Er I faldet i søvn


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'ere

Er der ikke blevet lidt stille den seneste tid her i vægttabs-forumet. Jeg kunne godt trænge til nogle nye spændende indlæg, som man kan reagere på.

Hvad f.eks. med indlæg vedrørende:

- egne vægttabserfaringer

- motionsplaner

- diætforslag

- nogle teoretiske diskussioner

Med venlig hilsen

jarvig13

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger at jeg tror at Watts sidder og keder sig og vil have lidt ballade i gaden..

Hvis du lavede et survey på formiddags"aviser", ugeblade o.lign vil du nok kunne skaffe statistisk belæg for den påstand. Her inde? Tja- lad os se til maj.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, godt, men så kan jeg da selv begynde med et teoretisk spørgsmål.

Spørgsmålet er overordnet set følgende: Hvordan "ved" kroppen, hvad jeg har tænkt mig at spise i løbet af dagen.

Spørgsmålet kan konkretiseres til: Hvordan "ved" kroppen, hvornår fedt skal indgå som "byggestene" til kroppens vedligeholdelse (f.eks. "reparationer" i cellemembranen) og hvornår det blot skal opmagasineres i kroppen som decideret fedtvæv.

En tænkt situation er som følger (de angivne energi- og mængdedata er kun illustrative, ikke nødvendigvis præcise angivelser for, hvordan det ser ud i virkeligheden):

Vores "forsøgsperson" har et stofskifte på 12.000 kj om dagen. Hans diæt er også på 12.000 kj om dagen. Hans fødesammensætning i hans diæt svarer præcist til, hvad kroppen behøver for at fungerer. Hermed mener jeg, at han præcist får proteiner nok - men ikke flere - til en optimal proteinsyntese, fedt nok - men ikke mere - til kroppens daglige fedtforbrug. Den resterende føde antages at være en fornuftig blanding af simple og komplekse kulhydrater. For vores forsøgsperson antager jeg nu, at fedtforbruget til kroppens vedligeholdelse er 2.000 kj, hvilket igen er lig med hans fedtmængdeindtagelse.

Nu ændres hans diæt med et ekstra fødeindtag på 2.000 kj kulhydrater. Standardviden er nu, at de 2.000 kj fedt han indtager hermed ryger op i den "røde zone", hvor han tager på (hans diæt er på 14.000 kj, han forbruger kun 12.000 kj og de 2.000 kj der er overskud er fedt, som næsten i forholdet en til en kan sætte sig på sidebenene).

Og her fremkommer min undren. For kroppen kan jo ikke bare sætte de 2.000 kj fedt på sidebenene. For de 2.000 kj fedt skulle jo bruges til kroppens vedligeholdelse.

Kort og godt: Hvordan kan man (vi) blot kritikløst sige, at et energioverskud er lig fedtvævsforøgelse?

Og videre: Hvordan ved kroppen, hvor stor en mængde af et energioverskud i fedt, der skal bruges på kroppens vedligeholdelse og hvilken del der skal sætte sig som fedtvæv?

PS: For ikke at skabe undren mht. kommentarer i andre tråde, så har ovenstående intet med den modsatte situation at gøre, altså energiunderskudssituationen. For her gælder det stadig, at forbrænding større end fødeindtag altid, altid, altid er lig vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share