Dødløft/squat & udstyr


Claus J
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu besøgt på MOL de sidste par måneder med stort udbytte. Har lært meget af de forskellige skribenter. Tak for det.

 

Som et resultat af den information, jeg bl.a. har fundet på MOL, er jeg begyndt at køre dødløft og squat og har - synes jeg selv *s* - efterhånden fået rimelig tjek på teknikken. Bl.a. ved at læse gode artikler af TJ, Dave Tate, Louie Simmons og andre. Dog er der noget af det HELT grundlæggende, jeg er lidt i tvivl om, nemlig hvad angår det udstyr, der benyttes ved disse øvelser. Har set flere klip, og det er min opfattelse, at der som regel benyttes en form for platform/underlag ved dødløft.

I det center, jeg træner, er der ikke noget decideret squatrack og heller ingen dødløft-platform.

Hvad vi derimod har, er et stativ med følgende karakteristika: der er mulighed for at placere stangen i forskellige højder. Der er mulighed for ved fronten af racket at placere stangen foran én i ca. hoftehøjde. Hmmm… Svært at beskrive. Virker som et levn fra gamle dage… *s*

Når jeg udfører squat, er det hen under stangen, løfte op, tage 4-5 skridt bagud, UD af stativet, i det fri (så at sige...) og så først der påbegynde squattet. Dette er der jo i hvert fald 2 problemer i: manglende mulighed for at "smide" stangen og derudover er det jo også uhensigtsmæssigt at skulle tage så mange skridt med en tung stang på ryggen. Derfor kunne man jo godt have betænkeligheder ved f.eks. at udføre maxtests under disse forhold. Måske det ville være mindre populært at smide stangen fra en meters højde… *s* Det virker ikke som om, at der er plads til at udføre squattet indenfor stativet.

Dødløft udføres FORAN racket, på et almindeligt gulvtæppe, med squatstangen og 20 lbs skiver.

Mine spørgsmål går derfor på:

1) mht: dødløft: er det okay at udføre dødløft PÅ GULVET, på almindeligt gulvtæppe, FORAN det omtalte rack? Er der noget til hinder for, at det ikke skulle være lige så godt som var der noget underlag/en art platform?

2)  mht: squat: er det en acceptabel løsning af udføre squat i det omtalte stativ på trods af manglende spottere og den nødvendige gang UD af stativet?

Jeg håber nogen kan være behjælpelige med disse - lidt usædvanlige…? *s* - spørgsmål!

Med venlig hilsen

Claus J

Link to comment
Share on other sites

Hej Claus,

1. Der er ikke noget problem i at dødløfte fra et almindeligt gulvtæppe. Sådan er det i størstedelen af alle centre, og det har intet med træningseffektiviteten at gøre. Så træk du bare videre ;)

2. Ja, det lyder jo ikke som optimale forhold, specielt med den lange vandring. Men i vores center har vi f.eks heller ikke nogen mulighed for at dumpe vægten ved et misset forsøg, så vi gør brug af spottere ved max forsøg. Der er jo ikke andet at gøre, end at få det bedste ud af det man har.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig ikke et must med et specielt gummimåtte underlag for at træne dødløft. Måtterne beskytter bare gulvet, og har intet med selve øvelsens effektivitet at gøre (hvis det var det du troede??)

Med hensyn til squat er det jo meget normalt at man skal løfte stangen ud af stativet. Personligt har jeg i mange år trænet squat i et stativ magen til det du beskriver, og jeg synes ikke der er de store problemer forbundet med det. Få evt et par spottere til at støtte dig når ud går ud med stangen, hvis du føler du har problemer med at styre vægten :)

Link to comment
Share on other sites

Thomas B> Mht. til dødløft, var jeg bare lidt i tvivl om, hvorvidt min udførelse var normal praksis. Det fik jeg så bekræftet. *s*

Jeg tror også det med et par spottere bliver løsningen ved maxtests i squat.

Tak for svaret.

Med venlig hilsen

Claus J

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg vil da prøve at være lidt behjælpelig :)

1) Det underlag du ser de anvender på forskellige billeder fra stævner m.m., er lavet af et materiale, så det kan optage noget af det stød der kommer, når du sætter/smider vægten meget hurtigt under dødløft. Så nej, der er ikke noget i vejen for, at dødløfte uden rigtigt underlag ;)

Grunden til at de står på en platform, er aikkert nok bare for at "fremhæve" løfteren lidt, og så står de også på en overflade, som nok er lidt bedre end det nøgne betongulv.

Så vidt jeg ved, så er der vist også nogle regler for hvor stor sådan en platform skal være.

2) Den er jeg nok ikke manden til at svare på, da jeg vi ikke har sådan et stativ i vores center. Men generelt vil jeg sige, at hvis du skal gå en del skridt med en meget tung vægt, så kan det godt være du bliver lidt træt af det. Det kræver også en del energi at gå 4-5 skridt med en max vægt. Men stadig vil jeg råde dig til, at få en spotter til at hjælpe under et max forsøg :) Der er sikkert nogle stykker i centret, som du snakker godt med, så spørg en af dem om de vil give en lille hånd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share