Vægttab og "diæt-hjerne"


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Jeg er ret ny, når det gælder at styre en cutting-periode. Dog har jeg på fornemmelsen at mit kaliorieunderskud er for stort, i det jeg har lidt "diæt-hjerne" og lav energi. Jeg stiler efter at tabe ½ kg om ugen.

- Det jeg kunne tænke mig at høre, er om såfremt man kører med et kcal-underskud på de der 500 kcal/dagen, vil man så opleve "diæt-hjerne" og lav energi? - Eller er det netop et tegn på at underskudet er for stort?

------

Noget andet er at jeg har hørt/læst at hvis man er i kalorieunderskud kan det det medføre et lavere niveau af visse hormoner i kroppen, herunder testosteron. Hvis det er rigtigt, kan man så undgå/begrænse dette, ved at man holder sit underskud på max. 500 kcal/dagen, eller er det bare sur røv hvis man vil smide lidt fedt?

Håber der er nogle garvede cuttere derude der kan hjælpe!!! :)

(Desværre er mine data omkring vægt kontra kalorieindtag for svingende til at jeg kan udlede noget omkring ligevægtsindtag endnu.)

Vejer 91 kg.

/TF. :)

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke præcist hvad du mener med diæt-hjerne, men under min cutting (-8 kg på 42 dage = fedt% på 4) oplevede jeg ofte at jeg var uoplagt og ukoncentreret i løbet af arbejdsdagen. Jeg indtog i gennemsnit 2400 kcal/dag svarende til et underskud på 600. Jeg trænede min. 10 timer/uge. Jeg har desuden en dårlig vane med kun at sove 4-5 timer i døgnet, så det bidrog sikkert til "problemet".

Som en sideeffekt (sandsynligvis mere af psykiske årsager) mistede jeg stort set lysten til sex <_< . Ikke evnen, men det var alligevel tankevækkende, at intens træning og diæt kan sætte andre forhold i baggrunden.

En kvindelig bekendts påstand om at sex er god cardio kunne modbevises, da pulsen slet ikke kommer i nærheden af en god løbetur. Så det gjorde jeg istedet. :lol:

Generelt skal der nok snarere -1000 kcal. til om dagen i en længere periode, før end du begynder at "tage skade" af det, hvis du ellers får vædske nok. Men i forhold til en bulkperiode kan det ikke undgås at kroppen reagere på en cutting.

Link to comment
Share on other sites

Lyder også som om du har været i større kcal underskud end du selv har beregnet der. Hvis du dyrker sport 10 timer om ugen vil det extra kcal forbrug du har vel også skulle regnes med i det hele?

Men jeg kender godt det der "diæt-hjerne". Min egen erfaring er at timing af kcal indtag kan løse en stor del af det. Hvis du husker at få din protein/kulhydrat lige efter træning (f.eks ½ l mathilde) så lader du musklerne op igen. Har selv før prøvet at skære lige netop de kulhydrater der kom efter træning, fordi de virkede som et oplagt sted at skære ned, men for mig viste det sig at være en meget dårlig ide.

Link to comment
Share on other sites

Baloo >>> Yeps, du har nok ret i at det er vigtigt at time tingene ordentligt. Mathilde for lov at komme med til træning igen. :) Og så vil jeg også huske at få noget kvark/mælk som en g´nat shake, så jeg kan få fyldt nogle amino-syrer på kroppen i løbet af natten.

Rønne >>> Ok, det var så også en rimelig vild cutting, med over 1 kg om ugen. Men interessant at du har oplevet de samme ting, mht diæthjerne og evt. nedregulering af forskellige hormonniveauer.

----

Men, nu har jeg prøvet at øge kcal-indtaget med 200kcal, så jeg kan blive super-ekstremt skarp igen. :lol:

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever dog ikke "diæt hjerne" eller noget "usædvanligt" selvom jeg cutter med 750 kcal. 

Interessant. Har du overblik over hvordan din ratio er mellem protein, kulhydrater og fedt?- , samt hvordan du fordeler dine måltider over dagen?- og sidst hvilke type fødevarer du spiser?

:smilejap:

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun oplevet "diæthjerne" på meget lave kulhydrater og så til allersidst på min diæt sidste år. Hvis du kun ligger på -500kcal tror jeg ikke du vil kunne mærke noget til det, med mindre du er på en meget lawcarb diæt :wave:

Ok, rart at høre fra en garvet. :) Jeg tror såmænd også at jeg har kørt med et alt for stort underskud (hehe, tror jeg blev lidt fanget af alle de fine blodårer og semi-definitioner der kom frem). Jeg har se i mit regneark at min makro-energifordeling har været på 30,50,20 (p,k,f) så low-carb kan man vist ikke sige den er.

Og fint at høre at diæthjerne ikke automatisk følger med hvis man kører cutting´en ordentligt. :) Så nu er det bare om at få kalorieindtaget finpudset.

Link to comment
Share on other sites

craw - hvad ligger du på i underskud fra BF 10-12 pct ned til konkurrenceformen ?

Interessant. Har du overblik over hvordan din ratio er mellem protein, kulhydrater og fedt?- , samt hvordan du fordeler dine måltider over dagen?- og sidst hvilke type fødevarer du spiser?

Ja det har jeg sådan set overblik over. Jeg søger at få pænt med protein men fordelingen af fedt og kulhydrater går jeg ikke så meget op i. Nogen gange ligger mit indtag på 3*33 pct.

Nu er det sådan at jeg normalt ikke har den store appetit om morgenen. Der indtager jeg ofte bare proteinpulver med hørføolie. Nogen gange indtager jeg først kulhydrater ved 14 tiden. Denne "low carb" først på dagen hjælper mig til at "spare kalorier op" til senere på dagen og om aftenen hvor jeg altid er mere sulten og derfor spiser mere.

Edited by wizz
Link to comment
Share on other sites

Som en sideeffekt (sandsynligvis mere af psykiske årsager) mistede jeg stort set lysten til sex  . Ikke evnen, men det var alligevel tankevækkende, at intens træning og diæt kan sætte andre forhold i baggrunden.

Hvis du cutter langt under dit "set-point", vil dit testetoreron niveau falde meget og det kan vel sagtens være årsagen til svigtende sexlyst ?

Jeg husker en undersøgelse (godt nok på rotter), hvor man cuttede dem ekstremt langt ned og tilbød dem sex eller mad. De valgte godbidden (altså maden).

Det virker jo også fornuftigt ud fra et rent overlevelssynpunkt.

Det er også derfor at du VIL blive træt og opleve mangel på energi, som Torben F. har rapporteret.

Din krop tror at du sulter ihjel og gør alt for at du

1) forbrænder så få kalorier som muligt (lav energi, øget lyst til at lægge på sofaen etc.)

2) får noget fedt tilbage på kroppen (øget appetit, fald i stoftskifte etc.)

Så er det godt, at vi som det eneste dyr, kan tilsidesætte vores biologiske trang til at blive tykke. Husk på at der i 99% af vores evolution har været årlig hungersnød og vores krop stadig er designet til at håndtere dette på bedst mulig vis.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det sådan at jeg normalt ikke har den store appetit om morgenen. Der indtager jeg ofte bare proteinpulver med hørføolie. Nogen gange indtager jeg først kulhydrater ved 14 tiden. Denne "low carb" først på dagen hjælper mig til at "spare kalorier op" til senere på dagen og om aftenen hvor jeg altid er mere sulten og derfor spiser mere.

OK, jeg indtager dog en del kulhydrater om morgenen, men i løbet af dagen sparer jeg også lidt op, så der er mulighed for et solidt aftensmåltid. Hvilket måske er noget jeg burde ændre lidt på...

-anders- >>> nice info! :)

edit: -anders- >>> Ved du om der er (tommelfinger)regler for hvornår dette set-point indtræder?

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Det er primært genetisk. Nogle folk er f.eks programmeret til at være tynde. Vi kender dem vel alle. Det er dem der virkelig skal anstrenge sig for at tage på i vægt. appetit reguleringen sætter ind med det samme de overspiser. Det kaldes vist Hardgainer.

Så vidt jeg ved kan ens setpoint sagtens regulere sig opad igennem hele livet, hvis man bliver tykkere og er tyk igennem en årrække.

dvs. kroppen "vænner" sig til en (ny) given fedtprocent og ligeså snart man cutter under, så bliver kroppens biokemi ændret i negativ (for vores formål) retning og de i mit ovenstående indlæg skrevne ting, vil ske.

Selvom nogle (herunder Jørgen Storm) hævder, at dette set-point godt kan reguleres nedefter, hvis man holder en lavere fedtprocent i en årrække, så kan jeg ikke finde nogle studier der understøtter dette. Dermed ikke sagt at det er umuligt, men et par studier har vist at, selv efter flere år med lavere fedtprocent, kan der måles ændringer i stoftskiftet etc.

Det er dog vigtigt at pointere, at alt det her ikke burde bruges som undskyldning for at forblive fed.

Man kan sagtens holde en lav fedtprocent, hvis man lærer at leve med de ting kroppen gør for at få en tilbage til "normal" setpoint.

At nogen så er så heldige at en fedtprocent på 5 er "normalt" for dem, og man selv er bedst tilpas på 15%, kan man så mene er unfair. Jeg har valgt at betragte det som en udfordring :)

Link to comment
Share on other sites

DIÆTHJERNE..... HUUUU  :blink:

(lider absolut ikke af det ;) )

Gør jeg såmænd heller ikke længere, da jeg puttede 300 extra kcal på indtaget. :4pizza:

-anders- >>> Hmmm, lyder knapt så fedt, specielt fordi jeg var godt buttet igennem en længere årrække da jeg var mindre. Men, på den anden side så har jeg heller ikke nogle planer om at skulle være helt skåret, så mon ikke diæt-målet kan nås uden at jeg for et test-niveau som min farmor...

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Faktisk ret interessant. Jeg kørte med en kcal indtag på 2500 dagen. Det smadrede mig totalt, kunne ikke tænke klart, havde minus energi og libidoen var helt i bund. Så øger man med sølle 300kcal til 2800kcal om dagen og bang, så for man lyst til at høre Slayer og se "Real Big Latin Tits" igen.

Nu er spørgsmålet om jeg så er i kcalunderskud med de 2800 kcal/dagen, men det regner jeg dog stærkt med.

Pointen er altså at man bør lege lidt med kcalindtaget hvis man bliver "trykket" af en cuttingkur.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste tidspunkt jeg har lidt nedtur på cut er efter træning. Det kan nogen gange være uendelig svært at holde sit kalorieindtag nede på træningsdage efter træning.

Jeg træner om eftermiddagen og overvejer at bulke efter træning resten af dagen. Det burde ikke resultere i fedtgain da glykogendepoterne er nede efter gårsdagens cut + man indhenter lidt muskeltab.

Kan også tænkes det virker muskelbesparende at cutte på baggrund af mere fyldte glykogendepoter.

Samtidig burde fedtforbrændingen ikke lide væsenligt da man jo stadig er i underskud 85 pct. af tiden.

Måske en udemærket strategi ??

Edited by wizz
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share