Salget af Matilde er eksploderet


Morten Z
 Share

Recommended Posts

"Du lider da virkelig af en sukker forskrækkelse MZ. Hvordan kan du lave et stort nummer ud af at skulle spare 25g sukker efter træning???" :sneaky2:

Sukker er usundt!!!!! Og det må du gerne citere mig for, L J profesions bachelor i human ernæring (studerende) :innocent:

Den kommentar du giver MZ viser hvor lidt du ved om danskeres generelle kostvaner! Vi befinder os i et forstadie til den fedme epidemi vi ser i USA lige nu. Måske en lidt grov påstand, men statestikkerne bakker mig op. Hvis udviklingen fortsætter er næsten halvdelen af danskerne overvægtige i 2020 (BMI>25) og mange vil være decideret fede (BMI> 30)

Skylden skal først og fremmest findes i fastfood kulturen, som danskerne tager til sig med glæde. Den er nu også blevet mega-sized! Men det er kun en del af det! Resten skal findes i alle de nye sukkerholdige produkter vi bliver konstant bombaderet med i hverdagen. Her er de værste morgenmad, drikke youghurt og lignende, læskedrikke, og slik selvfølgelig. Energi bomber vi indtager uden at tænke over det og uden at have brug for dem. Dette er værst for unge! Det er her overvægten starter! Er man stor som ung, er det svære at komme af med den som voksen. Derfor er det vigtigt at oplyse om at feks mathilde ikke er et sundt produkt! Det er misvisende og skadeligt på et mis-informeret samfund!!

Du ser debatten udfra dit eget perspektiv, hvor den skal ses i en større sammenhæng. For dig betyder 25g sukker efter træning måske ikke så meget (1/3 af det maks anbefalede pr dag), når du træner osv. Men lille Lise på 14 år, der høre om at kakomælk er sundt, for pludselig dækket e 1/6 af hendes daglige energibehov ved en halv liter kakaomælk. Det holder ikke!

Nordiske Näringsrekomendationer anbefaler sammen med WHO et sukker indtag på maks 10 E%. I dagens Danmark ligger den på 15E% i gennemsnit. Det er selvfølgelig ikke direkte årsag til udvikling af fedme, men indirekte hjælper den utroligt godt på vej. Sukker skyder blodsukkeret i vejret. Insulinen pumper ud i blodet og sænker hurtig blodsukkeret igen. Så bliver man sulten igen, kroppen tror den mangler energi, selvom kroppen har fået masser af energi. Så spiser man lidt igen. Derved bliver energiindtaget pr dag ret nemt højere end stofskiftet. Energi balancen i kroppen bliver derved positiv. Kroppen gemmer den overskydende energi i et depot. Fedt depotet!

Et for højt sukkerindtag over længere periode vil også give direkte vægtforøgelse. Processen hvor sukker bliver omdannet til fedt hedder De novo lipogenese! Det forudsætter selvfølgelig at energien ikke bliver forbrændt..

Da kostfibre stort set er ufordøjelige (4% bliver optaget i kroppen) skal der i en sportsdrik være andre kulhydrater i end fibre. Fibre vil også holde på proteinerne og give en langsom optagelse af dem. Det er ikke noget vi ønsker efter træning! Lidt kulhydrater efter træning er fint nok. Men hvorfor ikke bare vente til næste måltid med at få glykogendepoterne fyldt helt op. De skal nok blive fyldt op igen inden næste træning, med mindre man skal ud og løbe eller noget efter styrketræningen, kan man ligeså godt vente. Hvis ikke insulinen har effekt på opbyggelse af muskelmasse, er det jo ikke vigtigt at få et kæmpe energiskud af sukker efter træning..

Fedt at der bliver debatteret sådan nogle ting! Hvis bare flere læste det.. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du ser debatten udfra dit eget perspektiv, hvor den skal ses i en større sammenhæng. For dig betyder 25g sukker efter træning måske ikke så meget (1/3 af det maks anbefalede pr dag), når du træner osv. Men lille Lise på 14 år, der høre om at kakomælk er sundt, for pludselig dækket e 1/6 af hendes daglige energibehov ved en halv liter kakaomælk. Det holder ikke!

<{POST_SNAPBACK}>

:smile: Nemmerlig - det er vigtigt. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Så er der dem der ikke gider købe "Light" produkter pga. aspartam som jo ødelægger hjerneceller... Hellere for meget sukker end tabte hjernceller.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er også noget af en påstand, som jeg endnu ikke har set beviser på. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er vi da ikke intresseret i dette set ud fra et træningssynspunkt?

<{POST_SNAPBACK}>

Muligvis..!? Det er der ikke lavet nok undersøgelser om endnu. Så det er ikke be- eller afkræftet endnu..

Men lad os antage at det er godt set udfra vores synspunkt (dem der styrketræner), så skal det bare oplyses til den generelle befolkning at det for dem er "skadeligt" med et ustabilt blodsukker. Det øger appetiten og lysten til søde ting. Det øger risikoen for et for højt Kcal indtag i løbet af dagen, og ja resten siger vel sig selv.. :4mewantfood: :mad:

Link to comment
Share on other sites

Urg Toguth har netop ret i at der gennem flere undersøgelser er påvist at kulhydratindtag den første time efter hård træning har en positiv effekt på restitutionsprocessen. Det fremgår stort set af alle motions-hjemmesider.

Specielt vedr. længerevarende konditionstræning er dette vigtigt. Som cykeltræner kunne jeg ikke drømme om at undlade dette.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mange af de undersøgelser der er lavet er lavet af producenter af kosttilskud. Dem kan man ikke regne med. Men det er da helt rigtig at glykogendepoterne bliver hurtigere fyldt op hvis du indtager kulhydrater lige efter træning, men er det nødvendigt? De skal nok blive fyldt op alligevel! Selvfølgelig er det godt hvis man styrketræner om formiddagen og løber 10 km om eftermiddagen at have fyldte depoter. Hvis ikke, er det som oftes bare et ekstra Kcal indtag, som kan medvirke til en positiv balance i energi indtaget og give vægtforøgelse..

Et andet spørgsmål er om glykogendepoterne bliver større hvis de bliver bombet med kylhydrater lige efer træning?. De bliver generelt større af at træne. Det ved vi, men om indtagelses-hastighed har effekt ved vi ikke endnu. Det ville ellers have en effekt på elitesportsudøvere, men ikke rigtig noget mærkbart hos os dødelige..

Desuden, hvis kroppen stod og manglede kylhydrat efter træning, men fik masser af proteiner, kan den ved hjælp af glyconeogenese omdanne proteiner eller fedt til kylhydrat. Det er en del af efterbrændingen. Den vil de fleste egentlig godt have. Kroppen ved godt hvad der mangler og hvad den skal lave..

Snakker vi om øget muskelvækst er der ikke undersøgelser der siger at kulhydrater medvirker i nogle restitionsprocesser der giver større muskler. Kigger vi ind i cellen, er det DNA der bliver kopireret til såkaldt mRNA, der fiser ud til ribosomerne med koder til dannelse af protein. I ribosomerne sætter så mellem nogle få aminosyre og ca 50.000 aminosyre sammen til forskellige proteiner. Deriblandt også myosin og aktin til musklerne, og collagen for den sags skyld..

Husk at se tingene i et større perspektiv og ikke kun fra dit eget. Normale mennesker har ikke brug for hurtigt at være klar efter træningen, men vil gerne lade kroppen have en længere efterbrænding. Det er jo stort set rent fedtforbrænding..

Link to comment
Share on other sites

Husk at se tingene i et større perspektiv og ikke kun fra dit eget. Normale mennesker har ikke brug for hurtigt at være klar efter træningen, men vil gerne lade kroppen have en længere efterbrænding. Det er jo stort set rent fedtforbrænding..

Selv tak for kaffe. Problemet i denne tråd er netop at der hele tiden forsøges konkluderet generelt for alle - at den megen sukker er noget skidt. Når så disse her fora netop er motionsfora kan det vel ikke undre dig der er nogle der stiller spørgsmålstegn ved konklusionens anvendelighed ift. med forskellige træningsformer.

Ja protein kan omdannes til kulhydrater, men det er en únødvendig tidsmæssig forskydning hvis man har brug for sukker. Du har ret i at man måske med god grund kan stille spørgsmålstegn ved et hurtigt sukkerindtag efter styrketræning, da denne i mindre grad tærer på depoterne.

Hvad angår cardio-træning bør man skelne imellem korterevarende og længerevarende konditionstræning. Ved korterevarende træning fx. under 1 time er der normalt ikke et stort behov for hurtige kulhydrater. Taler vi om længerevarende træning er du derimod helt galt på den og dette gælder uanset motionsniveau. Afhængig af træningsintensitet vil kulhydratdepoterne i løbet af 1-2 timer normalt være ned på et niveau, der nødvendiggør kulhydratindtag. Indtages der ikke sukker lige efter træningen, hvor optagelsen er lettere vil dette medføre en forlænget restitutionsproces (her taler vi ikke kun om hensynet til en anden træningstur samme dag).

Et almindeligt måltid vil ikke kunne erstatte dette af flere grunde:

- Optaget sker kun langsomt hvis der er tale om komplekse kulhydrater - restitutionsprocessen udskydes. Dette svarer til at vente 1-2 timer med at drikke vand hvis man er tørstig.

- Muligheden for et bedre optag indenfor den første time efter træning forpasses

- Et normalt måltid efter træning uden hurtige kulhydrater vil koncentrere blodet omkring fordøjelsen på bekostning af musklerne - igen forsinket restitution. Du kan hvis sukkerdepoterne er langt ned havne i en dobbelt fælde - musklerne skriger på sukker, mens fordøjelsen skriger på koncentration af energien omkring fordøjelsen - resultat kan være meget stor træthed efter træning/måltid.

Dette er nu gentaget de første mange gange i håbet om at de som træner langtvarigt ikke forledes af demagogiske standardkonklusioner til at ødelægge egen træning. Prøve bare at spørge de mange cykelfreaks her på MOL om de har prøvet at spare sukkeret væk og samtidigt trænet i flere timer. Jeg er ret sikker på du vil få et meget entydigt svar.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om øget muskelvækst er der ikke undersøgelser der siger at kulhydrater medvirker i nogle restitionsprocesser der giver større muskler.

Igen, jo der er!

Der er endda masser af dem, så du må have sovet i timen.

Jeg kan da lige smide et par stykker, nu når du ikke tror, at de eksisterer.

Den danske såkaldte kakaoundersøgelse, som du MÅ have hørt om, står først.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=11507179

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=11440894

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...st_uids=8175597

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...st_uids=9173954

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=10091274

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=12882478

Og der er mange flere. At faste før og efter træningen er selvfølgelig vanvittigt både på teoretisk og empirisk plan.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Gode referencer Ugh Togoth.

Et gennemgående problem er at man typisk laver den slags studier på fastende forsøgspersoner, hvilket er den gængse måde at standardisere forudgående energiindtag på. Det giver desværre det problem at man, sammenlignet med den virkelige verden, kommer til at overvurdere effekten af efter-trænings indtag.

Din fjerde reference har forøvrigt en sjov detalje: "Supplements had no effect on insulin-like growth factor I but caused a significant decline in testosterone. ". Det er sjovt nok ikke noget producenterne har udnyttet til at sætte på emballagerne :4george:

Link to comment
Share on other sites

Gode referencer Ugh Togoth
Jeg har mange flere liggende, som jeg nok kan grave frem ved lejlighed, hvis det har interesse.
Et gennemgående problem er at man typisk laver den slags studier på fastende forsøgspersoner, hvilket er den gængse måde at standardisere forudgående energiindtag på. Det giver desværre det problem at man, sammenlignet med den virkelige verden, kommer til at overvurdere effekten af efter-trænings indtag.

Ja de kan selvfølgelig ikke altid afspejle virkeligheden fuldstændigt. Undersøgelsen der viser, at valle er hurtigere optageligt end kasein er dog også lavet op fastende individer, og i denne sammenhæng, ville jeg mene, at dette var endnu mere graverende. Så mange undersøgelser bygger på et spinkelt grundlag.

Stadig kan der ikke være nogen logisk positiv sammenhæng ved at være i katabolsk tilstand og proteinsyntesen, hvorfor et indtag i forbindelse med træningen umiddelbart virker åbenlys, som undersøgelserne også synes at indikere. Også når lagring af aminosyrer ikke er muligt for kroppen.

De nyere review artikler, som jeg har set og læst, viser alle, at der er en anabolsk effekt ved et aminosyre/kulhydrat-indtag i forbindelse med træningen.

Min sidste reference er den nyeste af disse. Desværre har jeg kun hele artiklen på skrift.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu at et samfunsproblem skal ses i et samfundsperspektiv. Overvægt og inaktivitet er alvorligt stigende problem. Hvad vi gør som enkel personer mener jeg ikke er relevant. Personlig tager jeg også selv nogle simple kulhydrater efter træning og en god blanding valle protein.

Det center hvor jeg arbejder er langt størstedelen af kunderne personer som ikke vil få gavn af et sukkerskud efter træning. Proteiner indenfor den første time, ja. Det "gyldne vindue" skal helt klart udnyttes der, men fru Hansen på 100kg kan godt undvære sukkeret.

Men helt klart at træner man så hård cardio som du nævner, skal der da nolge kulhydrater indenbords. Det gør jeg da også selv. Det er bare ikke mange andre der gør det. Tænk også på alle dem udenfor motioncenteret. Hr og fru Hansen der går/løber 5km 2 gange i ugen. Hvis de tror at de skal have et sukkerskud efter den træning, er deres træning, energi mæssigt, ødelagt. De har fået lidt metabolisk fitness, måske lidt kondition, men de taber ikke noget, og det skal de oplyses om. Samfundet! Ikke bare os der godt ved hvordan man skal træne og spise. Vi kan diskutere det frem og tilbage og måske blive enige ud fra vorse synspunkt, men hvad hjælper det. Det er jo ikke os der kommer til at belaste samfundet om nogle år..

Link to comment
Share on other sites

...Og jeg har aldrig sagt at man skal faste inden eller efter træning. Jeg har måske glemt at nævne hvad man så skulle gøre. Igen, den brede befolkning ville have godt af at træne en times tid efter et måltid. Så har kroppen noget at arbejde med. Efter træning, tage lidt proteiner. Hvis de indtager kulhydrater skal det ikke være de mængder der er i kakaomælken. Uanset hvad du siger er der ikke hold i det. Ikke for hr og fru Hansen. Cykelrytter? Ja da! De skal jo næsten ligge i drop om muligt. Men så snakker vi igen et meget højere niveau end den brede befolkning, som er dem der er i risikosektoren..

Hele min pointe er, at træningsmængde og energiindtag skal passe sammen med de mål der bliver sat. Hvis dine mål er anderledes end dem WHO, FAO eller Nordiske näringsrekomadationers anbefalinger er det jo fint nok. Men det er stadig det samfundet skal forholde sig til..

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om øget muskelvækst er der ikke undersøgelser der siger at kulhydrater medvirker i nogle restitionsprocesser der giver større muskler.
Jeg kommenterede ovenstående og forsøgte ikke at diskutere overordnede samfundsmæssige problemer. Selvfølgelig skal man se på konteksten.

Problemet er, at en udtalelse som ovenstående på et forum, hvor en meget stor del gerne vil have noget ud af deres vægttræning andet end fedttab, kan lede til misforståelser, specielt når den er direkte ukorrekt.

Faktum er, at folk der vægttræner kan have fordel i en aminosyre/kulhydrat blanding i forbindelse med træningen. MANGE undersøgelser viser dette klart, og det er konkluderet gang på gang i diverse videnskabelige skrifter og reviews.

At spise et par timer før træningen er en god idé, men det ene udelukker ikke det andet.

Protein alene, giver IKKE lige så god en anabolsk effekt. Dette viser undersøgelser også meget klart.

Hvis de indtager kulhydrater skal det ikke være de mængder der er i kakaomælken. Uanset hvad du siger er der ikke hold i det.

Det er en meget uklar kommentar, som du kommer med der, for jo, der er faktisk hold i, at sammensætningen i kakao faktisk er ganske udmærket i forhold til ratioen mellem protein og kulhydrat. Så det er dig, der tager fejl. Mængden kan så diskuteres og vil afhænge af træningens karakter og timingen af andet indtag.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ugh Togoth -> Det er rart at der er nogle der vil køre denne diskution i 2 spor, da dette er en motionside må man jo netop forvendte at6 folk spørger til ernæring - set fra et trænings synspunkt (cardio eller vægttræning).

Link to comment
Share on other sites

Er sukkerstoffer skadeligt i en moderat mængde hver dag?
Kun for tænderne og i moderat mængde vil det også være en begrænset skadelig effekt.
Er der nogen forskel på raffineret sukker og druesukker sundhedsmæssigt?

Ikke i de mængder du snakker om. Ved indtag af store mængder fruktose oplever nogle (få) personer et forhøjet niveau af triglycerider.

Link to comment
Share on other sites

Ikke i de mængder du snakker om. Ved indtag af store mængder fruktose oplever nogle (få) personer et forhøjet niveau af triglycerider.

<{POST_SNAPBACK}>

Har det nogen negativ virkning? (Jeg ved ærlig talt ikke så meget om biologi).

Edited by Viggo
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Så er der nyt om jeres allesammens yndlingsdrik: Matilde kakaoskummetmælk.

Læs her om den nye Matilde Sport :4george:

<{POST_SNAPBACK}>

Hold nu op. For det første er "Arla" og Cocio det samme. Arla Foods ejer Cocio. For det andet, så er fitness-folk et så lille marked, at man ikke gider beskæftige sig med det - når probiotiske produkter er morgendagens store indtjeningskilde i mejeri (fødevare) industrien.

M.v.h

P.S. drop alt fancy aminosyre-specifikke produkter mv. Man for alle de nødvendige AA i alm. animalske fødevarer. Alternativt. Køb billigt mælkepulver (whey hvis det er muligt) i supermarkedet hvir det er billigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

købte en liter igår for lige at smage den. jeg blev fælt skuffet. den har en meget flad smag og ikke meget af den originale mathilde. Kulhydratindholdet er på 8,1 imod den normale på 10,0. Jeg vælger nu fremover den gamle med et lidt højere sukkerindhold, for den flade smag skuffede mig..

så må jeg bare træne ti minutter mere i centret for at forbrænde sukkeret..

Hilsen Camilla :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

 Share