Aminosyrer


perfect_
 Share

Recommended Posts

Findes hvor, mere konkret?

Hvis det er antallet vi indtager med kosten er 20 stk stadig gældende. Der findes flere i kroppen, som vi selv danner, hvorpå jeg ikke kender nogen konkret antal.

jeg har altid lært der i kroppen findes 20 aminosyrer hvoraf de ni er essentielle.

det står der fx også i "den levende kemi" af Thorkild Johs. Nielsen; side 194

i realiteten består aminosyrer af et normalt carbon skelet med en carboxylsyre gruppe (-COOH) og en aminogruppe (-NH2) og R som kan være alt fra et H til en langt større gruppe. det betyder jo at der fantastisk mange muligheder for at synthensiterer nye aminosyrer :)

Link to comment
Share on other sites

Prots er opbygget af Aminosyre.

Der findes 20 essentielle aminosyre. 8 af dem kan kroppen ikke danne selv udfra macromolekylerne (proteiner, kulhydrater, fedt) og de skal derfor være en del af kosten. De fås gennem oksekød, Æg og visse grøntsager (bønner og majs, da de hver for sig indeholder forskellige aminosyre).

Hvis man ikke får dem er man fejlernæret, og dette kan resulterer i forskellige sygdomme, etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

LaMotta, du ved tydeligvis ikke hvad du snakker om. Der findes 9 Essentielle aminosyrer også kaldet Livsvigtige aminosyrer. I alt findes der 20 aminosyrer, men det er kun disse 9, som er "livsvigtige", for levende organismer. Disse 9 aminosyrer skal optages igennem kosten, de resterende 11 kan kroppen selv danne. Jeg ved ikke hvor du har dit andet stof fra, men det er ihvertfald forkert.

De 9 essentielle aminosyrer:

fenylalanin

histidin

isoleucin

leucin

lycin

methionin

threonin

tryptofan

valin

-Nordgaard

Edited by Thobissen
Link to comment
Share on other sites

LaMotta, du ved tydeligvis ikke hvad du snakker om. Der findes 9 Essentielle aminosyrer også kaldet Livsvigtige aminosyrer. I alt findes der 20 aminosyrer, men det er kun disse 9, som er "livsvigtige", for levende organismer. Disse 9 aminosyrer skal optages igennem kosten, de resterende 11 kan kroppen selv danne. Jeg ved ikke hvor du har dit andet stof fra, men det er ihvertfald forkert.

De 9 essentielle aminosyrer:

fenylalanin

histidin

isoleucin

leucin

lycin

methionin

threonin

tryptofan

valin

-Nordgaard

Det var fandeme godt at vi fik styr på om det var 8 eller 9, i en 7 år gammel tråd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share