Styrkeløft


L^P
 Share

Recommended Posts

Man kan læse det på flere måder: Jeg synes det er flot at "kun" 2 mandlige vægtløftere er blevet nappet for doping :) ;)

Kvindevægtløftning er relativt nyt i OL regi. Og brodne kar der, bør ikke kun trække hele sporten ned.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det virker noget utopi, at tro styrkeløft skulle komme på det olympiske program på bekostning af vægtløftning. Såfremt vægtløftning røg af programet pga dopingproblemer, hvilket jeg syntes ville være en skam, ville man vel næppe tage en anden sportsgren med de samme problemer ind istedet? Og såfremt vægtløftning skal af programet skal atletiken så samme vej? Atletiken står jo ikke meget bedre stillet efter sagerne med Kostadi­nos Kenteris, Ekaterini Thanou og Torri Edwards.

Link to comment
Share on other sites

Det ville være fedt hvis de gad at putte undervands-rugby på programmet istedet for nogle af de andre sportsgrene. For så ville der være en god chance for at jeg kom med :tongue:

Men IOC vil jo begrænse antallet af udøvere. Så der må ryge nogle sportsgrene og sættes begrænsninger i de enkelte discipliner. Så er det slut med at se folk som Eddie the Eagle og Eric The Eel, som jo ret beset ikke har nogen sportslig berretigelse til legene. Der er pt. 28 forskellige sportsgrene med (+9 til vinter OL). Derudover er der en række forbund som IOC anerkender, som kan komme på tale til de officielle lege. Styrkeløft (powerlifting) er ikke anerkendt af IOC.

For at komme med på programmet skal det være "udbredt". Hvilket betyder at det skal være udøvet i 75 lande på 4 kontinenter (for mænd) og 40 lande og 3 kontinenter(for kvinder). Derudover skal underligge de olympiske dopingregler og må ikke bruge mekanisk fremdrift (fx. en motor). Der var frem til 1992 også demonstrationsgrene med, men det er de også holdt op med.

Edited by Mr.Freeze
Link to comment
Share on other sites

At styrkeløft er en lille sportsgren holder ikke helt i byretten. Der er immervæk omkring 90 lande under IPF og sporten er repræsenteret i alle verdensdele. Sammenlignet med fx damehåndbold er der vist ingen tvivl om hvad der er mest udbredt.

Stadig er der dog næppe nogen garanti for at sporten optages - selv om jeg ved der gøres meget i kulisserne fra IPF´s side.

TW

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share