Løbesko kontra styrketræning


Surfer
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at bruge mine løbesko til styrketræning, men er kommet lidt i tvivl om de kan holde til det, man belaster dem jo med en del kg når man squatter og dødløfter, kan de holde til det i længden?

Men man belaster dem selvfølgelig også en del når foden slår ned i løb...

Nogen der har nogle input???

Link to comment
Share on other sites

Løbesko er generelt en dårlid ide at træne i pga af flere ting:

1) Løbesko er bygget til at virke affjedrende, så de kan beskytte ledene under løb. Dette er dog en væsentlig ulempe, når du løfter vægte. Newtons lov om reakltion og aktion, fortæller os, at når du påvirker vægten med an opadrette kraft, så vil vægten påvirke dig med en nedadrette kraft. I et par affjedrende sko, vil denne kraft blive absorberet i skoen, som pressen sammen. Det betyder for det første, at du ikke kan påvirke vægten med fuld kraft i starten, fordi du bruger den til at presse skoen sammen. Derudover gør det skoen ustabil at stå i, fordi den ikke er beregnet til at blive presset samme på den måde.

2) Løbesko har for det meste en hæl, der er hævet meget over tæerne, så derfor vil skoene virker på samme måde, som at sqautte med en vægtplade under hver hæl.

3) Ifølge Pavel sidder der under fødderne nogle receptorer, som for det første "mærker" hvor meget vægt der er på fødderne. Jo mere vægt, jo stærkere vil dine muskler trække sig sammen, hvilket betyder, du kan løfte tungere vægte. Derdover gørr disse receptorer også, at de mærker, hvis vægten ikke ligger lige over foden, så du er ved at vrikke om. Dit nervesystem vil så automatisk kompensere trække musklerne sammen på an måde, så du ikke vrikker om. Dette bliver også sat ud af kraft, fordi skoene sidder tæt, og derfor påvirkes receptorene ikke på samme måde som ved bare fødder.

Jeg træner selv i bare fødder eller strømpesokker, og jeg synes det føles meget bedre end løbesko.

Link to comment
Share on other sites

tak for dit meget fyldestgørende svar, måske jeg skulle prøve at træne uden sko, er bare ikke meget for at rende rundt mellem alle de vægte osv. i bare tæer, med mit held skal jeg nok få mig nogle blå tæer....

Jeg tror nu det er begrænset, hvor meget et par løbesko beskytter dine fødder, hvis du taber en håndvægt ned på dem. ;)

Jeg er selv lidt af en motorikspasser, og mine tæer har ikke fået det værre siden jeg smed skoene.

Edited by MRB
Link to comment
Share on other sites

tak for dit meget fyldestgørende svar, måske jeg skulle prøve at træne uden sko, er bare ikke meget for at rende rundt mellem alle de vægte osv. i bare tæer, med mit held skal jeg nok få mig nogle blå tæer....

Jeg tror nu det er begrænset, hvor meget et par løbesko beskytter dine fødder, hvis du taber en håndvægt ned på dem. ;)

Jeg er selv lidt af en motorikspasser, og mine tæer har ikke fået det værre siden jeg smed skoene.

Det har du selvfølgelig ret, men så psykisk giver det lidt, hæhæ.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share