæde af med hensyn til at tage muskler på og hvad vil i anbefale????

HST!

For ren muskelvækst er HST så uber at du slet ikke forstår det :)

så vidt jeg ved er HST bare svært til hjemmetræning, der er mange øvelser der ikke kan lade sig gøre

Link to comment
Share on other sites

HST er ikke sværere at lave hjemme end alle andre typer programmer.

Du kan lave et HST program med 5-6 baslae øvelser..

Men må jeg spørge hvad du vil bruge styrke til?

I det hele taget undrer det mig, at der er så mange der gerne vil træne hypertrofi for at få større muskler; men samtidig vil de også gerne kunne bøje jernstænger. Hvad er det "man" vil bruge den famøse styrke til?

Jeg er personligt fløjtende med styrke.. Jeg vil bare være større. Derfor træner jeg ikke med henblik på styrke, og bruger derfor wussy vægte i min træning.

Link to comment
Share on other sites

HST er ikke sværere at lave hjemme end alle andre typer programmer.

Du kan lave et HST program med 5-6 baslae øvelser..

Men må jeg spørge hvad du vil bruge styrke til?

I det hele taget undrer det mig, at der er så mange der gerne vil træne hypertrofi for at få større muskler; men samtidig vil de også gerne kunne bøje jernstænger. Hvad er det "man" vil bruge den famøse styrke til?

Jeg er personligt fløjtende med styrke.. Jeg vil bare være større. Derfor træner jeg ikke med henblik på styrke, og bruger derfor wussy vægte i min træning.

Hvad jeg vil bruge styrke til??? Tjae der må jeg nok sige at jeg generelt syntes at man skal kunne bruge sin sport til noget og da jeg ikke syntes man umiddelbart kan bruge muskler til noget hvis de er kommet ved at bruge tøsevægte :tongue: derfor vil jeg gerne kunne løfte noget og syntes bestemt heller ikk det ville være fedt hvis en stor fyr ikk kan bruges til noget, løfte noget,hårdt arb eller lign...

Jeg kunne så spørge hvad i vil bruge muskler til uden styrke???

Link to comment
Share on other sites

Tjae der må jeg nok sige at jeg generelt syntes at man skal kunne bruge sin sport til noget og da jeg ikke syntes man umiddelbart kan bruge muskler til noget hvis de er kommet ved at bruge tøsevægte :tongue: derfor vil jeg gerne kunne løfte noget og syntes bestemt heller ikk det ville være fedt hvis en stor fyr ikk kan bruges til noget, løfte noget,hårdt arb eller lign...

Jeg kunne så spørge hvad i vil bruge muskler til uden styrke???

Hehe :tongue:

Jamen jeg træner udelukkende for udseendets og velværets skyld. Jeg er sådan set ligeglad med, om jeg kan løfte et traktordæk eller ej.

Heldigvis hænger muskelstørrelse dog også noget sammen med styrke, for jeg vil da gi dig ret i, at der ikke er meget ved, at ligne Heman uden at kunne løfte sin kvinde op! ;)

Men forudsætningen for, at bygge en større krop, mener jeg ikke nødvendigvis hænger sammen med, at flytte så tunge vægte som muligt.

Men det var nu ikke for at dreje din tråd ind på et andet spor - HST fungerer fint nok til formålet med både masse og styrke.

Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at undgå eventuelle misforståelser, så er det ikke fordi jeg ikke kan sætte mig ind i, at nogle gerne vil være meget stærke.. Som fx. TJ, jsc eller mvp. bare for at nævne nogle få.

Men folk som træner BB, taler tit om, at de ikke vil miste styrke. Og da tænker jeg, at styrke jo egentlig ikke burde være så væsentligt et moment, når målet egentlig er størrelse.

Og selvfølgelig bliver man ikke en komplet svækling så længe man vokser B)

Link to comment
Share on other sites

Gik selv og tænkte lidt på om noget gammeldags 5x5 ville kunne gøre det??? Havde overvejet Squat, dips, Chins, overhead press, bent over rowing og evt noget biceps kørt igennem 2-3 gange om ugen og evt med lidt flere sæt til squat end de 5 da det er mine ben der er det største problem :angry:

Nogle der har prøvet noget lignende?????

Link to comment
Share on other sites

har du overvejet 20rep breathing routine? jeg har ikke selv prøvet den men det er noget af det jeg overvejer når jeg er færdig med at cutte.

5x5 har helt klart virket for mig + plus det er dejligt ikke at skulle for højt op i reps generelt (vi ert i samme båd teddy :lol: ) - måske kunne man kombinerer 5x5 med progression ved at cykle i mellem de forskellige varianter? fx back squat med bred stand, backsquat med smal stand, front squat, dyb boxsquat osv. - er der nogle der har erfaring med det? med ryg kunne det fx være BBOR, DBOR, CHins og pullup. men til brystet fx decline, incline, alm med bred og alm og smal samt dips.

Link to comment
Share on other sites

har du overvejet 20rep breathing routine? jeg har ikke selv prøvet den men det er noget af det jeg overvejer når jeg er færdig med at cutte.

5x5 har helt klart virket for mig + plus det er dejligt ikke at skulle for højt op i reps generelt (vi ert i samme båd teddy :lol: ) - måske kunne man kombinerer 5x5 med progression ved at cykle i mellem de forskellige varianter? fx back squat med bred stand, backsquat med smal stand, front squat, dyb boxsquat osv. - er der nogle der har erfaring med det? med ryg kunne det fx være BBOR, DBOR, CHins og pullup. men til brystet fx decline, incline, alm med bred og alm og smal samt dips.

Har prøvet 20rep squat, men er ikk så meget for de høje rep i squat.. tror heller jeg vil prøve det andet.

Tror du det er bedst at træne samme øvelser hver gang eller skifte???

Hvorfor cutter du hvis du vil gaine mere???

Link to comment
Share on other sites

Har prøvet 20rep squat, men er ikk så meget for de høje rep i squat.. tror heller jeg vil prøve det andet
fair
Tror du det er bedst at træne samme øvelser hver gang eller skifte???

umiddelbart vil jeg køre vær øvelse 5x5 et stykke tid fx 2 uger og så skifte. men det er kun tankespin - jeg har intet belæg for at det skulle virke. men man burde jo progresserer generelt og derfor også bliver bedre i de øvelser man ikke kører men min erfaring er at kroppen lige skal bruge et par trænings sessioner til at omstille sig og derfor burde der vel være basis for progression. men jeg tror cyklussernes rækkefølge skal planlægges rimelig nøje. jeg mener, hvis vi fx først køre decline vil der være høj aktivering af P. major og samtidig en stor stor mekanisk spænding - går vi dernæst over til alm bænk har vi også en fin aktivering af P. major men en mindre mekanisk spænding idét vi simpelthen ikke kan løfte så meget i alm bænk som i decline og derfor vil en egenlig progression i spænding i P. major jo ikke finde sted. omvendt ser det dog positivt ud.

men som sagt så kan min tankespin være 100% fejlagtig. jeg kan godt lide at spekulerer lidt over min træning og selv være med til at skabe det - jeg vil ikke kun udfordres i centret B)

men hvis du vil have noget simpelt der med garanti virker så tag HST :)

EDIT:

Hvorfor cutter du hvis du vil gaine mere???

jeg vil gerne gaine _efter_ jeg har cuttet :) - og især ben og lats kan ikke blive store nok hvis du spørger mig :D

Edited by Don Nors
Link to comment
Share on other sites

Har prøvet 20rep squat, men er ikk så meget for de høje rep i squat.. tror heller jeg vil prøve det andet

fair

Tror du det er bedst at træne samme øvelser hver gang eller skifte???
umiddelbart vil jeg køre vær øvelse 5x5 et stykke tid fx 2 uger og så skifte. men det er kun tankespin - jeg har intet belæg for at det skulle virke. men man burde jo progresserer generelt og derfor også bliver bedre i de øvelser man ikke kører men min erfaring er at kroppen lige skal bruge et par trænings sessioner til at omstille sig og derfor burde der vel være basis for progression. men jeg tror cyklussernes rækkefølge skal planlægges rimelig nøje. jeg mener, hvis vi fx først køre decline vil der være høj aktivering af P. major og samtidig en stor stor mekanisk spænding - går vi dernæst over til alm bænk har vi også en fin aktivering af P. major men en mindre mekanisk spænding idét vi simpelthen ikke kan løfte så meget i alm bænk som i decline og derfor vil en egenlig progression i spænding i P. major jo ikke finde sted. omvendt ser det dog positivt ud.

men som sagt så kan min tankespin være 100% fejlagtig. jeg kan godt lide at spekulerer lidt over min træning og selv være med til at skabe det - jeg vil ikke kun udfordres i centret B)

men hvis du vil have noget simpelt der med garanti virker så tag HST :)

EDIT:

Hvorfor cutter du hvis du vil gaine mere???

jeg vil gerne gaine _efter_ jeg har cuttet :) - og især ben og lats kan ikke blive store nok hvis du spørger mig :D

Syntes det med at gaine efter du har cuttet virker som en eller anden form for db arbejde for mig :bigsmile:

Jeg er ikk så meget til HST, men har en ide om at 5x5 måske kan være lige så godt

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ting skal opfyldes før et træningsprogram kan bruges til at gaine på??? Der er mange der siger at det mest er op til ens kost om man tager på eller ej, men der må da også være nogle tommelfinger regler man kan gå efter, træningsdage pr uge, sæt og lign???

Ellers burde man jo gaine lige godt på et program med et par sæt pr øvelse som med feks 5X5

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt sikkert køre et full-body pas tre gange ugentligt udelukkende baseret på tunge basisøvelser ("cut the crab")... :lol: Som nævnt i en tidligere post er breathing squats også en super idé. Det kræver sin mand, men på en eller anden vis lærer man at holde af dem! :)

Desuden er en masse mad, som du ved, en god idé. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt sikkert køre et full-body pas tre gange ugentligt udelukkende baseret på tunge basisøvelser ("cut the crab")... :lol: Som nævnt i en tidligere post er breathing squats også en super idé. Det kræver sin mand, men på en eller anden vis lærer man at holde af dem! :)

Desuden er en masse mad, som du ved, en god idé. :wave:

det er også det jeg er igang med, bare med flest sæt til benene, da det er dem jeg har mest brug for til at vokse, men tror det virker ihvertfald på vægten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share