Ny start


Kander
 Share

Recommended Posts

Så er det efterhånden blevet tid til min 3. omgang HST og har i den forbindelse et par spørgsmål.

Mit program ser ud som nedenfor:

Dødløft / Squat Min plan er at køre dem skiftevis

Lying leg-curl

Standing calf-raise Er i tvivl om hvad der giver bedst - siddende eller stående læg!?

Dumbbell Bench Press

Barbell Incline Bench Press

Barbell Bent-over Row

Assisted Chin-up eller assisted pull-up Har ikke styrken til at køre dem uden hjælp

Dips eller fransk pres Igen er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg har styrken til progression i dips

Som en sidste øvelse overvejer jeg:

Military-press Har jeg også kørt i de foregående HST'er

eller

Laterial-raise

Hvad siger i til programmet? Er der nogle åbenbare mangler som jeg ikke har tænkt ordentligt igennem?

Tilsidst ang. dødløft

Da jeg aldrig (ved godt det er en stor fejl) har kørt dødløft før, er jeg i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til øvelsen. Skal jeg køre den som alle de andre øvelser med progression i hvert træningspas eller skal jeg først vende min lænd til øvelsen over en periode?

håber i vil give jer tid til at smide en kommentar eller to :) Mine foregående omgange med HST kan findes i min LOG

Over and out ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vælge military frem for lateral raises.

1) Den rammer bredere

2) Det er svært at lave egentlig HST-progression i lateral raises grundet den relative lille vægt

Mht. dødløft, så tror jeg godt du kan køre den med i programmet. Det er jo submaksimale vægte man træner med, så du kan fokusere mere på teknikken. Evt. så regn vægtene ud fra et mere komfortabelt max :)

Link to comment
Share on other sites

Standing calf-raise Er i tvivl om hvad der giver bedst - siddende eller stående læg!?

de har fokus på hver sin muskel.

stående rammer primært Gastrocnemius og siddende Soleus

begge har den anden muskel som synergist.

Okay.. Så vidt jeg forstår giver siddende raises en "længere" læg. Altså den går i læggen længere nede. Kan det ikke passe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vælge military frem for lateral raises.

1) Den rammer bredere

2) Det er svært at lave egentlig HST-progression i lateral raises grundet den relative lille vægt

Mht. dødløft, så tror jeg godt du kan køre den med i programmet. Det er jo submaksimale vægte man træner med, så du kan fokusere mere på teknikken. Evt. så regn vægtene ud fra et mere komfortabelt max :)

Tak for det. Tror jeg vil prøve mig frem med dødløft så. Hvis det går for hurtigt, og ryggen ikke kan følge med, må jeg jo bare slappe lidt af med øvelsen indtil teknikken kommer på plads :)

Link to comment
Share on other sites

Standing calf-raise Er i tvivl om hvad der giver bedst - siddende eller stående læg!?

de har fokus på hver sin muskel.

stående rammer primært Gastrocnemius og siddende Soleus

begge har den anden muskel som synergist.

Okay.. Så vidt jeg forstår giver siddende raises en "længere" læg. Altså den går i læggen længere nede. Kan det ikke passe?

soleus

Gastrocnemius

Nu skal jeg ikke lige lege expert på området men ud fra hvordan musklerne er på tegningerne vil jeg jo nok give dig ret da soleus ser ud til at gå længere ned. ;)

Læggen er en muskel der generelt repsonderer meget dårligt på vægttræning da den normalt har over 75% type 1 muskelfibre som kun har ringe vækstpotentiale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trænede dødløft med stangen og evt nogle små skiver, for at få stangen løftet fra gulvet i lang tid, før jeg begyndte at sætte vægt på, og jeg havde stor gavn af at træne barbell rowing ved siden af, men andre vil nok sige, at du bare skal komme igang.

Jeg ville dog køre almindelig bænkpres kombineret med incline dumbbell press istedet for din ide. Jeg ser ikke den store ide i at køre flad dumbbell press frem for bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trænede dødløft med stangen og evt nogle små skiver, for at få stangen løftet fra gulvet i lang tid, før jeg begyndte at sætte vægt på, og jeg havde stor gavn af at træne barbell rowing ved siden af, men andre vil nok sige, at du bare skal komme igang.

Jeg ville dog køre almindelig bænkpres kombineret med incline dumbbell press istedet for din ide. Jeg ser ikke den store ide i at køre flad dumbbell press frem for bænkpres.

Hmm.. Jeg må jo prøve mig lidt frem med den øvelse så ;)

Grunden til jeg vil køre bænkpres med håndvægte er, først og fremmest for forandringens skyld, da jeg har kørt den kombination du nævner, til hudløshed. :lol:

Dernest mener jeg også at have læst at bænkpres med håndvægte skulle skabe øget hypertrofi!? :unsure:

Er det noget vrøvl?

Er jeg ellers dækket godt ind mht. programmet?

Edited by Kander
Link to comment
Share on other sites

Det jeg selv laver for tiden giver vildt til brystet, men du kunne jo overveje at kombinere dips og bench dips, hvis du ikke er stærk nok i dips for tiden.

Jeg vil tro, at jeg p.t. kan tage mindst 10 reps i dips med min vægt, men jeg gør det ikke, fordi jeg har tendens til at blive øm omkring brystbenet. Alligevel giver den samlede træning helt vildt. Jeg kan mærke forskel på brystmusklerne uge for uge.

I princippet er det 8 sæt med 3 reps i lidt variation, og med stigning på 2.5 til 5 kg hver uge eller hver gang. Det værste er, at det er svært at holde mig nede på 2 træningsgange om ugen.

Jeg tror egentlig meget på HST, men kan ikke afse 3 gange om ugen fast.

Det jeg træner er i princippet styrkeprogrammer, som kun har lidt af progressionen til fælles med HST. Men det giver som sagt godt.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro, at jeg p.t. kan tage mindst 10 reps i dips med min vægt, men jeg gør det ikke, fordi jeg har tendens til at blive øm omkring brystbenet. Alligevel giver den samlede træning helt vildt. Jeg kan mærke forskel på brystmusklerne uge for uge.

Jeg har præcis det samme problem <_< Det kunne være jeg skulle prøve at kombinere almindelige dips med bench-dips som du også nævner.

Mht. brystet synes jeg ikke der er sket så meget i forhold til massen, det sidste stykke tid. Derfor vil jeg lige prøve noget andet. Hvis det viser sig at være helt ved siden af, tror jeg også bare jeg vælger DB benchpress fra og går tilbage til vores alle sammens ven: BB bænkpres :)

(forresten en dejlig kombination af danske og engelske udtryk jeg bruger her :4slap: :lol: )

Edited by Kander
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share