belastningsprofiler af øvelser vs. muskel torque


incognito
 Share

Recommended Posts

Spinoff fra barbell rows tråden

Problemstilligen er denne:

Kroppen producerer ikke lige meget kraft i hele bevægebanen i bevægelser generelt. Dette skyldes

1) Nogle forhold om kring musklernes kontraktile elementer, actin og myosin og deres overlap, som giver anledning til et klokkeformet kraft-længde forhold for selve musklernes trækkeevne.

2) Musklernes og deres ledbånds pennation, som handler om hvor god kraftoverførslen er i leddet. Dette giver osse anledning til et (med lidt god vilje) klokkenformet kraft-pennation forhold.

Øvelser, hvor belastningen ikke følger den evne man har til at producere kraft i en given bevægelse, er i biomekanisk inkongruente, hvilket clorius påstår gør en sådan øvelse dårligt egnet til at skabe hypertrofi.

Sidst kommentar i sagen i den anden tråd:

Jeg tænke bare, at det ikke kunne være godt for hypertrofitræning at mindske kraftproduktionen med potentielt et par hundrede procent. Der kan selvfølgelig også være andre faktorer der spiller ind som du nævner, men jeg nægter altså at tro at det er en god ting - især i disse hst tider. Nu skal vi selvfølgelig også passe på ikke at få for mange bolde i luften, så det kunne måske være temaet i en anden tråd på et tidspunkt.

Godt så. Så fik jeg endelig det svar jeg havde efterlyst i så lang tid... For det første vil jeg så gerne se noget argumentation for at man i en sådan type bevægelse (kongruent i din terminologi) skulle producere mere kraft end i en inkongruent... Musklens evne til at producere kraft er jo i princippet ikke afhængig af den ydre modstand.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Lad os f.eks. betragte lateral raise

Her producerer musklen størst kraft ved en vinkel på 45 grader med kroppen. Derimod produceres der væsentlig mindre kraft ved 90 grader (den normale slutposition).

Problemet er, at den ydre modstand er størst ved 90 grader og væsentlig mindre ved 45 grader. Dvs. at musklen ikke får mulighed for at producere maksimal kraft (altså ved 45 grader) fordi man er nød til at bruge en vægt som man også kan klare ved 90 grader hvor musklen er svagest, men den ydre modstand er størst.

Lateral raise kan udføres på en biomekanisk kongruent måde ved at træne på en bænk, der hælder 45 grader. På den måde giver man musklen mulighed for at producere maksimal kraft.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig i din betragtning i den tidligere tråd, men kan godt følge argumentet om at bruge kongruente (hmm kendte ikke det ord :)) øvelser. Vil derfor gerne høre hvilke øvelser du vil foreslå de forskellige muskelgrupper.

Har desuden selv gode erfaringer med incline lateral raises. B)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hvad MZ sagde om clorius i den anden tråd

Med andre ord: Clorius' påstande omkring hvad der er optimalt for hypertrofi er hypoteser. Lad mig samtidigt fraråde provokerende skråsikkerhed i sager der åbenlyst er diskutable.

Prøv og hør her: Hvad afstedkommer hypertrofi? Er det stor force produktion? Er det stor power produktioner? I givet fald er det så stor power over 1/10 sekund, 5 sekunder, eller 50 sekunder? Er det stort arbejde? Er det et lokalt fænomen eller et systemisk fænomen? Du ser ud til at have bestemt dig allerede.. Det handler om force produktion og det foregår lokalt og det er her det går galt. Der foreligger ikke evidens for det passer. I virkeligheden er det jo sandsynligvis en kombination af alle de faktorer.

Jeg kan sagtens følge din argumentation i alle de der små ligegyldige isolationsøvelser. Det som jeg synes er interessant er at squat, dødløft, rows, frivend, chinups, bænkpres, military press, råtræk og deslige alle er suboptimale til at stimulere hypertrofi ifølge dig, når de af stort set hele resten af den idrætsmedicinske verden betragtes som værende hjørnestenen i at bygge en muskuløs, stærk krop. Det der karakteriserer de bevægelser er at de kan integrere alle de førnævnte faktorer på en fornuftig måde.

Link to comment
Share on other sites

I virkeligheden er det jo sandsynligvis en kombination af alle de faktorer.

Ja, højst sandsynligt ligger sandheden midt i mellem.

Jeg forstår også godt Clorius at en forståelse for den ydre kraftpåvirkning sammenholdt med kraften af der bliver produceret af musklen kan give et fingerpeg om øvelsen er helt ude i skoven.

Jeg vil dog igen sige, at ingen af de Camhjulsfætre-maskiner jeg har prøvet har nogen sinde overgået en simpel håndvægt hvad angår f.eks. simple bicepcurls. I sådan en camhjulsfæter, har jeg oplevet at syre til i armbøjeren uden egentligt at have følt det var svært eller særligt produktivt hvad angår muskelvækst (givetvis grundet manglende peak-belastning)

Men igen så foretrækker jeg f.eks. at træne laterals i maskine grundet Camhjulet hvor dere er et mere fornuftigt forhold mellem ydre kraftpåvirkning og kraften der bliver produceret af musklen end ved alm. stående laterals med håndvægte.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share