Styrketræning


Sienna
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt i et center også ville jeg gerne vide noget om hvordan man træner bedst uden at skade sig selv.

Jeg træner 5 gange om ugen og jeg træner næsten alle muskelgrupper hver gang. Ved ikke om det er godt eller skidt jeg kan ikke mærke noget næste dag efter træning selvom jeg kører hårdt på. Men hvor mange gentaglser skal man køre og hvor mange set er bedst at køre det vil jeg gerne vide.

Jeg vil også gerne have nogen gode råd/fif angående Træningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige begyndt i et center også ville jeg gerne vide noget om hvordan man træner bedst uden at skade sig selv.

Jeg træner 5 gange om ugen og jeg træner næsten alle muskelgrupper hver gang. Ved ikke om det er godt eller skidt jeg kan ikke mærke noget næste dag efter træning selvom jeg kører hårdt på. Men hvor mange gentaglser skal man køre og hvor mange set er bedst at køre det vil jeg gerne vide.

Jeg vil også gerne have nogen gode råd/fif angående Træningen.

Hvad træner du for?? At blive størrere eller stærkere??

Det er ikke optimalt at træne hele kroppen 5 gange om ugen.. Fullbody er vidst nok optimalt 3 gange om ugen, da kroppen har brug for tid til at restituere..

Du siger du træner igennem.. Det tror jeg ikke du gør.. Prøv at træne 3 gange om ugen i et stykke tid og sætte kiloene stille og roligt op, så tror jeg du vil opdage at du får meget mere ud af træningen...

Hvis du træner for styrke er 5 gentagelser vidst nok optimalt hvorimod hvis du træner for mere masse så er det vidst nok 12 gentagelser..

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl ;)

*Flemming*

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner for at blive både stører og stærkere. Jeg har prøvet at træne hvor jeg kører 4*8 gentagelser. Og 12 10 8 gentagelser hvor man stiger i vægt gradvist det gjorde jeg også i 4*8. Jeg vil mene jeg træner igennem for det er ikke altid jeg kan tage alle gentagelser men bliver ved indtil jeg ikke kan mere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige begyndt i et center også ville jeg gerne vide noget om hvordan man træner bedst uden at skade sig selv.

Jeg træner 5 gange om ugen og jeg træner næsten alle muskelgrupper hver gang. Ved ikke om det er godt eller skidt jeg kan ikke mærke noget næste dag efter træning selvom jeg kører hårdt på. Men hvor mange gentaglser skal man køre og hvor mange set er bedst at køre det vil jeg gerne vide.

Jeg vil også gerne have nogen gode råd/fif angående Træningen.

prøv at kig lidt på følgende: http://getbig.dk/vis_artikel.asp?id=233

Link to comment
Share on other sites

HAr læst lidt på det Teddy gav mig og det var meget godt. Men tænkte på når man kører 5*5 så skal man holde samme vægt og ikke stige gradvist ved hver sæt.Vis man ikke stiger ved hvert sæt kan man så ikke ligeså godt køre 4*8 det giver da flere gentagelser så det er vel bedre men jeg ved det ikke.

Link to comment
Share on other sites

HAr læst lidt på det Teddy gav mig og det var meget godt. Men tænkte på når man kører 5*5 så skal man holde samme vægt og ikke stige gradvist ved hver sæt.Vis man ikke stiger ved hvert sæt kan man så ikke ligeså godt køre 4*8 det giver da flere gentagelser så det er vel bedre men jeg ved det ikke.

det kommer meget an på hvad du træner for, er det primært styrke og det må man gå ud fra da det er med din egen kropsvægt er 5X5 bedst og det er med samme vægt i alle sæt... Men jo stærkere du bliver jo flere reps bliver du jo nød til at sætte på

Link to comment
Share on other sites

En god huskeregel er, at du holder så lang en pause mellem sættene, så du er i stand til at gennemføre det planlagte antal sæt, hvilket nok vil ligge omkring 2-4 minutter, men prøv dig frem.

Med hensyn til udførslen af reps, og altså den tid det tager at udføre øvelsen med det planlagte antal reps, så kan du evt. gå efter 1-2 sekunder i den koncentriske fase og 3-4 i den eccentriske. Jeg er mest til 1 og 3 og ikke længere.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ok mange tak for svaret. Nu har jeg efterhånden set mange træne i mange forskellige centre og jeg lægger mærke til at næsten alle tage deres gentagelser utroligt hurtigt hvad er det godt for de når jo kun lige at få begyndt før de er færdige. Men alligevel kan man godt se på dem at de bliver større.

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke nogen der kan svare på mit spørgsmål. Eller er det bare helt lige meget om man tager øvelserne langsomt eller hurtigt.

Det er ikke ligemeget!!!

Der er stor forskel.

Det kommer helt an på hvad du vil bruge det til.

Hvis du dyrker kampsport er det godt at træne eksplosivt. Evt. sænke langsomt og så presse så hurtigt op som muligt.

Men jo, det er en forskel.

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej Sienna.

Er også lige startet i et center og træner også sekundært styrketræning. Efter møde med den personlige træner har han anbefalet mig at lave 2x20 gentagelser af hver øvelse først (20 ...pause....så 20 igen) og så læste jeg lige et opslag omkring at tiden mellem hvert sæt ikke skal være mere en 45 sek.! Han prioriterede meget at jeg gjorde det langsomt, da selve belastningen af musklen jo så øges!

Må indrømme at det også kun er de sidste 4-5 gentagelser der "gør ondt", men kan så også mærke det dagen efter!

Hvis ikke det gør ondt, så tror jeg ikke dine muskler får noget særligt ud af træningen, i hvertfald ikke mere end de kan klare og dermed er belastningen vel ikke høj nok.

Lidt ord fra en novice og aner slet ikke om det er der du vil hen, men ordene er nu hermed skrevet. :unsure:

Joanna

Link to comment
Share on other sites

Hej Sienna.

Ja, det kan jeg genkende...jeg arbejder med mange tunge løft i dagligdagen og min styrketræning er netop for at kunne klare løftene uden diverse rygproblemer! Og samtidig vil mine jævnlige overbelastninger på de store rygmuskler forsvinde. Dette kræver dog også en stor støtte fra min mave, så derfor styrketrænes begge muskelgrupper.

Joanna

Link to comment
Share on other sites

ok. jeg synes stadig at dine mål er en kende uspecifikke. Jeg ved for eksempel ikke om din træning er forebyggende eller du skal træne en skade op.

jeg tager det fra en ende af

Hvis ikke det gør ondt, så tror jeg ikke dine muskler får noget særligt ud af træningen, i hvertfald ikke mere end de kan klare og dermed er belastningen vel ikke høj nok.
Det er forkert. De skal ikke gøre ondt før det gør godt. Man kan sagtens lave stimuelerende træning der ikke giver ømhed dagen derpå
Efter møde med den personlige træner har han anbefalet mig at lave 2x20 gentagelser af hver øvelse først (20 ...pause....så 20 igen) og så læste jeg lige et opslag omkring at tiden mellem hvert sæt ikke skal være mere en 45 sek.! Han prioriterede meget at jeg gjorde det langsomt, da selve belastningen af musklen jo så øges!

og

Det skal måske siges at jeg hovedsagligt skal have styrketrænet min ryg og mave, så hvis du har nogle fif ville jeg da være glad!

Træning er specifik. Det vil sige at man kun bliver bedre til det man træner. Hvis i vil opnå større styrke og funktionel stabilitet i maven og ryggen skal i ikke lave 20'ere med 45 sek. pause, da styrken slet ikke spiller nogen rolle under et sådant træningsregime og motorik dårligt indlæres under sådanne forhold.

for den funktionelle stabilitet ville jeg lave nogle swissball korset øvelser. Her er det præcise antal sæt og reps ikke så vigtigt da det handler om motorisk indlæring. Det er vigtigt at man er frisk og det ikke vigtigt at man laver øvelserne til udmattelse.

For egentlig styrkelse af maven og ryggen, ville jeg indføre

dødløft 5 sæt á 5 gentagelser med en vægt så tung at der er et par gentagelser i reserve på alle sæt.

knælende kabel crunches 5 sæt á 5 gentagelser med en vægt så tung at der er et par gentagelser i reserve på alle sæt.

Vi snakker altså

2-3 swissball balance øvelser til korsette á f.eks. 4 sæt á 6 gentagelser

dødløft 5x5

knælende kabel crunch 5x5

hver anden dag cirka

Og det kan man lave 3 gange om ugen. Så skulle den vist være i hus.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Hej Incognito.

Mine ryg/maveøvelser er hovedsagligt forebyggende og i den historie skal det siges at jeg arbejder med kørestolshandicappede til dagligt og der er en del løft forbundet med dette. Dog har jeg de sidste par år oplevet at min ryg er blevet svagere (manglende træning!) og at jeg fik overbelastning i den/de store rygmuskler (ved forkerte bevægelser), kostede dette nogle sygedage på jobbet.

I dag (3 mdr. senere) har jeg flere kørestolsbrugere og er dermed nødsaget til at træne min ryg/mave. (Har klaret mine tidligere rygproblemer ved min massør, som også siger at det grundlæggende handler om svag muskulatur i mave/ryg i forhold til mit job!)

Og så til alle mine spørgsmål.....(Jeg er novice og håber du bærer en anelse eller meget over med mig)!

Swiss-ball....er det det samme som fit-ball eller boldtræning? Ellers please fortæl....

Dødløft.....hvad er det? og det samme med knælene kabel? Jeg er jo desværre kun novice på området, men vil hellere end gerne lære mere!!!!

Ellers mange tak for feed-backen og det er dejligt at opleve at de erfarne gider tage sig tid til en novice!

Joanna

Link to comment
Share on other sites

Hej Incognito.

Jeg arbejder til dagligt Som Murer arbejdsmand og det er rimelig fysisk krævende vil jeg mene afhængig af hvad man laver. Jeg vil bare gerne træne sådan at jeg er i stand til at udføre mit arbejde nemmere uden at være øm dagen efter og samtidig blive større. Jeg har lidt vrøvl med mine skuldre som gør at jeg ikke kan bevæge mine skuldre helt optimalt. Har været ved læge med mine skuldre og der fik jeg noget medicin mod det (Binyrebarkhomon) det skulle hjælpe men ved det ikke fik det i en uge og da jeg ikke havde nogen problemer i den uge måtte jeg ikke få mere men tre dage efter var den gal igen. Så jeg undgår øvelser som foregår bag nakken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share