Indre bryst!?


boenne
 Share

Recommended Posts

Claus J: Det er måske en dårlig ide at inddrage en analogi til biceps.

Jeg ville bare understrege, at bænkpres ikke træner brystet med fuld ROM, og at det må antages, at man kan opnå en effekt af fuld ROM træning.

Nordmanden: Nu sagde fyren jo, at han trænede i smith stativ.

Link to comment
Share on other sites

Muskler aktiveres i hele deres udstrækning - således også brystmuskulaturen. Du kan flytte stresset en smule op og ned - EMG-målinger viser en lille forskel - , hvorimod du ikke kan flytte stresset ind og ud.

Gode, solide øvelser som bænkpres med stang, bænkpres med håndvægte, incline db press og måske decline db press og så er du godt dækket ind.

Søg og du skal finde. Diskussionen har været der mange, mange gange.

;)

CJ

Gu kan du da det ... du kan flytte det så meget du vil

:blink:

Over for så nuanceret og velformuleret et indlæg, spækket med gode argumenter, må jeg vel give op... :( Du holder din stil, må man sige.... <_<

- CJ

nogen bestemt stil du hentyder til?

Link to comment
Share on other sites

KimA -> Hvis jeg ikke tager helt fejl hentyder Claus J til din udtalelse (den eneste i indlægget) om at man i bryst øvelser kan flytte aktiveringen af musklen så meget man vil - som du siger. Sagt på en anden måde mener du vel at det er muligt at isolere dele af brystmusklen.

Den udtalelse vil Claus J, undertegnede og sikkert også andre, gerne have uddybet, meget gerne med en smule dokumentation.

Link to comment
Share on other sites

KimA -> Hvis jeg ikke tager helt fejl hentyder Claus J til din udtalelse (den eneste i indlægget) om at man i bryst øvelser kan flytte aktiveringen af musklen så meget man vil - som du siger. Sagt på en anden måde mener du vel at det er muligt at isolere dele af brystmusklen.

Den udtalelse vil Claus J, undertegnede og sikkert også andre, gerne have uddybet, meget gerne med en smule dokumentation.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

KimA -> Hvis jeg ikke tager helt fejl hentyder Claus J til din udtalelse (den eneste i indlægget) om at man i bryst øvelser kan flytte aktiveringen af musklen så meget man vil - som du siger. Sagt på en anden måde mener du vel at det er muligt at isolere dele af brystmusklen.

Den udtalelse vil Claus J, undertegnede og sikkert også andre, gerne have uddybet, meget gerne med en smule dokumentation.

:lol:

Hvis du ikke ønsker at deltage i debatten på en konstruktiv måde, så vil jeg foreslå dig at lade helt være.

Link to comment
Share on other sites

Muskler aktiveres i hele deres udstrækning - således også brystmuskulaturen. Du kan flytte stresset en smule op og ned - EMG-målinger viser en lille forskel - , hvorimod du ikke kan flytte stresset ind og ud.

Gode, solide øvelser som bænkpres med stang, bænkpres med håndvægte, incline db press og måske decline db press og så er du godt dækket ind.

Søg og du skal finde. Diskussionen har været der mange, mange gange.

;)

CJ

Gu kan du da det ... du kan flytte det så meget du vil

:blink:

Over for så nuanceret og velformuleret et indlæg, spækket med gode argumenter, må jeg vel give op... :( Du holder din stil, må man sige.... <_<

- CJ

nogen bestemt stil du hentyder til?

Da jeg syntes din udtalelse var temmelig ubehøvlet, tog jeg lige et hurtigt kig på dine andre indlæg. Langt størstedelen er tåbelige postulater, sure opstød eller andre barnagtigheder. Det lader ikke til du vil bidrage med noget i denne debat (heller...).

Og selvf., som MaxP siger: hvad med lidt dokumentation for din påstand?

- CJ

Edited by Claus J
Link to comment
Share on other sites

af thomas j:

Derfor er det en god ide at supplere med presseøvelser på forskellige vinkler, men bestemt ikke nødvendigt. Man kan sagtens opnå et veludviklet bryst med bare en solid øvelse. Pectoralis minor har iøvrigt ikke noget med pectoralis major at gøre. Det er en lille muskel som ligger UNDER pectoralis major, og den rammes særdeles godt med pullovers.

hmm.. kiggede på exrx.net og athletic fit.. og de viser 2 forsk. opbygninger af brystets muskler efter min mening..

på getbig er hedder det øvre af brystet: Pectoralis Major (Clavicular Head) og det nederste: Pectoralis Major (Sternal Head)

og pectoralis minor er en meget lille muskel..

derimod er brystets anatomi anderledes på www.athletic-fitness.com

nogen der kan fortælle mig den korrekte opbygning gerne med et billede..?!

Link to comment
Share on other sites

Amerikanernes brug af anatomiske betegnelser for forskellige strukturer er upræcis og i nogle tilfælde ukorrekt ( i dette tilfælde at kalde pars claviculares af pectoralis major for pectoralis minor :blink: ).

Der er vedtaget internationale standarder for betegnelser af muskulaturen baseret på det lægelatin som man f.eks. kommer i kontakt med på forskellige sundhedsfaglige uddannelser i danmark.

Pectoralis minor er en muskel der udspringer fra ribben no 3,4 og 5 og løber op til processus coracoideus. Innerveres af nervi pectorales mediale et laterale.

Funktionen er stabilisering af skuldeblad/skulderbæltet som helhed og sænkning af skulderbladet.

image411.gif

Dette er en god kilde hvis man ikke ejer et anatomisk atlas: http://www.bartleby.com/107/

Men alle der har en interesse i dette felt vil kunne lære meget fra boisen møller :)

Pectoralis kan deles op i tre dele:

Pars claviculare

Pars sternalis

pars abdominale (ikke markeret hér, men er det dog i Boisen-Møller og i Netters atlas)

image410.gif

det funktinelt væsentlige er at pars claviculare i højere grad vil være involveret i fleksion i skulderledet (armen løftes op foran kroppen). Dette har ledt til den opfattelse at incline bevægelser træner denne del i højere grad.

EMG målinger viser dog ingen synderlig forskel, slet ikke i en grad at man kan anvende udtryk som "isolering" af en del af musklen over en anden.

Muskulær isolation må generelt ses som en teoretisk betegnelse, da det er umuligt at undgå en vis co-contraktion af omkringliggende/relaterede muskelkæder i alle bevægelser.

Det er en simplistisk bodynuilder tankegang som ikke kan understøttes når man udfører grundige biomekaniske analyser parret med EMG målinger.

Mit quote fra Siff i emnet omkring "bicepscurls", viser tydeligt hvor stor variation der er i muskelaktivering ved blot ændringer af hastighed, håndposition, kropsstilling, belastningsgrad. For ikke at nævne stor individuel variabilitet.

Derfor e er det rimeligt at tro, mange af de antagelser vi har om hvordan øvelser rammer ikke særligt præcise, -måske endda ukorrekte!

Der er intet der tyder på at man kan tale om isolation i nogen traditionelle styrketræningsøvelser.

Mvh Poul

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share