kunstige sødemidler


laush
 Share

Recommended Posts

Der er megen diskussion om kunstige sødemidler såsom aspartam, acesulfam-k, sakkarin m.fl. Selvom de i forsøg har vist sig ikke skadelige siger min sunde fornuft mig at sådan "kemi" skal begrænses så vidt muligt. Men da jeg også gerne vil undgå for meget sukker kan det blive et problem (f.eks. smager "ren" fromage frais mildest talt ikke godt!). Derfor købte jeg for nogen år siden et naturligt sødemiddel "stevia" fra USA og brugte det med success. Desværre er det ulovligt at sælge i EU som sødemiddel (det er vist i sidste fase til at blive godkendt), men bliver bl.a. brugt til at søde en del fødevarer med i asien. Har lige fundet ud af at min lokale heleskost forretning fører stevia standardiseret til 90% steviosider(sælges som "sødemiddel til hundemad :lol: ). "steviosiderne" er de stoffer der smager sødt og derfor er det vigtigt at have en så høj koncentration som muligt. Lige nu sidder jeg og nyder min fromage frais med stevia og en anelse vanille :)

Der bliver også solgt en anden version hvor pulveret er grønt og denne version er ikke standardiseret. Den smager IKKE godt.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Saint pauli>

Har ikke noget bevis for det, men tror egentlig bare at stevia er mere harmløst (selvom de "ikke-naturlige" ifølge videnskaben også er det) og søgte i sin tid lidt på pubmed ang. stevia og fandt ikke noget alarmerende.

Der er nok en grund til at det ikke blev godkendt i Europa...

Kan det tænkes det har noget at gøre med at nogen store firmaer med en masse penge gør alt for at stevia ikke overtager markedet i europa?

Kunne egentlig godt tænke mig stubbes mening her? kender du noget til godkendelsen af stevia og om evt. bivirkninger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share