Lavenergi Pasta


iceb1977
 Share

Recommended Posts

Hej

I den pasta jeg normalt køber er der ca. 350 kcal pr 100 g.

Jeg plejer normalt at spise 500 g pasta til et hovedmåltid men nu

hvor jeg har skåret ned i mit kalorieindtag så spiser jeg max 250

dvs halvdelen pga. det store energiindhold i min pasta.

Kan man få pasta der indholder mindre kcal pr 100 g end min ?

Hvad med frisk pasta ? Min er tørret......

Jeg ligger med en grænse på 3000 kcal i indtag pr. dag

så denne pasta kan jeg ikke spise meget af.

NB: pastaopskrifter er også velkomne........

iceb1977

Edited by iceb1977
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

500 gram pasta? Jeg kan kvæle max 374 gram ned på en gang efter træning, men 500 gram?

Nej, jeg tror ikke du finder ægte pasta der ikke er de 350 kalorier per 100 gram.

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver 500 g., er det så tørvægt, dvs. inden du koger pastaen? :unsure:

Så er det godt nok en voldsom portion pasta, du kan spise. Det er jo en hel pose!

Hvis det er 500 g. kogt pasta, du sætter til livs, så kan du se kalorieindholdet her. Ca. 141 kcal./ 100 g.

Hvis du ser på indholdsfortegnelsen på frisk pasta, så er kalorietallet noget lavere end i tørret pasta. Men det er fordi det indeholder meget mere væske. Kalorieindholdet pr. 100 g. vil være ca. det samme for "frisk" og tørret pasta, når det er kogt. Det samme gælder hjemmelavet pasta.

Eva :zcyclon:

Link to comment
Share on other sites

nå ok findes der så en opskrift hvor jeg kan lave min egen pasta ?

Jeg synes bare det er meget med hele 350 kcal.....

iceb1977

Så kan du jo bare lade være med at æde ET HALVT KG :lol:

Pasta er mel + vand og vist også et æg, og mel indeholder altså mange kulhydrater, uanset om du selv laver pastaen eller køber det færdigt.

BTW: Det er vel vægten FØR kogning vi snakker om ikke?

Jeg plejer vel at guffe 100-150g pasta (vægt før kogning), hvis jeg bare laver en simpel pastaret.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

HVIS jeg spiser pasta er det fuldkornspasta og kun 50 gram (tørvægt). Jeg bruger det som variation/supplement sammen med grøntsagerne. Der er som nævnt mange kcal. i pasta og næringsværdien kan vel også diskuteres.

Hvis man er lidt perfid, så undgår man ris, pasta, kartofler og brød :tongue: .

Link to comment
Share on other sites

Skift noget af pastaen ud med grøntsager. De mætter mere, indeholder færre kalorier og er sundere.

Hvis man er lidt perfid, så undgår man ris, pasta, kartofler og brød

I mine øjne helt unødvendigt, sålænge man ikke indtager voldsomme mængder bør det ikke være noget problem i en varieret kost.

Derimod kan det være en god idé at vælge typerne med omhu. Fiberpasta og groft brød er ganske sundt. Kartofler er så mættende at det er svært at indtage voldsomt mange kalorier når de indgår i et måltid.

Endeligt, hvis ris virkeligt er et problem - så er der nogen der har glemt at fortælle det til Asiaterne :lol: Det er jo ikke ligefrem i den del af verden at man finder problemerne med overvægt

Link to comment
Share on other sites

Helt og aldeles enig :) Den kulhydratsforskrækkelse man efterhånden ser, er fuldstændig ude af proportioner :blink: Hvis ikke man har plads til komplekse kulhydrater som ris, pasta og kartofler i sin diæt/kost, så bør man kigge en ekstra gang på hvad man propper i munden.

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

Helt og aldeles enig :)

Ditto, men sammenligningen gik her på 500 gram almindelig pasta vs. 50 gram fuldkorns. Skal der bulkes og er der behov for kulh. er pasta mm. da en rigtig god kilde. Formålet helliger midlet men iceb1977 ville gerne mindske sit kcal.indtag.

Den er jeg med på, men 250gr pasta er nu stadigvæk en ordentlig slat og mindre kan også godt gøre det. Skærer han fx 50gr væk, er der stadigvæk 200gr, som er mere end rigeligt med mindre stofskiftet er fra helvede. Det er ca 150gr kulhydrat og ca 26gr Protein :blink:

50gr pasta er dog nærmest ikke værd at bruge kogende vand på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg baserer en stor del af mit kal. indtag på pasta, faktisk 300 gram om dagen. Man bliver hurtigt vant til bare at æde det.

Craw> du bulker med ca 4500, ikke? Hvordan når du det tal?

Link to comment
Share on other sites

Jeg baserer en stor del af mit kal. indtag på pasta, faktisk 300 gram om dagen. Man bliver hurtigt vant til bare at æde det.

Craw> du bulker med ca 4500, ikke? Hvordan når du det tal?

Normalt ligger jeg på 4300kcal/dag hvilket jeg er nået frem til ved at regne ud hvor mange kcal jeg spiser ;) Jeg bulker ikke bevidst og har ikke gjort det siden 1996.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hold da kæft, du må have en stor appetit...

Store drenge, store maver.

Selv ligger jeg på 3500, og det er sgu mest tvang! :) Men jeg skal jo voske.

Iøvrigt, hvordan kan du kvæle den der fæle tunshake ned? Er det ikke billigere med en proteinshake, eller for den sags skyld nemmere og bedre-smagende :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hold da kæft, du må have en stor appetit...

Store drenge, store maver.

Selv ligger jeg på 3500, og det er sgu mest tvang! :) Men jeg skal jo voske.

Iøvrigt, hvordan kan du kvæle den der fæle tunshake ned? Er det ikke billigere med en proteinshake, eller for den sags skyld nemmere og bedre-smagende :tongue:

Tunshakes er en kulinarisk oplevelse :lol: ;)

Hvis den skulle skiftes ud, skulle det være til noget kasein, men det er lidt svært at opdrive og heller ikke helt billigt. Så er tun nemmere og det smager også fint nok.

Min appetit er nu ikke voldsom og især ikke offseason. Nogle gange ryger det bare ned fordi det skal og ikke fordi jeg er sulten :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal finde en anden diætist. Det lyder som noget værre vrøvl.

Hvorfor det? Kender du baggrunden til udtalelsen?

Som altid med kost skal det ses i forhold til den øvrige kost for den enkelte person. Uden at kende baggrunden, rih's kostmønster og spisevaner kan du ikke udtale dig om det er noget vrøvl.

At rih så siger det videre som en gylden regel er selvfølgelig også en fejl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share