Vægttab til studietur


swaq
 Share

Recommended Posts

Nu forekommer det mig naturligt at koordinere mit vægttab op til den forekommende studietur. Måske med henblik på lidt 6-pack til strandturene B)

Trods mængden af artikler jeg har læst, og indlæg læst om emnet. Er jeg alligevel lidt i tvivl om min diæt slår til.

Morgenmad: Havregryn med mælk

Første mellemmåltid: Rugbrød med kalkunfillet

Middag: Rugbrød med kalkunfillet og agurk

Mellemmad inden træning: (Rugbrød med) Tun

Aftensmad: Hvad der kommer på bordet, selvfølgelig masser af grønt og gode proteiner - Ca. 500kcal

Efter træning er der altid en proteinshake og alt efter mængden af aftensmad, også et mellemmåltid mellem sengetid og aftensmad.

Jeg tvivler på jeg får nok sunde fedtstoffer, og om jeg bør variere maden med nogle flere grønne ting?

Et sidste spørgsmål: Hvor meget forbrænder man ca. på en times styrketræning, med indlagte pauser mellem sættene osv.? Det kan ikke være meget, men alligevel værd at regne med.

Mit mål er ikke noget bestemt antal kg - Men derimod indtil synet behager. Efter studieturen vil det så foregå med hård 'bulkning' og bare opbygge muskler. Selvfølgelig indtil cuttesæsonens start.

Edited by swaq
Link to comment
Share on other sites

Diæten ser da fin ud, men du bliver nødt til at regne på mængderne. Kcal underskud er essentielt for dit vægttab.

Sunde fedtstoffer kommer ikke fra grønsager. Men grønsager har et lavt kcal. indhold og kan derfor indtages i store mængder. Hvis du er i tvivt om du får næringsstoffer nok, så spis vitaminpiller og olie. Hvis dit mål er vægttab, så drop din proteinshake og spis noget mad istedet.

Afhængig af intensiteten kan du vel forbrænde mellem 300 og 700 kcal. på et styrke/BB træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Huh? :blink:

Jeg mener: Proteinshake giver ikke meget mæthedsfornemmelse men mange kcal. Man kan ta' sig et par gode skiver rugbrød med kødpålæg, for den "pris" en shake koster i kcal. Det er selvfølgelig en subjektiv vurdering, men under en cutting erstatter en shake altså et "rigtigt" måltid mad.

Personligt har jeg det svært under cutting, da jeg ofte er sulten. Jeg kan uden at få kvalme konsumere 5-7000 kcal rigtig mad om dagen (hvis min krop gav mig lov) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder selvfølgelig styr på mit kcal-indtag samt hvor meget jeg forbrænder.

Er du sikker på jeg kan forbrænde så meget ved almindelig styrketræning/bodybuilding?

Nej, selvfølgelig kommer den sunde fedt ikke fra grøntsager ;) - Men jeg overvejer at tage et par vitaminpiller for at få de nødvendige fedtsyrer og vitaminer.

Mætheden er ikke noget problem, rent faktisk er jeg bange for jeg ligger i et for stort underskud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder selvfølgelig styr på mit kcal-indtag samt hvor meget jeg forbrænder.

Er du sikker på jeg kan forbrænde så meget ved almindelig styrketræning/bodybuilding?

Nej, selvfølgelig kommer den sunde fedt ikke fra grøntsager ;) - Men jeg overvejer at tage et par vitaminpiller for at få de nødvendige fedtsyrer og vitaminer.

Mætheden er ikke noget problem, rent faktisk er jeg bange for jeg ligger i et for stort underskud.

Hvis du holder styr på dit kcal. indtag, kan du ikke være i tvivl om, hvorvidt du er i et for STORT underskud :blink: Gå efter et underskud på 3-500 kcal om dagen.

Ja. jeg er sikker på at du kan forbrænde op til 700 kcal. på et træningspas (styrke/BB). Måske endda mere. Tænk på hvor mange kilo "de store styrkeløfter-drenge" løfter i løbet af en time. Vi taler om flere tons. 3-700 kcal. er da også et meget vidt spænd. Til sammenligning svare 300 kcal. til en løbetur på små 4 km, hvis du vejer 80 kg. Det er sgu hurtigt gjort.

Link to comment
Share on other sites

Mit ligevægtsindtag er ca. 1800kcal - Deroveni kommer min dagligdag på gymnasiet. Så regner med i alt ca. 2300kcal.

Jeg spiser så ca. 2300-2500kcal om dagen når jeg dyrker meget motion, men kun 1800kcal de dage jeg ikke gør.

Hvis jeg forbrænder 300kcal på en træning, forøger jeg bare min madplan med et tilsvarende antal kcal. Vil endelig ikke miste den dyrt opbyggede masse i forsøget på en lav fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Huh?  :blink:

Jeg mener: Proteinshake giver ikke meget mæthedsfornemmelse men mange kcal. Man kan ta' sig et par gode skiver rugbrød med kødpålæg, for den "pris" en shake koster i kcal. Det er selvfølgelig en subjektiv vurdering, men under en cutting erstatter en shake altså et "rigtigt" måltid mad.

Personligt har jeg det svært under cutting, da jeg ofte er sulten. Jeg kan uden at få kvalme konsumere 5-7000 kcal rigtig mad om dagen (hvis min krop gav mig lov) :tongue:

Hvis du får fat i en rigtig gang protein shake er der da næsten ingen kalorier i, men meget protein og meget mæthedseffekt, så den holder vidst ikk

Link to comment
Share on other sites

når jeg snakker få proteiner, mener jeg i forhold til det protein det indeholder, det er jo klart at hvis man mener man har brug for en protein shake, må man også indtage kalorier. Men holder man antal gr protein i en shake op imod antal kalorier og den mæthedsfornemmelse man for ud af det, samt at kroppen så har noget at arbejde med. Så syntes jeg det er meget godt givet ud med de få kalorier extra.

Link to comment
Share on other sites

Ja protein kræver mere energi at forbrænde end kulhydrater og fedt, men derfor kan man altså alligevel ikke sige at det ligefrem har en slankende effekt...

Dog kan man argumentere for at et højt proteinindtag under et energiunderskud hjælper med at holde på muskelmassen og derved medfører et højere hvilestofskife.

Edited by Berg19
Link to comment
Share on other sites

Ja protein kræver mere energi at forbrænde end kulhydrater og fedt, men derfor kan man altså alligevel ikke sige at det ligefrem har en slankende effekt...

Dog kan man argumentere for at et højt proteinindtag under et energiunderskud hjælper med at holde på muskelmassen og derved medfører et højere hvilestofskife.

og i og med protein også mætter mere end andre næringstoffer holder man sig længere mæt end ved at indtage andre typer kost

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share