Vitamin piller


Scicle
 Share

Recommended Posts

Jeg formoder at du mener vitamin/mineral tilskud og ikke tilskud som f.eks. kreatin, hvilket jeg så er enig i, men som atlet har man også interesse i at have sund og rask krop som ikke lader sig gå på af diverse sygdomme og lign og som holder et par år længere på toppen.

Jeg mener stort set alt andet end kreatin tilskud. Der er meget få stoffer hvilke har en dokumenteret effekt.

Nutrition and sports supplements: fact or fiction.

Der er naturligvis alternativer til broccoli.  :innocent:
Nej. Uden broccoli dør man en meget tidlig og smertefuld død :laugh::4goodbye:

<{POST_SNAPBACK}>

Interssant udpluk af dit link:

We reviewed the available studies, including case reports, and researched data on five of the most popular performance-enhancing supplements, including androstenedione, creatine, chromium, ephedra, and protein and amino acid supplements. CONCLUSIONS: Of the reviewed supplements, only creatine may be marginally beneficial.

Nu står der ikke noget om vitamin/mineral tilskud, men generelt set så tror jeg efterhånden at det er almen viden at disse kosttilskud ikke har den ønskende virkning, måske lige pånær ephedra.

Det kan dog virke misvisende at proteintilskud er taget med, eftersom der nok ikke er ret mange som anvender det som en præstationsfremmer alene, og i stedet for f.eks. bruger det til at justere på rationen af protein/kulhydrat/fedt uden nødvendigt at indtage mere fedt, såsom en øget mængde kød ville køre.

Nej. Uden broccoli dør man en meget tidlig og smertefuld død  :laugh:  :4goodbye:

<{POST_SNAPBACK}>

Then I shall die, standing tall, saying NO to broccoli. :gun2::devil:

Remember me... :matyrsmilie:

Link to comment
Share on other sites

Spændende info..

Jeg har dog set en del studier der viser hurtigere restitution fra eccentriske belastning ved vitamin e/c indtag.

(500mg C, 1200IU e-vitamin).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=15309547

Fuld tekst hér: http://springerlink.metapress.com/media/H8...l/fulltext.html

Dette studie viser ikke samme effekt, men dosen er også lavere (200mg c-vitamin) og består kun af c-vitamin: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=15024666

Her får de 400mg vit C om dagen og der er en moderat effekt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=11915781

Hér fungerer et helt gram ikke, men indtages også 2timer inden. Timingen angives som en mulig forklaring af at c-vitamin ikke fungerer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=11258644

Dette er i højere grad et review, der konkluderer at e-vitamin tilskud ikke havde nogen nævneværdig effekt, men heller ikke var skadeligt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...st_uids=7481276

Effects of vitamin E and C supplementation either alone or in combination on exercise-induced lipid peroxidation in trained cyclists.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=14666945

None of th supplemental phases had any significant effect on performance. In conclusion, the results indicate that 400 IU/day of vitamin E reduces membrane damage more effectively than vitamin C but does not enhance performance. Athletes are encouraged to include antioxidants, such as vitamin E and C, in their diet to counteract these detrimental effects of exercise. The data presented here suggests that 400 IU/day of vitamin E will provide adequate protection but supplementing the diet with 1 g per day of vitamin C may promote cellular damage. However neither of these vitamins, either alone or in combination, will enhance exercise performance.

Udfra disse studiern (og utallige mere eller mindre lødige bb'ing artikler), kan jeg ikke lade være med at tænke at et højt antioxidant indtag kunne være gavnligt på langt sigt.

Der er også så mange andre sundhedsrelaterede fordele ved at højt indtag af vitamin e og c (samt andre antioxidanter).

Er det muligt at indtage +400iu igennem kosten?

Jeg ved det ikke. Men data som disse gør os motionister interesserede i at indtage kosttilskud.

Ved nogen om der findes kostprogrammer der estimerer ens vitamin indtag på daglig basis? Kunne være spændende :tongue:

Link to comment
Share on other sites

The intracellular osmotic load can also lead to increased muscle cramping, muscle (such as hamstring) tears, electrolyte dilution due to intramuscular water retention, gastrointestinal upset, and dehydration.11 While such side effects can be avoided in any one athlete with careful monitoring and attention, they are more likely with widespread, relatively indiscriminate and uncontrolled use. For these reasons, the recommendations for creatine use are based on the fact that some athletes may benefit because of deficient intake and inadequate endogenous stores, while others will not respond to its use because of high baseline creatine intake and levels

Dette gør mig lidt utryg ved forfatternes agenda.

Så vidt jeg ved er det gentagende gange blevet fastslået at creatin ikke medfører højere skadesfrekvens eller større hyppighed af kramper.

Dehydrering kan jo læares let: drik mere vand.. Det er desuden kun i loading fasen dette vil være et egentligt problem.

Link to comment
Share on other sites

Ved nogen om der findes kostprogrammer der estimerer ens vitamin indtag på daglig basis?
Har vi ikke allesammen det :tongue:
Der er også så mange andre sundhedsrelaterede fordele ved at højt indtag af vitamin e og c (samt andre antioxidanter).

Hvilke er det lige du tænker på? :wink:

Det ligger op til at en eventuel diskutionen skal deles i to punkter:

1. Helbredsmæssige fordele :4crutches:

2. Præstationsforbedring :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Har vi ikke allesammen det  :tongue:
Øv nu er du ond :crybaby:
Hvilke er det lige du tænker på? 

Det ligger op til at en eventuel diskutionen skal deles i to punkter:

1. Helbredsmæssige fordele 

2. Præstationsforbedring

Bortset fra det ene studie, er der squ ikke meget der tyder på det skulle være præstationsfremmende/restitutionsfremmende.

Men helbredsmæssigt skulle det bla gøre blodårerne smidigere og mindske risikoen for hjerte/kar sygdomme.

Mht. naturlige kilder. Er det realistisk med et indtag på +400iu igennem kosten?

Link to comment
Share on other sites

Men helbredsmæssigt skulle det bla gøre blodårerne smidigere og mindske risikoen for hjerte/kar sygdomme.
Men hjælper det?

Der er nogle få og mest små studier som har vist en nedsat risiko for nogle hjerte-karsygdomme, men oftest ikke i totaldødeligheden, hos personer i sekundær sektoren.

Der er nogle få studier som har vist en øget risiko for nogle hjerte-karsygdomme eller totaldødeligheden.

Der er mange og store studier som har vist ingen effekt på hjerte-karsygdomme eller totaldødeligheden.

Dette er grunden til at der ikke anbefales tilskud til hverken raske, raske med stor risiko eller syge personer.

Mht. naturlige kilder. Er det realistisk med et indtag på +400iu igennem kosten?

Nej.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare underligt for den almindelige bb'ing tosse at læse alle disse studier der viser en potentiel god effekt for så efterfølgende at finde ud af skidtet ikke gør noget som helst...

Der er ganske få kliniske studier som viser en effekt, så hvis man holder sig til den type beviser er spørgsmålet ikke så svært. Men hvis man kigger på andre typer studier ser resultaterne bedre ud, og disse bruges som regel til at promovere at man ikke kan overleve uden at indtage kosttilskud.

Hvad betyder det så?

Måske er det ikke vitaminer eller mineralerne som har en effekt, men i stedet nogle andre af de tusinder af stoffer der findes i den "rigtige" kost. Disse stoffer, som phytoprotectaner, har uden tvivl en betydning.

Eller måske kræver det at vi tager tilskud gennem hele livet for at se nogen effekt, i stedet for kun nogle år som der ses i de kliniske undersøgelser.

Link to comment
Share on other sites

For at gå i en helt anden generel retning må jeg konstatere at de perioder hvor energiniveau og humør var højest var dem med mest grønt i kosten (suppleret med multivitamin, c-vitamin, fiskeolie og en masse vand).

Den store forskel er mængden af grønt.

Så rasende uvudenskabeligt vil jeg også pege på grøntsagers positive kvaliteter på kort sigt.

Mvh Poul

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

For at gå i en helt anden generel retning må jeg konstatere at de perioder hvor energiniveau og humør var højest var dem med mest grønt i kosten
Kom hønen eller ægget først? :4smartass:

På samme niveau kunne man spørge om du havde det godt fordi du spiste grønt eller om du havde det godt og derfor spiste grønt. Igen :blahblah: viser undersøgelser at ens humør har stor betydning for kosten :bigsmile: og dårligt humør/nedtrykthed resulterer i en federe og mere energirig kost.

Så rasende uvudenskabeligt vil jeg også pege på grøntsagers positive kvaliteter på kort sigt.

Hvis du har ret, hvilket er meget muligt, er vi tilbage ved udgangspunktet at det skal tilføres via "rigtig" kost og ikke via kosttilskud for at virke :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share