Hvilket Protein???


Scicle
 Share

Recommended Posts

Jeg skal efter længere tids træningspause til at tabe mig ca. 5 kg over de næste 1½-2 måneder og i den forbindelse vil jeg gerne beholde så meget af min muskelmasse som muligt. Jeg har tænkt mig at begynde at tage noget proteinpulver.....men så er spørgsmålet: HVILKET.

Der findes jo en del produkter med forskellig indhold. Hvilket/hvilke kan anbefales til den periode jeg prøver at tabe mig og hvilket kan anbefales til bagefter hvor jeg mere seriøst vil øge min muskelmasse.

Hvis der er nogen der i den forbindelse har nogle link til en side eller to hvor der bliver gået mere i dybden med protein og hvorfor man helst skal bruge det ene frem for det andet ville jeg meget gerne se dem.

Det skal måske siges at jeg går til spinning 3-4 gange ugenligt og styrketræner 4 gange (splitprogram).

Håber nogen kan hjælpe

Link to comment
Share on other sites

Regel ang kosttilskud

Proteinpulver er også energi, så det er ikke nogen god ide at tage en masse pulver når du skal tabe dig. Mæthedsværdien fra pulver er også tæt på 0, dvs du får en del energi men ingen mæthedsfornemmelse ud over væsken i maven.

I første omgang vil det bedste være at du sørger for at gå nok protein igennem din normale kost. En kostplan med en stor del fedtfattigt kød og grøntsager vil både give mæthed, masser af protein, vitaminer, mineraler osv.

Hvis du stadig føler visse måltider er for lavt på protein og der er "plads til" den ekstra energi i forhold til dit energiforbrug, så kan du supplere med pulver. Det kunne f.eks. være til morgenmaden, i forbindelse med træning eller til et mellemmåltid.

Gå efter pulvere med 80% protein eller mere.

Link to comment
Share on other sites

takker for dit svar....

MEN det jeg tænkte på mht forskellige produkter er ikke bestemte mærker men hvilken type protein der er bedst, fx whey i forhold til ....hmmm....kassin??? helst noget mere videnskabligt om emnet. Så kan jeg selv herefter gå ud og undersøge de produkter der nu er på markede.

Og jeg ved jeg ikke får nok protein gennem kosten :(

Link to comment
Share on other sites

whey optages hurtigere end kassein. Det er svært at sige hvor hurtigt, fordi det kommer helt an på hvad du spiser samtidig med, men jeg mener ikke man kan sige at den ene er bedre end den anden.

æggehvideprotein bruges også af nogen, nok mest hvis de er laktose intolerante.

Soya-protein ved jeg ikke så meget om, men jeg mindes at have læst det ofte skulle smage rimelig skidt og at optagelsesgraden skulle være markant ringere end de andre typer.

Og jeg ved jeg ikke får nok protein gennem kosten

Så vil jeg foreslå dig i første omgang at gøre noget ved det.

Link to comment
Share on other sites

hmmm....jg skulle nok have været lidt mere specifik i mit spørgsmål:

Er der nogen der har nogle links til sider om protein. Hvor det fremstilles på et højere videnskabligt niveau.

Med hensyn til kost og vægttab er rimeligt godt inde in hvad man bør og ikke bør gøre, men har aldrig rigtig haft sat mig ind i proteinpulver. Så det er mere at lære noget om netop dette jeg er interesseret i. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Kasein har den fordel at det optages meget langsomt. Derudover giver det en mindre insulinrespons (pga lavere indhold af bcaa's ?).

Derfor ville jeg forertrække casein frem for valle i denne sammenhæng.

Søg ganske enkelt på casein og whey på google. eller på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

Der har også været artikler om emnet på t-nation.com.

Men hvorfor ikke spise rigtig mad?

På en diæt vil man have brug for alle de vitaminer/mineraler man kan komme i nærheden af + rigtig mad mætter bedre..

Mvh Poul

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Generelt kan jeg godt lide principperne bag Zone-diætern om end jeg ikke følger den til punkt og prikke. Principperne jeg følger er ret simple: Start med at udregne dit proteinbehov baseret på din fedtfrie masse (kropsvægten minus kropsvægt x fedtprocent) ganget med 1,5 til 2,2 (afhængig af hvor meget styrketræning man dyrker. Sørg for at få denne mængde proteing hver dag. Sørg også for at få noget af det gode fedt. Gode kilder er olivenolie (middelgodt), hørfrø (mal dem i en kaffemølle umiddelbart før brug), hørfrøolie (SKAL være koldpresset, økologisk, opbevar det i køleskabet) og "fyld" op med gode kulhydrater: Frugt, grønt, groft brød, fuldkornspasta etc. Tjek evt. noget om det glykæmiske indeks ud på nettet for mere info om gode kulhydrater.

Det fører så frem dit egentlige spørgsmål: proteinpulver. Hvis du ikke dyrker styrketræning er det ikke sikkert det er nødvendigt med proteintilskud, du kan nok få det dækket med kostomlægning. Hvis du finder det svært (f.eks. hvis du er vegetar) kan du bruge tilskud, og her vil jeg anbefale mælke-, soja- eller valleprotein. Sidstnævnte har den højeste biologiske værdi, men hvis du ikke arbejder seriøst på muskelopbygning er det ikke så relevant. Uanset typen, så køb en uden smagstoffer og andre tilsætningsstoffer, ingen grund til at fylde sig med kemiske mystikheder i stræben efter sundhed... Se evt. reklamerne her på MO....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share