1 sæt vs. mange sæt


EverLast
 Share

Recommended Posts

Vi har tidligere haft diskussionen om 1 sæt vs flere sæt - hvor Haycock og co argumenterede for at det var ganske udmærket og alt rigeligt med 1 enkelt sæt - hvor dog en nyere undersøgelse i mine øjne heldigvis fik sat ham lidt på porten.

Men jeg talte med min makker her idag, og han har en egenskab (som jeg selv engang har haft) hvor han næsten kan blive ved og ved med at løfte sit x-RPM igennem en træning.

Altså hvis han eksempelvis havde et maxløft på 6 rep 100 kg i bænk - så kan han gøre dette måske 10-12 gange, hvis han altså sætter sig for det.

Mit bud er at jeg tror at hans 6-RPM må ligge noget højere - men selvom vi prøvede at presse ham, så virker det vitterligt som om manden kun kan løfte 6 rep med denne vægt - ikke en rep over, og fylder vi flere skiver på, så går det ikke. Og får han ikke sine pauser, kan han heller ikke.

Det jeg så kom til at tænke lidt på er hvad er argumentet for at mange, eks. 12 sæt (fiktivt tal) med 6-RPM er spild af tid eller ringe hypertrofimæssigt ? og lad os lege han kan overføre det til flere øvelser - og altså kunne komme op på nogle voldsomme træningspas (teoretisk set).

Hvad er det der forhindrer hypertrofi-mulighederne ved at knalde sådan igennem - hvis vi går udfra at der tages højde for hvile, og der tages højde for den rette kost ?

Link to comment
Share on other sites

Vi har tidligere haft diskussionen om 1 sæt vs flere sæt - hvor Haycock og co argumenterede for at det var ganske udmærket og alt rigeligt med 1 enkelt sæt - hvor dog en nyere undersøgelse i mine øjne heldigvis fik sat ham lidt på porten.

Men jeg talte med min makker her idag, og han har en egenskab (som jeg selv engang har haft) hvor han næsten kan blive ved og ved med at løfte sit x-RPM igennem en træning.

Altså hvis han eksempelvis havde et maxløft på 6 rep 100 kg i bænk - så kan han gøre dette måske 10-12 gange, hvis han altså sætter sig for det.

Mit bud er at jeg tror at hans 6-RPM må ligge noget højere - men selvom vi prøvede at presse ham, så virker det vitterligt som om manden kun kan løfte 6 rep med denne vægt - ikke en rep over, og fylder vi flere skiver på, så går det ikke. Og får han ikke sine pauser, kan han heller ikke.

Det jeg så kom til at tænke lidt på er hvad er argumentet for at mange, eks. 12 sæt (fiktivt tal) med 6-RPM er spild af tid eller ringe hypertrofimæssigt ? og lad os lege han kan overføre det til flere øvelser - og altså kunne komme op på nogle voldsomme træningspas (teoretisk set).

Hvad er det der forhindrer hypertrofi-mulighederne ved at knalde sådan igennem - hvis vi går udfra at der tages højde for hvile, og der tages højde for den rette kost ?

er der da noget der gør det :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Teddy:

er der da noget der gør det :unsure:

Ja det mener jeg bestemt der er noget der gør.

F.eks. vil det oftest blive bemærket negativt, hvis nogle i deres program kører et overvæld af sæt/øvelser pr pas/muskelgruppe.

Argumentet er at man når til et punkt hvor det vil være spild af tid, da du til sidst ikke vil kunne løfte en tung nok vægt til at introducere hypertrofi.

Men hvis nogle har kapaciteten til at løfte deres X-RPM i flere øvelser og i mange sæt - så er spørgsmålet om vi også her kommer i en situation hvor man piller ved betingelserne for hypetrofi ?

Jeg er klar over at en sådan fremgangsmåde kan stresse hele systemet - og derfor ikke kan anbefales i det lange løb.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Teddy:

er der da noget der gør det :unsure:

Ja det mener jeg bestemt der er noget der gør.

F.eks. vil det oftest blive bemærket negativt, hvis nogle i deres program kører et overvæld af sæt/øvelser pr pas/muskelgruppe.

Argumentet er at man når til et punkt hvor det vil være spild af tid, da du til sidst ikke vil kunne løfte en tung nok vægt til at introducere hypertrofi.

Men hvis nogle har kapaciteten til at løfte deres X-RPM i flere øvelser og i mange sæt - så er spørgsmålet om vi også her kommer i en situation hvor man piller ved betingelserne for hypetrofi ?

er ikk 100% det samme, men Pavels BEAR program minder nu lidt om og det er der mange der har succes med, der anbefales det op til mellem 10-20 sæt pr øvelse..

Link to comment
Share on other sites

Argumentet er at man når til et punkt hvor det vil være spild af tid, da du til sidst ikke vil kunne løfte en tung nok vægt til at introducere hypertrofi.
Nah begrundelsen er nok overordnet set nærmere noget lignende følgende:
Undoubtably, resistance training affects protein turnover and net gains in body protein. However, it has been shown that weight training affects both protein breakdown and synthesis. Following the performance of a typical bout of weight training, both protein synthesis (35,36) and breakdown (37,38) in the target muscle are increased. However, synthesis is increased moreso than breakdown (37,38) such that there is a net gain in muscle mass.

An interesting study (or group of studies) would be to determine the number of sets which causes the greatest difference in increased protein synthesis and breakdown. It seems reasonable to assume that protein synthesis can only be increased to a certain level, while sets beyond this point serve only to increase protein breakdown more than necessary.

http://www.thinkmuscle.com/articles/mcdonald/protein-04.htm

Jeg tror, at ovenstående er MEGET plausibelt, og der er faktisk også en del undersøgelser, der indikerer det. Spørgsmålet er måske nærmere, hvornår man når denne grænse, hvilket der stadig er ivrig diskussion omkring, eller med andre ord, så ved man det ikke med sikkerhed.

Jeg tror personligt, at det blot er noget med at prøve sig frem, da dette vil være individuelt.

Sådanne personlige eksperimenter er ikke svære at foretage, så det er bare med at komme i gang. ;)

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

søren Postet den 30. Sep 2004, 23:02

  hvordan skulle man kunne måle det i sit eget lille fitness center..?

Det er ikke noget du kan måle - du kan nok få et fingerpeg for dit eget vedkommende hvis du har erfaringer med at veksle din træning - så vil du med tiden komme frem til en ide om hvordan du responderer bedst.

Men der er rigtig mange ubekendte i det spørgsmål - også selvom man laver en undersøgelse og får en konklusion på en forsøgsgruppe.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noget du kan måle - du kan nok få et fingerpeg for dit eget vedkommende hvis du har erfaringer med at veksle din træning - så vil du med tiden komme frem til en ide om hvordan du responderer bedst.

Men der er rigtig mange ubekendte i det spørgsmål - også selvom man laver en undersøgelse og får en konklusion på en forsøgsgruppe.

Præcis, men man kan sagtens selv eksperimentere med programmer med vekslende volume eks. to måneder af gangen, hvor man ellers forsøger at holde mest muligt andet konstant. Hvis man vokser lige så meget ved den halve volume, så vil det nok give et rimeligt fingerpeg omkring, at det ikke er nødvendigt at træne så hårdt. :wootdance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share