Help!


Motionos
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem den seneste tid gået og døjet med smerte i ryggen, lænden, og da smerten ikke lod til at forsvinde af sig selv, selvom jeg havde udelukket de formentlige syndere, dl og sq, fra mit program, valgte jeg at tage til fysio her i dag. Fysioterapeuten fik hurtigt lokaliseret porblemet, og var iøvrigt meget flink lige indtil han sagde: "Du blir nødt til a droppe sqaut, pres over hovedet og dødløft, da de belaster din lænd for meget

WHAT!!? :angry: :( :(

Grunden var, at jeg havde en meget lige ryg hvilket, efter hvad jeg kunne forstå, bevirkede, at min lænds "fjedersystem" ikke var så effektiv, og mange kg over hovedet eller på nakken, som i squat, vil således lægge et ekstra pres på lænden.

Mit spørgsmål er så: Har han ret? Er det virkelig rigtig at en person med lige ryg ikke kan træne kongeøvelserne squat, mili og dødløft, og sikkert også Barbel Row!

Eller vil et bælte, en tids pause eller andet kunne afhjælpe problemet??

Håber ik mit spørgsmål er alt for..hvad ska jeg kalde det....fritsvævende, urealitisk, og mit indlæg blot er en form for sovepude. Men kan det virkelig passe at jeg ikke længere kan træne mit vægt over hovedet?????

Vil bare gerne høre om nogen evt. selv har haft samme problem, eller har gode råd! Suk.

Er heller ik sikker på at dette er det rigtige forum.

Edited by Motionos
Link to comment
Share on other sites

Hvis din fysio siger det ikke er godt for din ryg - har han meget sikkert ret - og så er det bestemt en god idé at lytte til ham. :( Men er du tvivl så en anden fysios mening.

Desuden lyder det jo som du beskiver det som om han har ret - ryggen er jo ikke en fjeder, men kan bøje i s form.

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådene!

Don Nors:

måske ville det være en ide at snakke med en kiroppraktor
Har faktisk været til en kiropraktor, da jeg havde en formodning om, at det ikke var noget musklært, og at en kiro således var den rette behandler, men behandlingen dér gav ingen fremskridt. Derfor søgte jeg fysioterapeut.
havde fysioterapeuten et navn for din lidelse?

Ja, idet jeg snart, på fredag faktisk stikker af hjemmefra og rejser til KBH, skrev han problemområderne ned, og de lyder således:

*Let torkveret bækken

*Let låst SI-led i venstre ( vist noget med at korsbenet og hoftebenet i denne sider ikke "løsnes" når jeg bevæger mig)

*Lige Ryg..OBS styrketræning med stor vægt opad

Og sku jeg også have et såkaldt svang-indlæg i mine sko, idet jeg havde en tendens til dårlig fodstilling, hvilket kunne belaste hoften og knæet.

Hvilke øvelser vil du tro har det største ansvar ang. skaden? Kan jeg nøjes med at droppe dødløft og squat, og så istedet køre back extension og måske frontsquat?

Ved godt at fysioen vil være den bedste at spørge, men det er desværre ikke sikkert jeg når der ned igen inden afrejse.

Link to comment
Share on other sites

Ups... kan se at jeg har skrevet under min "standby"- nick, motionos, hvilket skyldes jeg skriver på en anden computer, og ikke kunne huske min adgangskode til Omega-profilen, men personen bag "Motionos" og "Omega" er altså denne samme.

Håber Moderatorer bærer over med mig. Det vil ik ske igen!!

Og Motionos er hermed aflivet!!

Edited by Omega
Link to comment
Share on other sites

Søren W:

Ok. tak for hjælpen. Har lige et spg. angående reverse hypers. Denne vil vel ik alene være en noget nær fuldbyrdet erstatning for dødløft, vel??

Kunne jeg så ik supplere med frivend, for at få den øvre ryg med?

Her er vægten heller jo ik så høj, og når jeg har pillet de andre "lændedræbere" ud af mit program, så burde den vil ikke være noget problem...min lænd er dog ik lavet af glas.

Edited by Omega
Link to comment
Share on other sites

Grundet skaden blir jeg nødt til at stoppe det program jeg er i færd med, min 3 omgang HST, som jeg iøvrigt har haft gode resultater med, og holder så fri den næste uge.

Jeg benytter så lige lejligheden til at poste mit kommende program, hvori jeg har udelukket dødløft og squat, da jeg tror disse må være roden til smerten, og vil gerne modtage lidt kritik.

Programmets er lagt efter TJ's "Alternativ Hypertrofi-program"* struktur, og progressionscyklusserne for 10x3 og 3x8 vil også lægges efter cyklusserne i artiklen.

Mandag

Benpres 10 sæt x 3 reps

Bænkpres 10 sæt x 3 reps

T-bar Row 10 sæt x 3 reps

lateral raise 3 sæt x 8 reps

Revers hypers 3 sæt x 8 reps

mave

Onsdag

Frivend 10 sæt x 3 reps

Military presses 10 sæt x 3 reps (sætter 1 RM forholdsvis lavt)

Chinups 5 sæt x 3 reps

rear lateral 3 sæt x 8 reps

Incline biceps curl 3 sæt x 8 reps

revers hyper 3 sæt x 8 reps

mave

Fredag

Belt Squat (el. Benpres hvis forholdene ikke er til BS) 10 sæt x 3 reps

Incline bænkpres 10 sæt x 3 reps

Kabel Row 10 sæt x 3 reps

Lateral raise 3 sæt x 8 reps

French press 3 sæt x 8 reps

Rear lateral 3 sæt x 8 reps

mave

* http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=423

Edited by Omega
Link to comment
Share on other sites

Omega det er langt fra sikkert at du bliver nødt til at undgå kompression/balastning af rygsøjlen altid.

Jeg ved ikke hvad din fys sagde, men man kan godt ændre formen på din ryg, således at du får mere svej i lænden. Ved at få trænet de rigtige muskler, og højest sansynligt også spændt andre ud, kombineret med manuel terapi af en fys.

Du SKAL selvfølgelig også have korrigeret dine andre skavanker, altså dit låste SI-led (bækkenled) og dit torkverede bækken. Det vil ikke løse sig selv af styrketræning!

Hvis du får låst dit SI led op, skifter til sumo DL og bliver korrtekt spottet vil jeg, uden at have set dig, tro at du kunne dødløfte hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Ok det lyder godt ATJ!

Fik også vist nogle strækøvelser som jeg skulle udføre 2 gange daglig, og han sagde desuden efter den første behandling, at det allerede så meget bedre ud.

Men holder fast ved det ovenstående program den næste stykke tid, og ser bagefter om dødløft og evt. squat kan komme på tale igen!

Edited by Omega
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share