Hold vejret?


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Faldt over følgende i Owen Andersons nyhedsbrev. Det lyder da spændende. Jeg skal i hvert fald prøve det af, inden denne dag er omme. Kommentarer inviteres.

    Over the long term, breath-holding-divers' muscles - in response to the low-oxygen conditions which they face - seem to adapt in ways which enhance the ability to use oxygen efficiently.  For example, studies carried out with Korean breath-holding female divers show that the diameters of their muscle fibers are unusually narrow.  This is advantageous, since it allows oxygen to penetrate to the core of the muscle cell more quickly.  The Korean breath-holders also enjoy an increased number of blood capillaries per muscle fiber - a singularly salutary trait, since it means that more oxygen can be transported to each muscle cell during any unit of time (1).

    In a separate, fascinating investigation carried out by a team of researchers from France, experienced breath-holding divers and "control subjects" engaged in strenuous exercise for one-minute intervals while breathing normally and while holding their breaths (2).  The divers had the rather extraordinarily ability of being able to hold their breaths for more than seven minutes at a time, compared with two minutes for controls.  During exertion, blood lactic-acid levels and markers of oxidative stress soared in the control individuals but were much more temperate in the divers, indicating that the divers had a superior lactate threshold and a preferential ability to tolerate low-oxygen conditions (as might be the case during extremely intense exercise).  Overall, this study suggested that breath-hold diving produced physiological adaptations which could be beneficial to endurance athletes.

    In a follow-up research project completed by the same French scientists, experienced triathletes added breath-holding to their usual training pursuits over a three-month period (3).  The breath-hold training was simple: During a one-hour, "steady-state" cycling exertion at a fairly light intensity, the triathletes would hold their breaths for 20 seconds and then breathe normally for 40 seconds, over and over again.  This one-hour session was repeated three times a week over the three-month duration of the study (for 36 total breath-holding workouts).  The results in the triathletes were similar to those observed with the breath-holding divers.  After the breath-hold training, heart rate was less likely to rocket upward during exercise, and blood-lactate levels were much more moderate during exertion.  Markers of oxidative stress to the muscles were also down.  In short, it appeared that the practice of breath-holding improved the triathletes' tolerance of hypoxemia and allowed them to be more efficient with their oxygen usage.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo netop påvist at mælkesyre ikke hænger sammen med muskeltræthed, men ellers er det vist ikke en nyhed. Forsvarets specialstyrker har længe trænet deres apsiranter i forhold til den teori - at muskeltrætheden ikke opstår, før du tilfører nyt luft til lungerne. Sprinterne på 100 meteren skulle efter sigende klare turen uden at trække vejret, før de er nået i mål.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Til boksning skal vi tit løbe, runder hvor vi holder vejret. Det har egentlig altid undret mig, men har ikke rigtig spurgt nærmere ind til det. Det er i hvert fald hårdt!

Sprinterne på 100 meteren skulle efter sigende klare turen uden at trække vejret, før de er nået i mål.

Den har jeg også hørt før. Ved ikke om det passer?! Jeg spurgte engang en 100 m løber fra Sparta, og han sagde, at det ikke passede! Kunne være rart at få af/bekræftet!

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg også hørt før. Ved ikke om det passer?! Jeg spurgte engang en 100 m løber fra Sparta, og han sagde, at det ikke passede! Kunne være rart at få af/bekræftet!

Måske fordi han ikke kan løbe hurtigt nok. :unsure:

Breathe Right And Win

Phases in 100m

Race Modeling For 100 Meters

Det virker umiddelbart som en myte.

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Tube>Det ligger helt fast, at denne træningsform ikke har noget at gøre med styrke, hurtighed eller eksplosivitet. Der er alene tale om et "trick", der med lidt held kan hjælpe på evnen til at arbejde med iltgæld.

'Pyt>Jeg undgik med vilje at nævne ordet mælkesyre i min indledning - men uanset hvad trætheden så end måtte komme af, er der vel ingen tvivl om, at det ved korte, intensive anstrengelser har noget med iltgæld at gøre?

-og så til mine erfaringer fra gårsdagens eksperiment. Mere detaljeret beskrivelse vil følge i min log, men her er den korte version:

Efter et kort, men intensivt træningspas eksperimenterede jeg med at holde vejret. Hensigten var at løbe beskedne 3 "intervaller" i langsomt tempo, hvert bestående af 20 sekunders vejrholderi og 40 sekunders almindelig vejrtrækning. Resultat: Jeg kunne ikke! Det højeste, som det lykkedes mig at holde vejret, var 15 sekunder, og der led jeg alle helvedes pinsler de sidste 6 sekunder.

Konklusion: Det må jeg prøve igen - der er i hvert fald "room for improvement"!

Link to comment
Share on other sites

Sprinterne på 100 meteren skulle efter sigende klare turen uden at trække vejret, før de er nået i mål.

Dette skyldes at energien her primært frigøres ved nedbrydning af ATP i musklerne. En proces som ikke umiddelbart kræver energitilførsel (først efterfølgende ved genopbygning)

Desværre er der kun ATP i musklerne til 4-10 sekunders maximalt arbejde. Herefter tilføres energi enten i form af anaerob spaltning (hvorved der opstår en iltgæld) eller aerob arbejde (med ilttilførsel).

I dette eksperiment anvendes kun ATP og derefter anaerob forbrænding. Det siger næsten sig selv at intensiteten vil blive betydeligt lavere end ved aerob forbrænding, men kan man optræne en iltgældstærskel som overstiger de 20 sek. (og vel at mærke kompensere denne på 40 sek.) burde det vel være muligt at øge enten længde eller intensitet.

Jeg mener dog der må være stor forskel på intensiteten ved dykning og løb, så du skal nok ikke forvente at kunne holde vejret 5 min. under løb CoqRouge :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Dem der kan holde vejret i 7 minutter under vand ligger jo helt stille uden at røre sig. På landsholdet i uv-rugby ligger vi på en bundtid på mellem 15 og 25 sekunder. Jo længere tid vi har spillet, jo mere iltgæld har vi opbygget og bundtiden falder selvfølgelig som kampen skrider frem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share