løb og sidesting


Ice eye
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg er begyndt at løbe lidt og vil gerne vide om det er farligt at ignorere sidesting.

Det er ret irriterende at skulle stoppe når man lige er kommet godt igang.

Hvad er sidesting egentligt ?! er det en nyre der er kommet i klemme :lol:

Edited by Ice eye
Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk et god spørgsmål, du stiller. Så vidt jeg ved, så er der ingen, der endnu har kunne give et svar på, hvad sidesting egentlig skyldes. På trods af denne manglende viden, så skulle det være slået fast, at det ikke er en farlig tilstand. Blot ganske irriterende.

Du kan forebygge sidesting ved at undgå at spise og drikke lige inden den fysiske aktivitet. Nogle har også en effekt ud af, at knytte hånden omkring en sten, mens de løber. Det kan du prøve- Det skader ihvertfald ikke :=

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, så er der ingen, der endnu har kunne give et svar på, hvad sidesting egentlig skyldes.

Så er det da på tide nogen forsøger sig med et svar ;) . Jeg har hørt et eller andet sted, at sidesting skyldes kroppens øgede efterspørgsel efter røde blodlegemer til at transportere ilt rundt med. Hvis behovet bliver så stort, at milten ikke kan følge med, får man sidesting.

Den forklaring køber svarerne på dette link dog ikke:

Sidesting

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg måske også er en del af svaret. Utrænede har ofte også større problemer med sidestik end trænede. Og det kunne jo være noget med evnen til at transportere og optage ilt.

Så til # 0, der er altså håb forude, hvis du bare bliver ved med træningen og så tager det lidt roligt, hvis smerterne eller ubehaget ved sidestikkene bliver for store.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk et god spørgsmål, du stiller. Så vidt jeg ved, så er der ingen, der endnu har kunne give et svar på, hvad sidesting egentlig skyldes. På trods af denne manglende viden, så skulle det være slået fast, at det ikke er en farlig tilstand. Blot ganske irriterende.

Du kan forebygge sidesting ved at undgå at spise og drikke lige inden den fysiske aktivitet. Nogle har også en effekt ud af, at knytte hånden omkring en sten, mens de løber. Det kan du prøve- Det skader ihvertfald ikke :=

ja ja men jeg har erfaring med at stikke en finger ind under det nederste ribben og presse maven fremover mens jeg løber

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, så er der ingen, der endnu har kunne give et svar på, hvad sidesting egentlig skyldes.

Så er det da på tide nogen forsøger sig med et svar ;) . Jeg har hørt et eller andet sted, at sidesting skyldes kroppens øgede efterspørgsel efter røde blodlegemer til at transportere ilt rundt med. Hvis behovet bliver så stort, at milten ikke kan følge med, får man sidesting.

Den forklaring køber svarerne på dette link dog ikke:

Sidesting

....Det lyder sq lidt søgt, undskyld mit ordvalg :lol:

Nej, den videnskabelige forklaring er, at man er ved at sprænge en pakning :unsure: ;)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder da meget klogt, med at involdene hopper rundt. Det kan jo også forklare hvorfor, det med at knytte hånden hjælper. Når man knytter sin hænd, spænder man også i resten af kroppen. Hvilket måske holder bedre på involdene .

JEg spænder helt sikkert mere i kroppen når jeg knytter hånden.(derfor siger skiinstruktøren at du skal holde godt fast i stavene ;) )

Så hvis man spændere i maven, mens man løber, så budre det måske hjælpe. Skyd mig ikke hvis det er forkert. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Dengang jeg spillede badminton, hjalp det mig altid at stå på et ben og trække det andet op under brystet. Gerne så knæet rører ved hagen. Jeg ved ikke hvorfor det skulle hjælpe, men det virkede!

Er det ikke lidt besværligt at spille badminton på den måde? :blink::tongue:

hihi, det var noget man lige kunne nå mellem serverne :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sidesting hænger ubetinget sammen med indtag af mad/væske før et træningspas.

Også intensiteten af træningen spiller ind. Hvis jeg får sidesting under løb sænker jeg intensiteten; og det hjælper altid.

Nogle er mere overfølsomme overfor det end andre, men jeg tror ikke der er mange der kan løbe et hårdt træningspas lige efter de har indtaget et større måltid uden at få sidesting.

Så uanset årsagen er løsningen simpel: find ud af hvor din grænse går i forhold til mad/væske indtag før et træningspas.

Hvis jeg skal løbe langt med høj intensitet spiser jeg ikke et par timer før, men det varierer som sagt noget fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share