Pulsstigning


rih
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om det er det samme du mener, men jeg har oplevet, at min puls altid er et par slag højere, lige efter jeg stopper en hård fysisk præstation!

Hvis jeg fx presser mig selv i en spurt. Når jeg så stopper ryger, den lige et par slag op for derefter at begynde at falde igen. Har faktisk selv undret mig lidt over det!

Link to comment
Share on other sites

Men spørgsmålet er om pulsen reelt stiger eller om det er pulsuret der tricker pulsstigningen. Har I overvejet fejlkilder?

Har pulsen under træningen været konstant over et stykke tid eller er den øget lige inden I stopper? (pulsurets måling ved pulsstigninger sker formentlig med forsinket effekt).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke sige om det er pga. en forsinkelse i pulsuret eller, hvad der forklarer det. Men jeg oplever det samme når jeg dyrker cardio (spinning eller løb ). Min puls stiger også gerne et par slag lige efter en hård sekvens..

Men når nu det er noget, der stortset altid sker, lyder det da en anelse usandsynligt, at det er pulsurets forsinkelse, der gør, at uret opdatere lige præcis på det tidspunkt hver gang. (?)

Er der ikke nogle kloge hoveder herinde, der tør komme med et bud?.. :tongue:

Edited by miha
Link to comment
Share on other sites

Når man stopper med aktiviteten, er det jo normalt, at pulsen begynder at falde. Kunne det tænkes, at kroppen opfatter dette som et faresignal (man skal jo gerne have en pils...undskyld...puls) og derfor i et par sekunder forsøger at kompensere for pulstabet? Det er i hvert fald mit gæt <_<

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om det er det samme du mener, men jeg har oplevet, at min puls altid er et par slag højere, lige efter jeg stopper en hård fysisk præstation!

Hvis jeg fx presser mig selv i en spurt. Når jeg så stopper ryger, den lige et par slag op for derefter at begynde at falde igen. Har faktisk selv undret mig lidt over det!

Min oplevelse er præcist den samme - og det optræder KUN, hvis der har været tale om en presset situation - f.eks. i forbindelse med intervaltræning. Jeg har efterhånden oplevet det så mange gange, at jeg godt tør udelukke fejlkilder, eller at der er tale om en forsinket pulsstigning. Fænomenet kan sagtens optræde efter at pulsen i et interval har ligget konstant i et par minutter.

Men hvorfor så? Tjah, jeg kan som de andre kun gætte, men here goes: Når man presser sig selv, spænder man let i hele kroppen (selv om det måske var bedre at lade være!) Det skaber et indre tryk, der virker en smule begrænsende på hjertets evne til at slå hurtigt. Når man så stopper - ja, så mindskes modstanden i systemet fra det ene øjeblik til det andet, og hjertefrekvensen øges i nogle få sekunder, for så at indlede et fald i takt med, at restitutionen indfinder sig.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor så? Tjah, jeg kan som de andre kun gætte, men here goes: Når man presser sig selv, spænder man let i hele kroppen (selv om det måske var bedre at lade være!) Det skaber et indre tryk, der virker en smule begrænsende på hjertets evne til at slå hurtigt. Når man så stopper - ja, så mindskes modstanden i systemet fra det ene øjeblik til det andet, og hjertefrekvensen øges i nogle få sekunder, for så at indlede et fald i takt med, at restitutionen indfinder sig.

Det lyder faktisk som en fornuftig forklaring! Kunne være interessant, hvis der var nogle "fag-nørder" som vidste det med sikkerhed?

Link to comment
Share on other sites

Det er et helt normalt hændelseforløb f.eks. i forbindelse med intervalarbejde der indebære anaerobt arbejde - så snart man går ned i intensitet forsøger kroppen hurtigst muligt at skifte til aerobt arbejde og for at kunne det skal den oparbejdede iltgæld indhentes - derfor stiger pulsen. Hvis belastningen vare længe nok stiger pulsen jo alligevel til maksimum - men hvis jeg arbejder f.eks omkring 85 % kontinuerligt, og så køre et 1 minutsintervalg på 90-95 % - så når min puls ikke at stige til makspulsen - men den fortsætter med at stige i 10-15 sekunder efter intervallet - simpelthen for at indhente iltgælden.

Er man i knap så god form - så kan fæmnomenet sikkert optræde ved lavere belastning.

Link to comment
Share on other sites

Mekanismen, som Arne refererer til, er en realitet og fungerer som beskrevet - men den kan ikke fuldt ud forklare det beskrevne fænomen. Som jeg nævnte tidligere, optræder den kortvarige pulsstigning ved øvelsesstop også efter flere minutters pulsmæssigt set steady state-løb, hvis der har været tale om relativt hård træning.

Link to comment
Share on other sites

Mekanismen, som Arne refererer til, er en realitet og fungerer som beskrevet - men den kan ikke fuldt ud forklare det beskrevne fænomen. Som jeg nævnte tidligere, optræder den kortvarige pulsstigning ved øvelsesstop også efter flere minutters pulsmæssigt set steady state-løb, hvis der har været tale om relativt hård træning.

Hvorfor ikke! Dette sagt uden af forklejne eller afvise din teori.

Selv om der er tale om steady state-løb under den aerobe tærskel opstår der nogen iltgæld i musklerne, idet myoglobinlagrene i musklerne tømmes og genopbygges efter træningsstop i løbet af 10-15 sek. Desuden reopbygges ATP og CP-lagrene i musklerne meget hurtigt efter træningsstop (2-5 min.).

Link to comment
Share on other sites

Selv om der er tale om steady state-løb under den aerobe tærskel opstår der nogen iltgæld i musklerne, idet myoglobinlagrene i musklerne tømmes og genopbygges efter træningsstop i løbet af 10-15 sek. Desuden reopbygges ATP og CP-lagrene i musklerne meget hurtigt efter træningsstop (2-5 min.).

Igen - jeg er enig i mekanismen, også som JanD beskriver det. Jeg mener bare stadig ikke, at det forklarer en stigning i pulsen ved arbejdets ophør. Genopbygningen af myoglobin og ATP-lagre skulle fint kunne foregå, selv om pulsen forblev konstant - specielt da kravene fra de arbejdende muskler nu er mindsket ganske væsentligt.

-men jeg finder det interessant, at der tilsyneladende ikke findes en autoriseret forklaring på et fænomen, som åbenbart er ret almindeligt. Muligvis er der tale om en kombination af de faktorer, som vi har kastet på banen her i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share