Let uge hver 6 uge


Alien
 Share

Recommended Posts

Fandt lige dette citat i en artikkel TJ har skrevet, kunne man ikke gøre det ved et alm. fullbodyprogram eller et 2 split også?

Det synes jeg nogle gange jeg kan mærke at jeg har brug for. Har dog aldrig periodiseret min træning. Og alligevel har jeg kunnet stige til 122 kg i bænk og 170 kg i squat på 2 år, selvom jeg har kørt med det tungeste jeg kunne løfte hele tiden.

"Hver 6. uge bør i planlægge som let uge. Det indebærer at man skærer vægten en 15-20 kg ned og gennemfører 5 lette sæt af 5 reps. På den måde er i sikre på at jeres krop regelmæssigt får mulighed for at opnå fuld restitution."

Forfatter- Thomas Jagd

Link to comment
Share on other sites

Alien> det er god praksis at gøre, ligegyldig om du kører fullbody eller split - selvfølgelig afhængig af om du kører et program hvor der er taget højde for det.

Det kan være en let uge som TJ skriver, eller det kan være en ren hvileperiode. Det er med sikkerhed en fordel for dig hvis du kører træningen så tung som mulig altid, så vil du mærke fordelen ved sådan en periode.

Om det er hver 6 uge, eller om det er hver 10 uge er nok ikke så afgørende, jeg tager den når jeg kan mærke at kroppen er ved at være godt mærket - og det giver god pote på styrkesiden når man starter op igen.

Link to comment
Share on other sites

Et meget godt citat, der burde bankes ind i hovedet på mange vægttrænende rundt omkring. Det er som regel noget styrkeløftere har styr på, hvorimod mange bb'ere, der træner med hovedet under armen, tror de kan banke deres krop med tunge vægte på fulde hammer året rundt. Heldigvis har populariseringen af HST hjulpet lidt på det.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Fandt lige dette citat i en artikkel TJ har skrevet, kunne man ikke gøre det ved et alm. fullbodyprogram eller et 2 split også?

Det synes jeg nogle gange jeg kan mærke at jeg har brug for. Har dog aldrig periodiseret min træning. Og alligevel har jeg kunnet stige til 122 kg i bænk og 170 kg i squat på 2 år, selvom jeg har kørt med det tungeste jeg kunne løfte hele tiden.

"Hver 6. uge bør i planlægge som let uge. Det indebærer at man skærer vægten en 15-20 kg ned og gennemfører 5 lette sæt af 5 reps. På den måde er i sikre på at jeres krop regelmæssigt får mulighed for at opnå fuld restitution."

Forfatter- Thomas Jagd

hvor har du det citat fra??????????

Link to comment
Share on other sites

Pause engang imellem er en god ide, selvom det er møgirriterende.

Gør også selv det med at skrue ned når kroppen begynder at brokke sig. Nogen gange er det efter 6 uger, andre gange efter 10-15 uger. Hvis jeg i en periode har ignoreret noget der var på vej til at blive en skade så ved jeg også at der på et tidspunkt kommer en pris, så mit tip er at du bør lytte til kroppen. De fleste ved jo godt hvornår de bør slappe af indenfor et bestemt område, og gør du bare det så burde du kunne holde rimelig lange perioder uden pause.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share