Vitamin piller


Scicle
 Share

Recommended Posts

Hvor og hvilke vitamin piller skal man købe. Fx. er de biligste multivitami fra fakta lige så gode som de multivitamipiller der koster det dobbelte i et andet supermarkede???

<{POST_SNAPBACK}>

Interessant spørgsmål..

Jeg kan huske Cand. Brom. Orla Zink engang fortalte, at det er fløjtende ligegyldigt - den billigste var lige så god som den dyreste multivitamin.

Link to comment
Share on other sites

hvis du ellers er nogenlunde velernæret synes jeg du skal passe på med vitaminpiller nu om dage ... deres indhold af fedtopløslige vitaminer er ret stort, og der er netop blevet stillet spørgsmålstegn om eventuelle sundhedsriscisi ved indtagelse af store mængder vandopløslige vitaminer... personligt holder jeg mig fra det med mindre jeg da er ved at gå end ondartet forkølelse i møde

Link to comment
Share on other sites

hvis du ellers er nogenlunde velernæret synes jeg du skal passe på med vitaminpiller nu om dage ... deres indhold af fedtopløslige vitaminer er ret stort, og der er netop blevet stillet spørgsmålstegn om eventuelle sundhedsriscisi ved indtagelse af store mængder vandopløslige vitaminer... personligt holder jeg mig fra det med mindre jeg da er ved at gå end ondartet forkølelse i møde

<{POST_SNAPBACK}>

har du læst om problemerne ved den metaanalyse du omtaler?

Den er ikke velegnet til at konkludere noget som helst fra.

Mvh Polle

Link to comment
Share on other sites

poul: nej har slet ikke læst analysen, blot hørt den omtalt på uni og div. medier, havde blot i forvejen den holdning til vitaminpiller at langt de fleste danskere er rigeligt velernærede til ikke at spise vitaminpiller... hvis du bare tager en kigger på en standard multivitaminpille vil der op til flere steder være tilskud over 100% anbefalet daglig tilførsel, bl.a. af vitamin D (og ofte C, det sælger åbenbart at det skulle have en immunologisk effekt selvom det ikke just er videnskabeligt vist) , det er jo det glade vanvid, hvis man ellers har bare en nogenlunde ordenlig kost...

Edited by Jens Andersen
Link to comment
Share on other sites

poul: nej har slet ikke læst analysen, blot hørt den omtalt på uni og div. medier, havde blot i forvejen den holdning til vitaminpiller at langt de fleste danskere er rigeligt velernærede til ikke at spise vitaminpiller... hvis du bare tager en kigger på en standard multivitaminpille vil der op til flere steder være tilskud over 100% anbefalet daglig tilførsel, bl.a. af vitamin D (og ofte C, det sælger åbenbart at det skulle have en immunologisk effekt selvom det ikke just er videnskabeligt vist) , det er jo det glade vanvid, hvis man ellers har bare en nogenlunde ordenlig kost...

<{POST_SNAPBACK}>

Spørgsmålet er vel bare om langt de fleste danskere nu også er så velnæret som der påståes? Jeg hørte en gang et tal som sagde at kun 2% virkelig er så velnæret af almindelig mad at de ikke har behov for ekstra vitamin tilskud(Skal se om jeg kan grave en kilde frem).

Link to comment
Share on other sites

selvom man muligvis mangler enkelte vitaminer tror jeg næppe det er anbefalelsesværdigt at købe de multivitaminprodukter der er på markedet idag, det svarer til at skyde gråspurve med kanoner, selvom du måske har mangel på vitamin D og dertilfølgende kalk (som danskere jo påstås at have) vil du jo samtidig blive loadet med vitamin E, A og C en mass, og da langt de færreste er i stand til at vurdere hvilke vitaminer de eventuelt mangler tror jeg heller ikke at tilskuddene med et enkelt vitamin eller to er at anbefale, medmindre det er klinisk vist at en person mangler det ene eller andet

Link to comment
Share on other sites

selvom man muligvis mangler enkelte vitaminer tror jeg næppe det er anbefalelsesværdigt at købe de multivitaminprodukter der er på markedet idag, det svarer til at skyde gråspurve med kanoner, selvom du måske har mangel på vitamin D og dertilfølgende kalk (som danskere jo påstås at have) vil du jo samtidig blive loadet med vitamin E, A og C en mass, og da langt de færreste er i stand til at vurdere hvilke vitaminer de eventuelt mangler tror jeg heller ikke at tilskuddene med et enkelt vitamin eller to er at anbefale, medmindre det er klinisk vist at en person mangler det ene eller andet

<{POST_SNAPBACK}>

Så ret beset er vi ved et punkt, hvor vi reelt set ikke ved hvad vi mangler og derfor ikke kan gøre noget ved det? :raisebrow:

Så må det næsten blive et spørgsmål om at vurdere om man vil leve med vitaminmangel eller større dosis end nødvendigt af visse vitaminer og mineral. Udfra et generelt indtryk af forskningen på området så virker det som om at deh gængse ADT er sat utroligt lavt, så vi reelt kan tillade os at overdosere.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke spise sundere, så man man indtager de anbefalede mængder gennem kosten :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Der er grænser for hvor meget salat og lign. jeg gider at spise. Normalt kan jeg ikke døje frugt og grønt, men af hensyn til min egen sundhed, så prøver jeg da. :4smartass:

Spørgsmålet er igen om hvor meget man så skal spise for at få en optimal mængde af vitaminer og mineraler. Det må alligevel være en hel del...

Link to comment
Share on other sites

Prøvede lige at lave et eksempel:

Hvis man indtager-

60 g havregryn

200 g rugbrød

Blandet mager pålæg, æg, ost eller fisk

Minarine

200 g kylling eller laks

200 g kartofler

1 L skummetmælk

20 g nødder

og KUN

1 stk æble

100 g broccoli

100 g gulerødder

har man indtaget de anbefalede mængder af vitaminer og mineraler,

for flere af dem mellem 200-500% af ADT. Der er allerede indtaget

125 g protein og anbefaling for kostfiber er også opnået.

Og der er stadig plads til at indtage mere mad energimæssigt. :4mewantfood: :4eat:

Ps. energimæssigt er nævnte kost på ca. 8500 kJ.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Men iøvrigt, hvad er dit bud på en optimal mængde af vitiaminer og mineraler?

Holder på at de anbefalede mængder er nok for langt de fleste vitaminer og mineraler hos den almene befolkning. For atleter/sportsfolk er der højere behov for nogle af stofferne, men med mindre man er på sultekur indtager man også mere og får derfor alligevel sit behov dækket.

Der er ingen studier som overbevisende viser at atleter/sportsfolk får nogen positiv effekt af at indtage kosttilskud. Vel at mærke på vel ernærede personer.

Link to comment
Share on other sites

For atleter/sportsfolk er der højere behov for nogle af stofferne, men med mindre man er på sultekur indtager man også mere og får derfor alligevel sit behov dækket.
Tja tjo, man kan bare have den mistanke at atleter/sportsfolk indtager mere af den slags mad som ikke bidrager særligt meget i det regnskab. :innocent:
Der er ingen studier som overbevisende viser at atleter/sportsfolk får nogen positiv effekt af at indtage kosttilskud. Vel at mærke på vel ernærede personer.

Jeg formoder at du mener vitamin/mineral tilskud og ikke tilskud som f.eks. kreatin, hvilket jeg så er enig i, men som atlet har man også interesse i at have sund og rask krop som ikke lader sig gå på af diverse sygdomme og lign og som holder et par år længere på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg formoder at du mener vitamin/mineral tilskud og ikke tilskud som f.eks. kreatin, hvilket jeg så er enig i, men som atlet har man også interesse i at have sund og rask krop som ikke lader sig gå på af diverse sygdomme og lign og som holder et par år længere på toppen.
Jeg mener stort set alt andet end kreatin tilskud. Der er meget få stoffer hvilke har en dokumenteret effekt.

Nutrition and sports supplements: fact or fiction.

Der er naturligvis alternativer til broccoli.  :innocent:

Nej. Uden broccoli dør man en meget tidlig og smertefuld død :laugh::4goodbye:

Link to comment
Share on other sites

Stubbe har ret!

Team DK anbefaler KUN multivitamin - tilskud til atleter med længere eller gentagne perioder i energiunderskud (læs slankekur)

+

kalk til atleter som ikke indtager mælkeprodukter

+

jern til kvinder med kraftig menstruationsblødning og i nogle tilfælde langdistanceløbere hvis ikke de indtager MEGET jern gennem kosten

Desuden anbefaler de et tilskud i konkurrence/trænings perioder hvor store dele af energibehovet bliver dækket af energidrikke, energibarer osv.

Det skulle være det - ellers burde vi være dækket ind...

man kan læse en hel rapport om emnet i på team dk's hjemmeside i WORD format - den hedder:

Mikronæringsstoffer og elitesport - er der brug for tilskud af vitaminer og mineraler?

adresse: http://www.teamdanmark.dk/CMS/cmsresources...ngsstoffer.doc/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share