Pavels Bear-program


Nutellakrigeren
 Share

Recommended Posts

Ja, som overskriften siger - efter jeg har afsluttet TJ's overhead-cyklus om et par uger, har jeg tænkt mig at hoppe med på Bear-vognen. Problemet er bare: Hvor kan jeg læse specifikt om det?

Jeg ved dette:

Vælg få, store compound-øvelser, første sæt er 80% af 5RM, de næste sæt er 90% af 80%5RM - disse udføres indtil de ikke er i "god stil" mere

Vælg få "extra" øvelser

Og så er jeg ligesom lost. Har prøve søgemaskinen her, men alt hvad jeg finder er folk der ER startet på programmet, og lige spørger om en ting extra - der står ikke noget om hvor de har fundet det :unsure:

Desuden har jeg kigget på dragondoor.com, men der kan jeg heller ikke finde noget. Kiggede lidt i deres forum, men det er mega uoverskueligt.

Håber i kan hjælpe mig :)

Link to comment
Share on other sites

De 5 rep man tager først - er det bare ens 5RM? Man har vel en form for progression, eller hvad?

Og hvor mange "Extra" øvelser har man?

nej Pavel anbefaler du starter ud med en vægt du kan tage ca 10 rep med..

Extra øvelser?? Hvorfor ville du have det med???

En til understellet, en træk og en presse øvelse og no more

Link to comment
Share on other sites

Ja, som overskriften siger - efter jeg har afsluttet TJ's overhead-cyklus om et par uger, har jeg tænkt mig at hoppe med på Bear-vognen. Problemet er bare: Hvor kan jeg læse specifikt om det?

Jeg ved dette:

Vælg få, store compound-øvelser, første sæt er 80% af 5RM, de næste sæt er 90% af 80%5RM - disse udføres indtil de ikke er i "god stil" mere

Sådan Nuggadreng!! :beerchug: :partycrowd: :thumbwink: Endelig melder du dig til manderækken.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

De 5 rep man tager først - er det bare ens 5RM? Man har vel en form for progression, eller hvad?

Og hvor mange "Extra" øvelser har man?

nej Pavel anbefaler du starter ud med en vægt du kan tage ca 10 rep med..

Extra øvelser?? Hvorfor ville du have det med???

En til understellet, en træk og en presse øvelse og no more

Altså.. Hvis jeg nu vælger mine chinups som trække-øvelse - her kan jeg vel tage BW +10kg som 10RM.

Så tager jeg 1x5 @ BW +10kg, derefter ?x5 @ BW +8kg (80% af 10kg)

Næste gang er det så 1x5 @ 12,5kg, og derefter ?x5 @ 10kg ?

Mht. extra øvelser, så mente jeg bare at Hr. K udover de 3 "hoved"-øvelser, også kørte eksempelvis legpress som, supplement til benene? Grunden til jeg gerne vil gøre dette er at jeg godt kunne tænke mig at beholde military press i programmet, da jeg er lidt glad for overhead-press - men jeg vil også gerne ha bare et minimum af hypertrofi på patten :unsure:

Og hvordan ser dette øvelses valg ud:

Dødløft

Dips

Chinups eller rows (har ikke helt bestemt mig)

Link to comment
Share on other sites

De 5 rep man tager først - er det bare ens 5RM? Man har vel en form for progression, eller hvad?

Og hvor mange "Extra" øvelser har man?

nej Pavel anbefaler du starter ud med en vægt du kan tage ca 10 rep med..

Extra øvelser?? Hvorfor ville du have det med???

En til understellet, en træk og en presse øvelse og no more

Altså.. Hvis jeg nu vælger mine chinups som trække-øvelse - her kan jeg vel tage BW +10kg som 10RM.

Så tager jeg 1x5 @ BW +10kg, derefter ?x5 @ BW +8kg (80% af 10kg)

Næste gang er det så 1x5 @ 12,5kg, og derefter ?x5 @ 10kg ?

Mht. extra øvelser, så mente jeg bare at Hr. K udover de 3 "hoved"-øvelser, også kørte eksempelvis legpress som, supplement til benene? Grunden til jeg gerne vil gøre dette er at jeg godt kunne tænke mig at beholde military press i programmet, da jeg er lidt glad for overhead-press - men jeg vil også gerne ha bare et minimum af hypertrofi på patten :unsure:

Og hvordan ser dette øvelses valg ud:

Dødløft

Dips

Chinups eller rows (har ikke helt bestemt mig)

Det ser fint nok ud, men du skal køre et sæt på 90% også før du kører dine mange sæt med 80%

Link to comment
Share on other sites

Altså - 1x5 @ 10kg, 1x5 @ 9kg, og ?x5 @ 8kg (hvis man ser på det tidligere eksempel)

Og det er slet ikke mulighed for at liste military press ind? 

Korrekt formel :) Og jo, der er fin mulighed for at få ekstraøvelser med. Du skal bare ikke træne ekstra øvelserne som BEAR, men som alm reps. fx 3 x 8 ell. 4 x 6.

Jeg forsøgte i en periode at have flere end 3 øvelser med i BEAR, men det gik jeg hurtigt kold ved. Du behøver nu ikke have flere end 3 øvelser med.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Altså - 1x5 @ 10kg, 1x5 @ 9kg, og ?x5 @ 8kg (hvis man ser på det tidligere eksempel)

Og det er slet ikke mulighed for at liste military press ind? 

Korrekt formel :) Og jo, der er fin mulighed for at få ekstraøvesler med. Du skal bare ikke træne ekstra øveslerne som BEAR, men som alm reps. fx 3 x 8 ell. 4 x 6.

Mente nok ;)

Så, programmet kommer nok til at se sådan ud:

Hoved:

Dødløft

dips

Chinups/rows (Chinups vælger jeg kun hvis jeg kommer på på de +20kg igen, da jeg nok ellers ikke vil være i stand til at lave ordentligt progression :( )

Supplerende øvelser:

Military press

legpress

Er det helt i hampen?

Link to comment
Share on other sites

Så, programmet kommer nok til at se sådan ud:

Hoved:

Dødløft

dips

Chinups/rows (Chinups vælger jeg kun hvis jeg kommer på på de +20kg igen, da jeg nok ellers ikke vil være i stand til at lave ordentligt progression  )

Supplerende øvelser:

Military press

legpress

Er det helt i hampen?

Det ser fint ud med gode alsidige øvelser. HVordan kan det være at du har valgt dips i stedet for fx. bænkpres?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Altså - 1x5 @ 10kg, 1x5 @ 9kg, og ?x5 @ 8kg (hvis man ser på det tidligere eksempel)

Og det er slet ikke mulighed for at liste military press ind? 

Korrekt formel :) Og jo, der er fin mulighed for at få ekstraøvelser med. Du skal bare ikke træne ekstra øvelserne som BEAR, men som alm reps. fx 3 x 8 ell. 4 x 6.

Jeg forsøgte i en periode at have flere end 3 øvelser med i BEAR, men det gik jeg hurtigt kold ved. Du behøver nu ikke have flere end 3 øvelser med.

Hr. K

det ser fint ud, ville nu personligt tage squat i stedet for legpress, men ellers rigtig godt

Link to comment
Share on other sites

Det ser fint ud med gode alsidige øvelser. HVordan kan det være at du har valgt dips i stedet for fx. bænkpres?

Hr. K

Jeg gider bare ikke bænkpres lige for tiden :tongue:

det ser fint ud, ville nu personligt tage squat i stedet for legpress, men ellers rigtig godt

Men vel det ikke blive for meget, nu hvor jeg også har dødløft med?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser det ud med progression i Bear-programmet? Skal man bare tæske løs på de samme kg i x uger eller skal der en form for planlagt progression ind i billedet?

Jeg kører med en 5% progression indtil jeg når min 5RM, så hopper jeg 20% tilbage og begynder forfra.

Fx.

Bænkpress

1 x 5 x 100, 1 x 5 x 90, ? x 5 x 80

1 x 5 x 105, 1 x 5 x 94,5 ? x 5 x 84

1 x 5 x 110, 1 x 5 x 99, ? x 5 x 88

etc etc ...

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser det ud med progression i Bear-programmet? Skal man bare tæske løs på de samme kg i x uger eller skal der en form for planlagt progression ind i billedet?

du kører en cyklus over x antal uger hvor du øger vægten hver gang du træner, så dvs start cyklussen forholdsvis let 5 rep med 10rep max og øg til hver træning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share