Vægt med fedtprocentmåler


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Baloo> Her til morgen påstod den at fedt% var 26,4 mod 24,9 fredag morgen

Jeg har en fornemmelse af at bioimpedansmålingerne også afhænger en del af din "hydreringsgrad" (væskebalance).

Jeg cykler selv 40 km hver af ugens syv dage, og tror at mine lårmuskler har en vis indfyldelse på fedt%-målingerne på min bioimpedansvægt ... mens spejlet og øjnene siger at min fedt% er faldet en smule de senste to måneder (synlig reduktion af underhudsfedt) siger bioimpedansvægten præcis det samme som altid (22.6%).

Personligt er jeg lidt lideglad med hvorvidt tallet er akkurat hvis det bare er præcist nok til at man kan følge en udvikling i fedt%, men det er jeg ikke helt sikker på gælder for min vægt/lårmuskel-kombination.

Så iøvrigt det svenske tv-program Toppform hvor de målte deltagernes bioimpedans gennem armene (de holdt med begge hænder på et aggregat B)). Men hvis man har et par ordentlige "guns" af nogle arme er det jo ligeså upræcist til bestemmelse af fedt%.

Er der nogen som kender steder man kan få målt fedt% nøjagtigt? Jeg tvivler lidt på at min læge er en haj med en fedtprocenttang?

./ Kristoffer

PS: Min vægt er en Soehnle Body Balance Atlantic ... hverken specielt anbefalelsesværdig eller billig.

Link to comment
Share on other sites

Har din vægt en "Atlet" funktion? Det lyde som noget du måske kunne bruge.

På min vægt er der er speciel atlet funktion for personer som dyrker idræt mere end 10 timer om ugen og med en hvilepuls under 60bpm. Altså grundlæggende en funktion for mennesker med mere muskelmasse end sædvanligt.

Måske kan den funktion bruges til at lave mere præcise målinger?

Omkring min egen måling, så tror jeg det er et spørgsmål om at skrive udviklingen ned over en længere periode på et par måneder med 2-3 målinger om ugen. For hydreringsgraden vil jo netop godt kunne påvirke resultatet på enkelte dage, men over en længere periode bør gennemsnittet kunne bruges som en trend.

Link to comment
Share on other sites

Baloo> Har din vægt en "Atlet" funktion?

Nej, desværre ... og den er ifølge manualen uegnet til personer med en hvilepuls under 60 (og min er 10-15 slag/min under). Men den vejer præcist og det var primært derfor jeg købte den - det andet er mest lir :unsure:

Du har ret med hensyn til hydreringsgraden - dens indflydelse på målingerne burde jævne sig ud over tid.

./ Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Jo, det har den. Hvis du læser tråden her igennem kan du se at jeg købte den Tanita vægt der linkes til hos Maxim.

Har kun haft den i godt en uge, så jeg skriver min fedt% op rimelig tit, for lige at kunne følge udviklingen over et stykke tid, derfor kan jeg ikke helt sikkert sige hvor stabil den er endnu, men umiddelbart er jeg godt tilfreds. Tager altid 2 målinger i træk for at være sikker på at den måler korrekt, men den giver altid samme resultat ved begge målinger. Ok, nogen gange er der måske en forskel på 0,1% men det tror jeg ikke man kan undgå.

Og jeg er så også begyndt at træner mere ben end sædvanligt her for nylig, så det kan vel tænkes at påvirke målingerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share