Hvem vinder VM i cykling?


Squatfather
 Share

Verdensmesteren 2004  

32 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Så er det blevet tid til årets verdensmesterskab i cykling. Løbet køres i år på en krævende og kuperet rute i Verona. Hvem tror i der vinder retten til at kører i regnbuetrøjen det næste år.

Davide Rebellin, Argentina

Har været en af årets helt store ryttere med sit fantastiske hat-trick i form af sejre i Amstel Gold Race, Fleche Wallone og Liege-Bastogne-Liege, en triple som aldrig før er præsteret i samme sæson. Har vist god form på det sidste og ruten ligger godt til ham. Rebellin har op til VM skiftet nationalitet, da Ballerini ikke udtog ham til det italienske hold. Han repræsenterer derfor Argentina.

Damiano Cunego, Italien

Årets unge komet som tidligere på sæsonen vandt Giroen er udset som jokeren på det italienske hold. Kommer med god form fra Vueltaen og har udtalt, at han absolut ikke har tænkt sig at kører for den italienske kaptajn Bettini.

Paolo Bettini, Italien

Den olympiske mester regnes af mange for den helt store favorit. Men med Rebellins nationalitets skifte er der lagt op til endnu en duel mellem de to rivaler. Bettini kan blive fanget i den traditionele indbyrdes magtkamp på det italienske hold.

Alexandre Vinokourov, Kazakhstan

Kommer med rigtig god form fra en Vuelta som han ellers næsten fik spoleret af et maveonde. Ruten passer ham godt og han er en mand der traditionelt er god i de hårde endagsløb.

Peter van Petegem, Belgien

Har ikke vist det store i år, men er en rytter der ofte kun viser sig helt fremme 3 gange på en sæson. Paris-Roubaix, Flandern Rundt og VM plejer at være Peter van Petegems 3 løb, i år skuffede han i de to forårsklassikere, men mon ikke han ønsker at revanchere sig? Ruten er ikke perfekt for ham, men han er en hård hund som ikke lader sig gå på af den slags.

Oscar Freire Gomez, Spanien

Tidligere dobbelt verdensmester, ruten er måske for kuperet efter hans smag, men på hans gode dage kan han sidde med de bedste i det terræn. Er han med i frontgruppen til mål er han et godt bud.

Igor Astarloa, Spanien

Forsvarende verdensmester. Har haft et år uden de store resultater, primært pga Cofidisskandalen og et heraf følgende holdskifte. Ruten ligger dog godt til ham og han skulle efter rygterne være rigtigt godt forberedt på at gentage succesen fra sidste år.

Alejandro Valverde Belmonte, Spanien

Endnu en ung komet som Cunego. Bliver af mange betegnet som det største talent cykelsporten har set i mange år. Er utrolig komplet, og er en rytter der både kan vinde ved at kører væk fra frontgruppen på stigningen eller vinde en eventuel spurt. Viste dog svaghedstegn i den sidste uge af Vueltaen, så hans sæson kan vise sig at have været for lang.

Erik Zabel, Tyskland

Umiddelbart ligger ruten overhovedet ikke til Zabel, men den gamle østtysker er med årene gået hen og blevet meget komplet. I Vueltaen sad han med overraskende længe i bjergene, så formen er der absolut. Såfremt han er med hjem i frontgruppen kan han absolut ikke afskrives.

Andre

Blandt andre mulige vindere er italienerne Garzelli og Basso, hollænderne Erik Dekker og Boogerd, Schleck og Kirchen fra Luxemborg, samt belgieren Nick Nuyens og russeren Denis Menchov. De danske forhåbninger må knyttes til Michael Rasmussen, men det danske hold virker ikke specielt stærk med henblik på at støtte ham på den hårde rute. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sætter min stemme på Oscar Freire - han har gjort det før i Verona - og selvom ruten er kupperet tror jeg at han sidder med hjem i den forreste gruppe og snupper spurten. Et kedeligt VM - måske, men den lange distance giver som regel et meget afventende løb som ofte forbliver forholdsvis samlet.

Link to comment
Share on other sites

Det bliver da Ivan Basso :4thumbup:

Basso har ikke ligefrem de bedste evner som afslutter, når en gruppe kommer samlet hjem. Hans eneste chance ligger i at slå et hul på bakken inden mål, men mange af de øvrige favoriter har et bedre antrit på stigninger af den type, så det bliver mere end svært for CSC-rytteren.

Jeg sætter min stemme på Oscar Freire - han har gjort det før i Verona - og selvom ruten er kupperet tror jeg at han sidder med hjem i den forreste gruppe og snupper spurten. Et kedeligt VM - måske, men den lange distance giver som regel et meget afventende løb som ofte forbliver forholdsvis samlet.

Har også stemt på Freire. Han har virkligt næse for de VM-løb og er som regel virkligt udholdende på den lange distance. Om VM-løbene er kedelige? Du har ret i at løbet ofte bliver kørt afventende fra favoriternes side, imens statisterne får lov til at kører i udbrud, men afslutningerne er ofte meget intense og ruten i Verona ligger op til action. Der er masser af stærke ryttere, som absolut ikke har interesse i at en større gruppe kommer hjem og de vil med sikkerhed kører offensivt på bakken på de sidste 4-5 omgange. :)

Link to comment
Share on other sites

Gode kandidater, men man kunne vel strengt taget godt argumentere for at der mangler nogle oplagte kandidater som Santiago Perez, Mancebo, Boonen og O'Grady. Rebellins papirer er ikke kommet i orden endnu, så p.t. er han ikke startberettiget og fristen udløber fredag middag. Kommer Rebellin til start i argentinsk kluns, så tror jeg han kan se frem til at blive "mandsopdækket" af 13 pissed off italienere :lol:

Vino er en af mine all time favourites, men han har kun 3 holdkammerater til at hjælpe sig, og det kan blive et problem (men OK, der er muligvis lidt hjælp at hente fra de øvrige ryttere fra T-mobile).

Mon ikke løbet bliver et småkedeligt udskilningsløb, ligesom det plejer, hvor de hårde drenge først begynder at vise sig efter 200 km mærket er passeret. Ruten er en ca. 15 km lang rundstrækning, der skal gennemkøres 18 gange (265 km). Der er en 3 km stigning, der er mere sej end stejl og en teknisk svær nedkørsel lige efter, resten er vist stort set flad. Det bliver jo nok på bakken at folk bliver smidt af, og der er 9 km til stregen fra toppen, hvoraf de først 3 km altså går nedad.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Nå ja, jeg glemte at komme med et bud på en vinder. Bettini er sgu' næsten for oplagt men jeg tror lidt på Boonen. Det spanske hold er rigtig stærkt, de har vist også alle kørt La Vuelta, så de burde være skarpe, omend Valverde og Nozal virker noget slidte. Går Santiago Perez hen og vinder, så vil det næsten være for fantastisk til at man tør tro på det. Historien vil være lige til Hollywood, hvis ikke ... :angry:

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Rebellins papirer er ikke kommet i orden endnu, så p.t. er han ikke startberettiget og fristen udløber fredag middag. Kommer Rebellin til start i argentinsk kluns, så tror jeg han kan se frem til at blive "mandsopdækket" af 13 pissed off italienere :lol:

Rebellin kommer desvære ikke til start, da UCI ikke vil accepterer at han endnu ikke har modtaget et originalt argentinsk pas, men kun et middelertidigt. Den enlige argentinske plads går istedet til Alejandro Borrajo. Gerolsteiners sportsdirektør Hans Holczer betegner det som en menneskelig tragedie at en af verdens bedste ryttere igen ikke kommer til at kører VM. :(

  Går Santiago Perez hen og vinder, så vil det næsten være for fantastisk til at man tør tro på det. Historien vil være lige til Hollywood, hvis ikke ...

Santi Perez meldte afbud tidligere på ugen pga sygdom. :(

Link to comment
Share on other sites

Man skal BESTEMT heller ikke glemme dagens U23 vm - her har vi efter min mening en fornuftig chance for at hente en VM medalje!

Enig, set med danske øjne er der vel mest at hænge sit medaljehåb op på hos U23 og herre juniorerne.

Noget helt andet. Det var sgu' flot kørt af Vandborg i onsdags. Det ert mindre end 5 år siden han kørte sit første cykelløb, så går han hen og bliver 12'er til VM - og efter løbet mente han ovenikøbet at han kunne have gjort det bedre. Næste år går han efter top 5. Respekt B)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var flot kørt af både Mads og Matti. Spændende at se, hvilke hold de vælger til næste år. Matti antydede til tv2 i dag, at han ikke gik efter pengene, hvilket jo kan pege på CSC...

Mht i dag. Nu havde jeg jo satset på at Vino vandt, men jeg må dæleme sige, at jeg er imponeret over Oscar Freire!!

3 gange verdensmester! :blink:

DET ER JO SINDSSYGT! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

VM er vel altid en 'kedelig affære' med typisk 250+ km, hvor der som regel kun sker noget afgørende på de sidste 2-3 omgange. Men så åbner løbet også op!

Kan ikke umiddelbart komme i tanke om et verdensmesterskab, der er vundet på et langt udbrud...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share