Pauser mellem sets'ene - hvor lang tid ?


Neohero
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne vide hvor lange pauser i andre holder mellem jeres sets ? - selv holder jeg:

Lår: 1 min.

Arme: 1/2 min.

Bryst: 1/2 min.

Ryg/skuldre: 1/2 min.

Mave/lænd: 1/2 min.

Jeg holder disse pauseintervaller af to grunde:

1. efter råd fra en som også træner der hvor jeg træner - han har trænet i 10 år, så han må da vide hva' han snakker om - eller...

2. når jeg har et bestemt tidsinterval mellem sets'ene, så undgår jeg at side og blive utålmodig i ventetiden mellem sets'ene og samtidig så hjælper det med at fastholde fokus - hvis der f.eks kommer en og gerne vil snakke lidt.

Men hvad mener i ? - er tiden efter jeres mening for kort/lang eller noget helt tredje !

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender folk der har trænet i 15 år - og de ved STADIG ikke hvad de taler om! :dry:

Det kommer jo an på så mange ting... Nogle er hurtigere til at få pulsen ned og være klar til næste sæt hurtigere end andre.

Hvis man træner med meget tunge vægte, kan det være gavnligt at strække pauserne til at vare en 3-5 minutter, så man virkelig kan gi den kul på næste sæt.

Man kan opnå et dejligt pump og gode DOMS af korte pauser.

Generel holder jeg ca. 1½-2 minutters pause mellem mine sæt.

Har dog været nede på 15-20 sekunders pause, da jeg kørte VG 8x8.

Link to comment
Share on other sites

Til jer der tilsyneladende ikke tager hviletiden så nøje, er i ikke bange for at træne en kold muskel ?

En pause skal vel i bund og grund kun vare så længe, som det tager at få blod tilbage i musklen.........og mælkesyren ud..............men igen, jeg ved ikke noget somhelst om det !

Jeg foretrækker at træne rimeligt intensivt når jeg er til træning dvs. at gå til det næste redskab, så snart jeg er færdig med det foregående - for at kunne gøre det på denne måde så skifter jeg mellem at træne arme og ben hele tiden, så jeg på den måde kan hvile, men stadig udfører øvelser - det virker måske lidt "nørdet", men jeg har det godt med og samtidig, så giver det et naturlig flow igennem de øvelser jeg skal nå.

Link to comment
Share on other sites

Det med at skifte mellem muskelgrupper praktiserer jeg også.

For eksempel kører jeg bænk, chins og dips, som alle er øvelser der dræner armene, hvorefter jeg tager læg extentions, og det føles faktisk som en god pause selvom man naturligvis presser sig max i læggene. Derefter fortsætter jeg med triceps/biceps, og hopper så til mave. - osv osv.

Noget af forskellen ligger vel også i at BBere generelt holder kortere pausere, og kører lidt letterer for at få flere sæt, mens styrkeløftere køre TUNGT og med længere pauser.

Så ens mål afgør vel også til dels hvad man holder af pauser.

Træner selv for styrke, men helt klart med store BB elementer, og det betyder normalt ca 30 sekunders pauser. Men personligt er det nu ikke så meget uret jeg kigger på. Man kan jo lytte til kroppen og så ved man med lidt erfaring hvornår man er klar til næste sæt. For mig er det som sagt oftest efter 30 sek. Men kører jeg meget tungt kan jeg godt komme op på 2 min eller noget i den stil.

Link to comment
Share on other sites

Pausen mellem sættene kan variere fra et enkelt minut til 3-8 minutter afhængig af, hvilket program du køre. Eksplosivt (CAT) skulle, skulle så vidt jeg husker, kræve 4-5 minutter mellem sættene. Tungt (Hatfield) kan vist klares med et enkelt minut.

Selv suppersætter jeg med 2-3 forskellige øvelser (forskellige muskelgrupper) for ikke at "spilde" for meget tid.

Link to comment
Share on other sites

holder aldrig pauser under 4-5 min, kan man løfte igen så hurtigt løfter man ikk tungt nok :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

hmmmmmm, kommer det ikke lidt an på hvad man træner ? - altså om det er bodybuilding eller styrketræning !

Hvis du ik' allerede har gjort det, så synes du skulle læse Baloo's indlæg:

Noget af forskellen ligger vel også i at BBere generelt holder kortere pausere, og kører lidt letterer for at få flere sæt, mens styrkeløftere køre TUNGT og med længere pauser.

Så ens mål afgør vel også til dels hvad man holder af pauser.

Link to comment
Share on other sites

holder aldrig pauser under 4-5 min, kan man løfte igen så hurtigt løfter man ikk tungt nok :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

hmmmmmm, kommer det ikke lidt an på hvad man træner ? - altså om det er bodybuilding eller styrketræning !

Hvis du ik' allerede har gjort det, så synes du skulle læse Baloo's indlæg:

Noget af forskellen ligger vel også i at BBere generelt holder kortere pausere, og kører lidt letterer for at få flere sæt, mens styrkeløftere køre TUNGT og med længere pauser.

Så ens mål afgør vel også til dels hvad man holder af pauser.

<{POST_SNAPBACK}>

det syntes jeg faktisk ikke, kan ikke se hvad grunden skulle være til ikke at løfte tungt og holde lange pauser, om man er bb eller efter styrke.

Men ovenstående var nu mest ment som en lidt provokerende udmelding, men mente det nu alligevel til en hvis grænse

Link to comment
Share on other sites

Til jer der tilsyneladende ikke tager hviletiden så nøje, er i ikke bange for at træne en kold muskel ?

En pause skal vel i bund og grund kun vare så længe, som det tager at få blod tilbage i musklen.........og mælkesyren ud..............men igen, jeg ved ikke noget somhelst om det !

Jeg foretrækker at træne rimeligt intensivt når jeg er til træning dvs. at gå til det næste redskab, så snart jeg er færdig med det foregående - for at kunne gøre det på denne måde så skifter jeg mellem at træne arme og ben hele tiden, så jeg på den måde kan hvile, men stadig udfører øvelser - det virker måske lidt "nørdet", men jeg har det godt med og samtidig, så giver det et naturlig flow igennem de øvelser jeg skal nå.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes, det lyder rigtig fornuftigt, så du ved vist alligevel en del om det.

Og jeg synes Baloo-s indlæg nedenfor bekræfter, at du gør rigtigt.

God træning

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man løfter lette vægte for høje reps, kan man være i stand til at forkorte pauserne til 30-60 sekunder.

Men jo tungere vægte man løfter for færre reps, jo større vil kravet til længere pauser blive.

Man kan vel ikke sige hvad der er rigtigt og forkert - andet end at pauserne bør være lange nok til, at man er i stand til ved næste sæt at opnå den mest effektive volumen.

Det nytter jo ikke, at man bliver nødt til at smide 5-10 kilo af stangen i forhold til foregående sæt fordi man ikke er klar endnu.

Men tro flytter som bekendt bjerge - og hvis man er overbevist om, at den metode man benytter ved pauser giver bedst muligt afkast, så bør man vel holde sig til dét! :smile:

Link to comment
Share on other sites

holder aldrig pauser under 4-5 min, kan man løfte igen så hurtigt løfter man ikk tungt nok :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

hmmmmmm, kommer det ikke lidt an på hvad man træner ? - altså om det er bodybuilding eller styrketræning !

Hvis du ik' allerede har gjort det, så synes du skulle læse Baloo's indlæg:

Noget af forskellen ligger vel også i at BBere generelt holder kortere pausere, og kører lidt letterer for at få flere sæt, mens styrkeløftere køre TUNGT og med længere pauser.

Så ens mål afgør vel også til dels hvad man holder af pauser.

<{POST_SNAPBACK}>

det syntes jeg faktisk ikke, kan ikke se hvad grunden skulle være til ikke at løfte tungt og holde lange pauser, om man er bb eller efter styrke.

Men ovenstående var nu mest ment som en lidt provokerende udmelding, men mente det nu alligevel til en hvis grænse

<{POST_SNAPBACK}>

Har du en log teddy? Kunne godt lige tænke mig at se hvad du løfter med de pauser.

Link to comment
Share on other sites

Pausen mellem sættene kan variere fra et enkelt minut til 3-8 minutter afhængig af, hvilket program du køre. Eksplosivt (CAT) skulle, skulle så vidt jeg husker, kræve 4-5 minutter mellem sættene. Tungt (Hatfield) kan vist klares med et enkelt minut.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ikke byttet rundt på tingene :blink: Det er CAT, som har korte pauser og tungt (feks i Hatfield, som har lange pauser).

Jeg ville gerne se dig lave 5x6x85% med 1min pauser :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Hold kun 1, max. 2 minutters pause! Hvorfor? Styrketræning/bodybuilding handler vel i bund og grund om at tilpasse sin krop og muskler til en bestemt type belastning, således at den med tiden former sig efter dette. Hvad skulle ideen så være med at holde 3-8 minutters pause?

Fortæller i (der siger dette og som jeg ser i centeret hver dag ) mig at musklerne vokser mere fordi du ved at holde 4 minutters pause er stand til at tage det samme som i sidste sæt? I så fald er vi vel ude over en stor del af det med at tilpasse vores krop til træning?

Hvis ovenstående logik var fornuftig kunne man vel groft sagt holde laaaange pauser mellem hver gentagelse, for så var man jo hele tiden frisk?

En træningspas er en lang sammenhængende proces! Hvis man accepterer at man bliver træt undervejs i et sæt, hvorfor er det så uacceptabelt at blive træt under udførslen af 3 sæt? Det er klart at ligesom at man mister "pusten" undervejs i et sæt, vil man miste en hel del af "pusten" mens man træner en række sæt til en bestemt muskelgruppe.

Det eneste man får ud af lange pauser er tab af intensitet, og tab af intensitet er lig med nul-vækst i min bog. Hvor mange her sveder som en stukken gris og har en puls på mellem 110 til 170 under hele træningen?

Det virker IKKE at gå nede i centeret og trække i snore mens man holder 5 minutters pauser og tager 14 sæt til bryst.

PS: Dette indlæg gælder naturligvis kun folk der ikke tager sterioder...

Edited by Kronborgknight
Link to comment
Share on other sites

Hold kun 1, max. 2 minutters pause! Hvorfor? Styrketræning/bodybuilding handler vel i bund og grund om at tilpasse sin krop og muskler til en bestemt type belastning, således at den med tiden former sig efter dette. Hvad skulle ideen så være med at holde 3-8 minutters pause?
Det er da en generalisering der vil noget? :blink: Nu kunne jeg være grov og mene at der er andre formål med styrketræning end at få store muskler, så alene der ryger hele generalisering med pauserne ud i vasken. Hvis vi alene ser på træning for maksimal muskeltilvækst, så er pauserne naturligvis en faktor der kan skrues på i forhold til at få at det maksimale ud af sin træning, men det nytter intet at se ensidigt på den faktor. Ja, man kunne gøre pausen kortere, men hvad ofrer man så i stedet for? Antal løftet kg, form, etc.?
Fortæller i (der siger dette og som jeg ser i centeret hver dag ) mig at musklerne vokser mere fordi du ved at holde 4 minutters pause er stand til at tage det samme som i sidste sæt? I så fald er vi vel ude over en stor del af det med at tilpasse vores krop til træning?

Hvis ovenstående logik var fornuftig kunne man vel groft sagt holde laaaange pauser mellem hver gentagelse, for så var man jo hele tiden frisk?

:

Det kommer da så sandelig an på de træningsprincipper man kører efter. At man er i stand til at tage den samme vægt i 4-5 worksæt er ikke da ikke en entydig negativ indikator af at ens træning er ineffektivt.

Det eneste man får ud af lange pauser er tab af intensitet, og tab af intensitet er lig med nul-vækst i min bog. Hvor mange her sveder som en stukken gris og har en puls på mellem 110 til 170 under hele træningen?

Det virker IKKE at gå nede i centeret og trække i snore mens man holder 5 minutters pauser og tager 14 sæt til bryst.

Og hvad nytte har din bog? Maksimal intensitet er ikke den eneste faktor som er vigtig for maksimal muskelvækst. Det lyder nærmere som taget ud af et FLEX-blad. MAXIMUM INTENSITY FOR MAXIMUM GROWTH!

Pulsrater og sved? Hvad har det med sagen at gøre? Man kan da også få pulsen op og svede af 30 reps, uden at man nødvendigvis får særligt meget muskelvækst ud af det.

PS: Dette indlæg gælder naturligvis kun folk der ikke tager sterioder...

Eller folk som generaliserer på det groveste... :tongue:

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Hold kun 1, max. 2 minutters pause! Hvorfor? Styrketræning/bodybuilding handler vel i bund og grund om at tilpasse sin krop og muskler til en bestemt type belastning, således at den med tiden former sig efter dette. Hvad skulle ideen så være med at holde 3-8 minutters pause?

Fortæller i (der siger dette og som jeg ser i centeret hver dag ) mig at musklerne vokser mere fordi du ved at holde 4 minutters pause er stand til at tage det samme som i sidste sæt? I så fald er vi vel ude over en stor del af det med at tilpasse vores krop til træning?

Hvis ovenstående logik var fornuftig kunne man vel groft sagt holde laaaange pauser mellem hver gentagelse, for så var man jo hele tiden frisk?

En træningspas er en lang sammenhængende proces! Hvis man accepterer at man bliver træt undervejs i et sæt, hvorfor er det så uacceptabelt at blive træt under udførslen af 3 sæt? Det er klart at ligesom at man mister "pusten" undervejs i et sæt, vil man miste en hel del af "pusten" mens man træner en række sæt til en bestemt muskelgruppe.

Det eneste man får ud af lange pauser er tab af intensitet, og tab af intensitet er lig med nul-vækst i min bog. Hvor mange her sveder som en stukken gris og har en puls på mellem 110 til 170 under hele træningen?

Det virker IKKE at gå nede i centeret og trække i snore mens man holder 5 minutters pauser og tager 14 sæt til bryst.

PS: Dette indlæg gælder naturligvis kun folk der ikke tager sterioder...

No offence, men du har altså rod i begreberne...

Dit indlæg indeholder desuden et par basale misforståelser omkring hvilke faktorer, der stimulerer muskelvæskt.

For det første kan du slet ikke sammenligne pauser mellem sæt og pauser mellem repetitioner. Det er to vidt forskellige ting. Dog er der en sammenhæng, men den ligger andetsteds.

Før jeg roder mig ud i min forklaring skal vi lige have en ting på det rene: "Intensitet" i træningsøjemed er en procentdel af dit RM!

Der er flere faktorer, der er med til at stimulere muskelvækst. Den primære er mængden af vægt på stangen (altså intensiteten). Dernæst kommer flere andre. Bl.a. TUT (Time under tension = tid under spænding). Hvis TUT bliver for lille i det enkelte sæt stimulerer dette ikke muskelvækst, med mindre man forkorter pausen til det efterfølgende sæt (som i 5x5 for BB). Hvis man derimod kører f.eks. 3 sæt a. 6-12 reps som de traditionelle BB'ere sværger til, så kan pausen mellem sættene næsten ikke blive for lang, da det enkelte sæt har en høj nok TUT til at kunne stå alene. Her vil det altså være en klar fordel at holde så lang en pause at man er 100% klar igen når man tager det næste sæt.

Hvis man som du ser sin træningssession som en lang sammenhængende procces, så er man nærmere ovre i en aerob aktivitet.

Edited by Berg19
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denne tråd har udviklet sig i en særdeles spændende retning - meget lærerig :4smartass: - så FORTSÆT endelig diskussionen :4thumbup:

Det jeg har fået ud af at læse tråden er, at længden af pauserne tilsyneladende har noget at gøre med om man træner bodybuilding ("oppumpet" muskler) eller regulær styrketræning ( kraftfulde muskler )

Men det kan jo godt være at jeg har misforstået det hele ! ( ikke usandsynligt )

Link to comment
Share on other sites

Baloo> har ingen log, men som mange andre her holder jeg så lange pauser for at give mulighed for at løfte maximalt hver gang, jeg ville ihvertfald ikke kunne køre de sæt, rep og med samme vægt som jeg gør idag hvis jeg skulle holde kortere pauser imellem sættene. Så kan egentlig ikk se hvordan det kan undre dig så meget da jeg efter at have læst en del herinde kan se at der er MANGE herinde der gør sådan

Link to comment
Share on other sites

Man kan benytte længden af sine pauser mellem sæt som en måleenhed eller standard til at holde styr på sin fremgang.

Kernen i vægttræning er progression hvadenten formålet er hypertrofi eller neurale tilpasninger (styrke) eller en blanding af begge dele. Men det er ikke kun kiloene på stangen¸ der kan fungere som måleenhed for fremgangen/progressionen.

To vægttræningspas der er ens på alle punkter jvf. intensitet¸ tonnage og øvelsessammensætning er¸ ja¸ ens. Men hvis det ene pas er blevet udført hurtigere end det andet¸ vil det alt andet lige være en 'stærkere' person som har udført det.

Hvis man den ene uge squatter 100 kilo 5x5 på en halv time og den næste uge squatter 105 kilo 5x5 men det tager tre kvarter er man så reelt blevet stærkere? Ikke nødvendigvis.

Min pointe er simpel: Progression er ikke alene identificerbar ved intensitet og tonnage men også ved DENSITET. Muskulaturen reagerer ikke i form af øget størrelse eller styrke hvis den ikke udfordres i forhold til den arbejdsbyrde den er i stand til pt. Banalt? Ja :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kernen i vægttræning er progression hvadenten formålet er hypertrofi eller neurale tilpasninger (styrke) eller en blanding af begge dele. Men det er ikke kun kiloene på stangen¸ der kan fungere som måleenhed for fremgangen/progressionen.
Nej, men som regel er det altså en solid indikator, specielt hvis man er styrkeatlet.
Hvis man den ene uge squatter 100 kilo 5x5 på en halv time og den næste uge squatter 105 kilo 5x5 men det tager tre kvarter er man så reelt blevet stærkere? Ikke nødvendigvis.

Man har måske opbygget en bedre workcapacity, som kan være en del af det at blive stærkere/større, men reelt set kunne man godt blive stærkere uden nødvendigvis at forøge sin densitet. For de fleste styrkeatleter er det næsten uinteressant da man ikke gør brug af så korte pauser til konkurrencer alligevel.

in pointe er simpel: Progression er ikke alene identificerbar ved intensitet og tonnage men også ved DENSITET. Muskulaturen reagerer ikke i form af øget størrelse eller styrke hvis den ikke udfordres i forhold til den arbejdsbyrde den er i stand til pt. Banalt? Ja smile.gif

Ja og nej, densitet er en (lille) del af arbejdsbyrden, men kun en kortsigtet del. Den totale arbejdsbyrde over en længere periode er mere interessant. Tag f.eks. de bulgarske vægtløftere, som anvender concentrated loading. Gennem mange år oparbejder de en enorm workcapacity, men egentlig opererer de med en relativ lav densitet. og træner oftere ½-1 time spredt flere gange om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share