Tung vægt farligt for øjnene


pingtoft
 Share

Recommended Posts

hey

Da jeg var til træning idag, blev jeg advaret af en gut, om at det er meget farligt, at løfte tunge vægte, hvis man er nærsynet (jeg bruger briller). Han sagde, at der var stor risiko for at det forhøjede blodtryk i hovedet kunne presse retinaen løs :blink:

Er der nogen, der har en begavet mening om det, eller er det bare endnu en fantastisk teori <_<

~pingtoft

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk forekommet ved bungy jump at det hastigt øgede blodtryk har løsnet retinaen hos nogle få personer der tilsyneladende har været predisponerede for det. At det skulle være forekommet ved tunge løft og i forbindelse med nærsynethed har jeg aldrig hørt om. Man mener at ca. 1/3 af verdens befolkning er nærsynede - det er flere end der har perfekt syn, så hvis der er hold i hans påstand burde det være et hyppigt fænomen. Havde han vægtige argumenter eller dokumenterede eksempler for sin påstand?

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Havde han vægtige argumenter eller dokumenterede eksempler for sin påstand?

Han påstod, at mange kejsersnit bliv foretaget på det grundlag, men hans eneste argument var, at det forhøjede blodtryk også giver et forhøjet tryk i øjet...

Jeg har også lidt svært ved at tro, at samtlige vægtløftere, styrkeløftere og BB'er har perfekt syn - der sku jo flyve retinaer rundt i lokalet til hvert stævne, så B)

ni er nure :)

~pingtoft

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige det her:

http://experts.about.com/q/979/3148771.htm :unsure:

http://ofcn.org/cyber.serv/hwp/hwc/eye/news/eye076.html :unsure:

men også det her:

http://www.physsportsmed.com/issues/1998/o...s98/answers.htm :)

Det lader til at der er en forhøjet risiko for meget nærsynede personer (som mig :cry: ), men hvor stor risikoen er vides vist ikke...

~pingtoft

Link to comment
Share on other sites

men hans eneste argument var, at det forhøjede blodtryk også giver et forhøjet tryk i øjet...

Hvilket er korrekt. Hvis du sendte et hold styrkeløftere til øjenlæge efter et hårdt og tungt pas, så ville øjenlægen med garanti kunne registrere skader på de små blodkar overalt i øjet. Der er dog sjældent tale om uoprettelige skader, og den med den løsrevne retina, tror jeg mere er en POTENTIEL risiko. Jeg tror ikke der rent statistisk er den store risiko.

Link to comment
Share on other sites

Han påstod, at mange kejsersnit bliv foretaget på det grundlag, men hans eneste argument var, at det forhøjede blodtryk også giver et forhøjet tryk i øjet...

Hva h........ har en akut fødselshjælps-metode med det at gøre?????? :blink::blink: :blink

Mon ikke kejsersnit bliver foretaget for at undgå at kvinden presser, og dermed forhøjer blodtrykket til øjnene, som er tilfældet ved en normal fødsel?

Link to comment
Share on other sites

:lol: Ja - undskyldningerne for ikke at løfte tunge vægte er mange.

- Kajakroer

Ja, godt med endnu en undskyldning :)
men hans eneste argument var, at det forhøjede blodtryk også giver et forhøjet tryk i øjet...

Hvilket er korrekt. Hvis du sendte et hold styrkeløftere til øjenlæge efter et hårdt og tungt pas, så ville øjenlægen med garanti kunne registrere skader på de små blodkar overalt i øjet. Der er dog sjældent tale om uoprettelige skader, og den med den løsrevne retina, tror jeg mere er en POTENTIEL risiko. Jeg tror ikke der rent statistisk er den store risiko.

Jeg er nærsynet -11 så jeg må hellere undgå tunge løft :lol:

...bare for en sikkerheds skyld.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Han påstod, at mange kejsersnit bliv foretaget på det grundlag, men hans eneste argument var, at det forhøjede blodtryk også giver et forhøjet tryk i øjet...

Hva h........ har en akut fødselshjælps-metode med det at gøre?????? :blink::blink: :blink

Mon ikke kejsersnit bliver foretaget for at undgå at kvinden presser, og dermed forhøjer blodtrykket til øjnene, som er tilfældet ved en normal fødsel?

Mindst 90% af alle kejsersnit sker enten planlagt af kosmetiske grunde eller når en ellers almindelig fødsel er blevet for hård ved barnet. Det der er noget bull....

Link to comment
Share on other sites

Hvis man under et tungt løft holder vejret og aktiverer bugpressen (valsalvas manøvre), vil der ske en kraftig stigning i blodtrykket. Undertiden kan denne stigning være end og meget stor.

Ved denne Bt-stigning stiger BT i de små kar i hjerne og øjne ligeledes kraftigt, hvilket kan være forbundet med en vis risiko. Er man en af de få der går rundt med et aneurisme (udposning på blodkar) i hjernen uden at vide det, kan BT-stigningen være ekstremt farlig. Man kan simpelthen få en akut blødning i hjernen (meget sjældent). Desuden kan det hænde at et lille blodkar brister, uden at det betyder det helt store. Dette kan f.eks. ske i øjet.

Personer der er EKSTREMT nærsynede har generalt øget risiko for nethindeløsning. Risikoen øges sandsynligvis ved kraftige BT-stigning.

Link to comment
Share on other sites

Altså er det intet man skal bekymre sig om hvis man bare er en smule nærsynet, -1.5?

Nej, -1,5 burde ikke øge risikoen for nethindeløsning. Men det er selvfølgelig altid en god ide at tænke over ens vejrtrækning under tunge løft for at undgå kraftige BT-stigninger.

Mht. kejsernit er der mange forskellige årsager til at det udføres..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share