Er denne shake god nok efter en træning?


Anders
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige begyndt på kreatin med neutral smag, men synes det smager afskyeligt blandet op i vand, så jeg tænkte at det vel næppe kan skade at blande det op sammen med resten af sin protein-shake!? Eller kan det?

Min shake ser i hvert fald sådan her ud:

25gr. Valleprotein

300gr. letmælk

5gr. kreatin (tager jeg 4 gange om dagen grundet loadingfase)

15gr. sukker for at få "skudt" proteinen og kreatinen rundt i kroppen

Lyder det fornuftigt for en dreng på 70kg? :)

Link to comment
Share on other sites

Anders:

25gr. Valleprotein

300gr. letmælk

5gr. kreatin (tager jeg 4 gange om dagen grundet loadingfase)

15gr. sukker for at få "skudt" proteinen og kreatinen rundt i kroppen

Eller endnu bedre, skyd halvdelen ned før træning og halvdelen efter. Erstat gerne sukkeret med druesukker (kan købes i matas for 30 kr/kg). Hvis du ikke indtager andet i forbindelse med træningen, så ville jeg øge indtaget af kulhydrat til ca. 1 gang din kropsvægt, altså 70 gram.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

ja umiddelbart ser det da fint ud..jeg vil anbefale dig at blande det op med havregryn istedet for alt sukkeren.......det giver også kulhydrater, med en stavblender er det slet ikke så modbydeligt at få ned :-)

Der er to grunde til jeg har valgt sukker i stedet for havregryn:

For det første, så gider jeg ikke til at blende og gøre ved hver gang, og for det andet så er meningen at jeg vil ha' nogle hurtigt-optagelige kulhydrater, og så er sukker trods alt bedre - men er i tvivl om jeg får nok kulhydrater? Og om det er okay at blande kreatinen sammen med det andet? :)

Link to comment
Share on other sites

Anders:
25gr. Valleprotein

300gr. letmælk

5gr. kreatin (tager jeg 4 gange om dagen grundet loadingfase)

15gr. sukker for at få "skudt" proteinen og kreatinen rundt i kroppen

Eller endnu bedre, skyd halvdelen ned før træning og halvdelen efter. Erstat gerne sukkeret med druesukker (kan købes i matas for 30 kr/kg). Hvis du ikke indtager andet i forbindelse med træningen, så ville jeg øge indtaget af kulhydrat til ca. 1 gang din kropsvægt, altså 70 gram.

Har tænkt på at invistere i noget druesukker, men jeg tror bare jeg holder mig til det almindelige - økonomien er i forvejen rigeligt snæver når man kun er på SU :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det kan du ha' ret i - troede faktisk ogs¨det var væsentligt dyrere...
Du kunne da bare have læst mit indlæg en anelse bedre igennem ;)
druesukker (kan købes i matas for 30 kr/kg).

Druesukker er næsten dobbelt så hurtigt optageligt som almindeligt sukker, hvilket er værd at tage med i betragtningen.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe:

Undskyld den forenklede udtalelse. Uddybning følger:

Det Glykæmiske indeks kaldet GI

På baggrund af dette har man udarbejdet et Glykæmisk Indeks (GI), der er et udtryk for kulhydraternes optagelseshastighed og tilgængelighed. Blodsukkerstigningen efter indtagelse af 50g glukose over to timer sættes til indeks 100. Blodsukkerstigningen af andre fødevarer afmålt så de indeholder 50g tilgængelig kulhydrat udtrykkes herefter som procent af glukose.

Kulhydratoptagelsen og tilgængeligheden afhænger af fire faktorer:

1. Mavetømningshastigheden

2. Fødeemnets nedbrydningshastighed

3. Optagelseshastigheden fra tarmen.

4. Indholdet af fruktose.

Det er disse faktorers indbyrdes forhold, der kan være bestemmende for et fødeemnes GI. Indtages brød sammen med vand øges mavetømningshastigheden og dermed GI. Visse fødeemner giver større blodsukkersvar kogte end rå og indhold af kærner i f.eks. rugbrød nedsætter mavetømningshastigheden og fordøjelseshastigheden i tyndtarmen. Ligeledes vil indhold af fedt i fødevarer nedsætte mavetømningshastigheden.

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=d...age=2&title=art

Tilfreds, eller er der noget, der ikke fremgår?

Isoleret set er der vel ikke noget galt med min udtalelse, eller er der?

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

1. Mavetømningshastigheden

2. Fødeemnets nedbrydningshastighed

3. Optagelseshastigheden fra tarmen.

4. Indholdet af fruktose.

Læg mærke til der er 4faktorer nævnt. Hvordan kan du vende det binde øje til resten af faktorerne?

Derudover er der også faktoren omkring insulinsvaret som ikke altid er porportinalt med GI.

Højt GI men lavt insulinsvar giver ikke hurtig optagelse.

Så det er som mange andre ting mere kompliceret end som så :)

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Ptpoul:

Jeg vender ikke øjet noget som helst sted hen. Jeg sammenlignede isoleret set sukker og druesukker, hvilket jeg også skrev anden gang, men dette blev også nægtet. Jeg kan ikke se, hvad der er galt med min udtalelse med mindre i bare er ude på at fluekneppe, men det kan selvfølgelig også bare skyldes min viden, eller manglen på samme på dette område.

Nu snakker vi om at hælde en shake ned med sukker eller druesukker, hvilket ud fra min opfattelse vil resultere i at shaken med druesukker vil resultere i en hurtigere og større tilstedeværelse af glukose i blodsukkeret.

Men det kan være, at Stubbe kan komme med en kommentar, når han har fået sin daglige tilfredsstillelse ved at sætte spørgsmålstegn eller direkte nægte ting, uden at kommentere dem yderligere. :tongue:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ptpoul:

Ja det kunne godt være, at jeg skulle læse lidt mere på det. Troede dog allerede, at jeg havde en rimelig forståelse for det i hvert fald til husbehov, så det er ikke noget, jeg har prioriteret.

Men det anbefales ALLE steder at indtage dextrose eller maltodextrin, hvis man ønsker at opnå den hurtigste optagelseshastighed og derigennem det største "insulinspike", så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad det er, at I prøver at sige, gerne uden at skulle læse alt for meget mere om GI, også selvom det er sjovt ;)

Link to comment
Share on other sites

Mht din udtalelse så er min anke at du overfortolker og tror du kan sigenoget med præcision omkring optagelseshastigheden ud fra GI.

Om en blanding af dextrose/maltodextrin er optimalt ved jeg ikke.

Reelt set er der ingen der ved det. Da jeg ikke har set data der underbygger at en kombination af proteinpulver (sandsynligvis en blanding af vallehydrolysat og særlige aminosyrer) + en 50/50 blanding af dextrose/maltodextrin skulle give nogen mærkbar forskel i forhold til almindelig mad.

Der er data der tyder på det. Men endelige forsøg, der viser statistisk målbar forskel ifht muskeltilvækst, er så vidt jeg ved ikke udført.

At en insulinspike + protein og kulhydrat kombineret efter træning giver forbedret restitution, er ved at være ganske godt fastslået. Men hvilken sammensætning der er optimal er ikke.

Hvem siger maksimal insulinspke = optimal restitution?

Hvem siger hurtigt optagelige proteiner/aminosyrer er det optimale?

Vi kan spekulere at det er sådan, men det er så vidt jeg ved kke eftervist.

Hvad der er sikkert er at "rigtig" mad indeholder mange makronæringsstoffer sukker ikke gør. Så måske er en tilbagevenden til en KISS strategi, med almindelig kost optimal?

I dunno :blink:

Men jeg foreslår man prøver sig frem!

Min egen erfaring er at dextrose/valle isotonisk blanding under træning hjælper på restitutionen. Efter træning der drikker/æder/intager jeg alt der ikke er naglet fast.

Det virker for mig.

Håber Stubbe har et par guldkorn at dele med os :bigsmile:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Har du tænkt dig at uddybe det, eller vil du virkelig have mig til at spørge....hvorfor?
Det var ikke planen, men siden du spørger skal jeg gøre det.

Den korte version er:

Dette kan man ikke vise udfra GI. GI viser ikke nødvendigvis hvor hurtigt noget optages.

Grunden er:

GI blev lavet til diabetikere. Det er et udtryk for hvor meget blodsukkeret påvirkes over 2-3 timer af en given fødevare i forhold til hvidt brød. Ved at kigge på GI kan man IKKE se hvordan kurven går, altså- hvor stejl den er, hvor den topper, osv. I dette tilfælde kan det være at kurven for sukker og druesukker stiger ens i starten, måske 30 min, og sukker effekten derefter aftager mest over de næste 150 min. Dette vil resultere i at kroppen lige hurtigt får den energi den kan bruge, men at sukker påvirker blodsukker og derved insulinsekretionen mindre, hvilket faktisk vil være fordelagtigt. Om dette foregår kan man ikke se. Det vigtigste spørgsmål i dette tilfælde vil være: hvor hurtigt får kroppen energi og hvor lang tid går der før den er mættet? Det er meget sandsynligt at det går lidt hurtigere med druesukker, men det drejer sig sikkert ikke om mere end kort tid. Problematikken er at når det indtages i en shake, ved man ikke hvordan blodsukkeret påvirkes. Man aner ikke hvilket GI en shake vil have med sukker og hvilken GI en shake vil have med druesukker. Igen vil det mest sandsynlige være at GI-værdierne bliver meget tættere, derfor en meget lille forskel. Der er også ret stor forskel på hvordan en person reagerer på forskellige fødevarer. Det kan være at GI for Anders på sukker og druesukker vil være henholdsvis 70 og 95. Sukker består af glukose og fruktose. Fruktose påvirker ikke blodsukkeret nær så meget som glukose. Derfor kan fødevarer indeholdende fruktose have et lavere GI og alligevel optages, stort set, ligeså hurtigt som en fødevare med et højere GI som ikke indeholder fruktose. Et af formålene ved indtagelse af kulhydrater efter træning er vel også at fylde glukogendepoterne op. En større del af fruktose ryger direkte til depoterne uden at påvirke blodsukkeret. Derfor kan sukker og druesukker i princippet have samme optagelsestid og over en periode på, lad os sige en time, have samme effekt trods et forskelligt GI. Yderligere testes GI på fastende personer. Ved indtagelse hos en ikke fastende vil GI være tættere på hinanden.

Derfor kan man ikke sige et klap om hvor hurtigt druesukker optages i forhold til sukker udfra GI og slet ikke at det tilnærmelsesvis foregår dobbelt så hurtigt. Det vil langt fra være tilfældet.

Det Glykæmiske indeks kaldet GI

På baggrund af dette har man udarbejdet et Glykæmisk Indeks (GI), der er et udtryk for kulhydraternes optagelseshastighed og tilgængelighed. Blodsukkerstigningen efter indtagelse af 50g glukose over to timer sættes til indeks 100.

Dette er derfor ikke korrekt og har aldrig været det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share