Svømning


tutifruti
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har nu svømmet i et stykke tid og finder bryst svømning meget lettere en crawl, og så var det jeg tænkte: hvad er bedst at svømme? er der en af svømme arterne, der giver mere end den anden, og i så fald hvad?

Når jeg så svømmer crawl får jeg så usandsynlig let krampe i mine læg muskler, kan det være noget jeg gør galt teknisk, eller skal jeg bare tage det med ro?

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Egentlig har jeg ikke så vanvittig meget viden for det men har alligevel hørt en fugl synge om at..

Man siger at svømning generelt styrker hele kroppen, og det gør det egentlig også. Men der er forskel på de forskellige stilarter.

Groft sagt kan man sige at butterfly træner mave og overkrop, brystsvømning træner lår og brysmuskler, ryggcrawl træner ryg og skuldre mens crawl nærmest træner det hele, fra overkrop, til mave til ben.

Grunden til at du får krampe i læg musklen i crawl er nok både en teknisk og fysisk fejl. I crawl skal benene ligge stille, mens fødderne vipper frem og tilbage. Man skal ikke cykle med benene. Man kommer ikke særlig langt og man får hurtig krampe.

Udover det er det som i alle mulige andre sportsaktiviteter ekstremt vigtigt at varme op, men mange undervurdere hvor meget der skal varmes op i svømning. En opvarmning kan nemt komme op på de første 800-1000 meter.

Men jeg er af gode grunde ikke klar over hvor meget og hvor hurtigt du svømmer.

Link to comment
Share on other sites

Vil tøffe ud i regnen og træne mine svømmere..
Er det regn I svømmer i?

tjaa - eller sne!

Vedhæftede billede taget 2. juledag til træning...

Vi træner udendørs året rundt.

-------------------------

Må jo nok hellere svare på tråden.

Med hensyn til hvad der giver mest kondition er det nok den svømmeart hvor du kan gennemføre den bedste træning.

Hvis du synes det er hårdere at svømme cr ville det jo nok være ret effektivt, men hvis du ret hurtigt får krampe er der jo ikke meget fidus i det.

Selv for mine svømmere på eliteniveau er der nogle af dem som er så dårlige til en svømmeart at de ikke kan træne effektivt i pågældende svømmeart. Det er ret individuelt.

Du skal træne den svømmeart hvor DU føler du kan gennemføre en træning som ligger på det tidsniveau og pulsniveau som du ønsker.

Ved ret svømmeteknik kan man ikke dele op så kraftigt hvilke muskler der bliver trænet. Man træner hele kroppen ved svømning.

Dog kan man sige at mange "ikke-svømmere" bedst aktiverer pecs ved brystsvømning.

Lidt teknik:

Når du synes crawl er så svært at svømme er det sikkert fordi du løfter hovedet op. Evt bare for at trække vejret. At løfte hovedet ud af vandet i svømning har nogenlunde samme effekt som at trække håndbremsen i en bil mens man kører...

Sørg for at kigge lige ned mod bunden hele tiden og dreje hoved op til siden når du skal trække vejret.

Med hensyn til kramperne i læggene skal du slappe mere af i underbenet. Bentaget kommer oppe fra hoften og føres ud gennem benet. Benene skal bøjes let - men ikke "cykle". Fokuser på at gennemføre sparket helt. Ligesom hvis du skulle sparke til en bold. Vristen SKAL være afslappet.

Træn evt med finner til at får fornemmelsen rigtigt!

Mads :swim:

post-4-1095027776.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarerne... mht. krampe så får jeg kun krampe hvis jeg svømmer så hurtigt som jeg kan, så det er nok noget med teknikken...

jeg tror jeg vil til at træne noget mere crawl da jeg syntes det er hårdest, og når det nu er hårdest så må det vel være det jeg skal træne lidt på :)..

Har tænkt på at kombinere det, en bane bryst og så en bane crawl og så ellers bare ligge og skifte heletiden.. eller skal jeg dele det op så jeg fx svømmer 200m crawl og så 200 m bryst eller mere?

Lidt info: jeg svømmer 3 gange i ugen, og svømmer minimum 1km pr gang. Jeg har svømmet i ca. 1 måned. Og jeg træner for konditionens skyld og så fordi jeg har hørt det styrker muskler og led.

I må gerne komme med forslag til træningen..

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Crawl er den fysiske mest krævende sømmeart

Det var da godt nok noget af en udtalelse.. :blink:

Jeg ville til enhver tid vælge at svømme crawl hvis jeg skulle slappe af!!

Er rimelig enig med Blitzer - selvfølgelig medmindre man har overdrevet god teknik.

Har da en svømmer eller to som synes ryg eller bryst er klar hårdest...

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Har tænkt på at kombinere det, en bane bryst og så en bane crawl og så ellers bare ligge og skifte heletiden.. eller skal jeg dele det op så jeg fx svømmer 200m crawl og så 200 m bryst eller mere?

Lidt info: jeg svømmer 3 gange i ugen, og svømmer minimum 1km pr gang. Jeg har svømmet i ca. 1 måned. Og jeg træner for konditionens skyld og så fordi jeg har hørt det styrker muskler og led.

I må gerne komme med forslag til træningen..

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share