Frontsquat


cilius
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

Jeg kørte frontsquat i mandags, men jeg havde utrolige problemer med teknikken i øvelsen. Bagefter slog det mig, at jeg tidligere kørte den i SMITH STATIVET... og jeg denne gang ville køre den i fri.

Stilen er ok til der kommer vægt på stangen... spørgsmål: Kører i den i fri?

Link to comment
Share on other sites

Men det er svært!!! Front Squat altså...

Jeg træner med 110 - 130 kg. i alm. fri squat, men så snart der kommer 80 kg. på stangen i front squat, så vakler jeg rundt, som om jeg havde drukket.

Jeg lægger stangen på skuldrene og krydser armene indover midten. Dels gør det ondt (piv piv) i skuldrene og dels er min balance som sagt rigtig dårlig.

Hvor meget tager I i front squat i forhold til alm. squat?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket greb bruger i?

Jeg eksperimenterede med begge, men syntes den ligger dårligt i begge 2 - anyway, hvor meget løfter i kontra jeres powersquat?

Min balance var ikke specielt overbevisende, men det største problem var at jeg har en tendens til at læne mig forover i bunden af løftet!

Prøv lige at forklare en korrekt udførsel af frontsquat mht. knæene etc etc

Link to comment
Share on other sites

jeg mener at man sagde at man kunne tage 80 % af squat i front squat. men det er jo meget forskelligt, afhængigt af hvor meget man gør ud af de forskellige øvelser.

det er længe siden at jeg har kørt front squat, men regner med at kunne lave omkring 150 i front squat. og min alm. squat ligger på 275.

Link to comment
Share on other sites

Hold paa stangen som om du lige har afsluttet et frivend. Det er vigtigt at du presser albuerne opad, saa bliver stangen bedre liggende og ryggen bliver mere strakt.

Hold om stangen med hele haanden - gerne laasegreb. Det er lidt svaert og fingrene kan have en tendens til at glide ud, saa man til sidst kun holder med en finger pa hver side. Det er bare et spoergsmaal om smidighed. Lav evt. lidt smidighedsoevelser foerst: Staa med ryggen til en ribbe. tag fat i ribben og pres albuerne opad i nogle sek. Det kan godt hjaelpe lidt.

Stangen skal ligge paa kravebenene. De foerste gange kan det goere lidt ondt og kravebenene bliver gule og blaa.

Men efter nogle gange vil det naesten foeles helt behageligt at have den liggende her.

Pres hoften lidt frem i bunden af loeftet og hold balancen paa hele foden.

Den der med at vakle rundt med stangen er lidt farlig.

Link to comment
Share on other sites

Knæene vil vandre ud over tæerne i front squat. Det kan ikke undgåes, hvis kroppen skal holdes vertikal. Og det er sådan set svaret på dit andet spørgsmål. Kroppen har næsten ikke nogen hældning. Den holdes vertikal igennem hele løftet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, se det er der koen står på isen ;) Troede knæene stadig skulle holdes indenfor tåspidserne... og det mine venner, er fandme balancemæssigt svært.

Hvor langt ud over tåspidserne vandrer knæene så? (eller burde)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på din kropsbygning, og på hvor smalt/bredt du står. Det kan være alt fra lidt til meget. Nogen som har korte lårben, og som står lidt bredere end normalt i front squat, vil kunne lave den uden at knæene vandre specielt meget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker den øvelse, på trods af at jeg ikke er ret stærk i den endnu...

Jeg synes virkelig man har følelsen af at bestille noget tungt...  Og da jeg efterhånden har trænet et pænt stykke tid uden VL-sko, blev øvelsen simpelthen en velsignelse da jeg fik mine helt nye adidas sko på i fredags!!

Uha uha uha...  vægtløftning er fedt!!   :thumbs-up:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share