Protein - findes der studier af vægtøgning?


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Det er også nogle helt fair grunde, selvom det aldrig er en begrundelse jeg har sat spørgsmålstegn ved :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

kan ikke modsige dig på det punkt Dr. Stubbe.. Er forresten igang med et sjovt eksperiment.. Spiser imellem 4500 og 5300 kcal dagligt for at få bulke igennem for første gang. Bliver sjovt at se hvad der kan ske på en måned...

Derefter regulerer jeg det nok til et mere fornuftigt niveau.

Dette er for endeligt at vænne mig til at spise en del. Mentalt er det også godt for mig at opleve at vænne mig til lidt fedt på maven. Umuligt at blive massiv inden for en rimelig tidsramme og være hugget hele tiden imens man gainer...

Bulking like crazyyy :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket du selvfølgelig kan dokumenetere?

Selv om det skulle være sandt, mener du, at der yderligere er behov for minimum 1 g protein pr kg kropsvægt, måske nærmere 2 g? Eksemplet med personer der indtog 2,62 g protein pr kg kropsvægt viste ganske godt at det er fuldstændigt urealistisk at tro man kan udnytte denne mængde da det vil kræve en muskeløgning på 300 g dagligt. 9 kg på en måned. Dette vil være et gain de færreste, hvis overhovedet nogen, kan opleve clean på et år, selv under gode betingelser. Hvis vi snakker om en realistisk med stadigvæk god muskelfremgang på 8 kg på et år, kræves der kun et ekstra proteinindtag til dækning af dette på ca 5-6 g dagligt. Dette er vel at mærke 5-6 gram ialt og ikke udtrykt pr kg kropsvægt. Det viser hvor absurd det er at tro man behøves for eksempel 150 eller 200 gram om dagen.

Jeg siger IKKE, at man SKAL have 2, men at der vil være stor forskel på 1 og 2. Ligesom der også ville være stor forskel på 1 og 1,25.

Det var 1 og 2, der var udgangspunktet.

Nej jeg siger at alt over 2 g protein pr kg kropsvægt har vist sig at være spild og som regel ligger grænsen betydeligt lavere.

Men jeg ser da gerne, du bringer et eller flere studier på banen, og viser os de forkerte forudsætninger.

Hvorfor skal jeg bringe studier på banen? Jeg har ikke henvist til nogen studier, kun stillet spørgsmålstegn ved dem, du hele tiden refererer til.

-Det er jo dig, der snakker om studier. Jeg kunne godt tænke mig at se nærmere på forholdene, der ligger bag de studier, som DU snakker om.

Kan man ikke komme med noget fagligt, kan man jo altid gå efter manden. Sørgelig fremgangsmåde.

Så fordi jeg ikke bænker 200 er min viden forkert og ubrugelig?

What??

Hvad F..... snakker du om?

Det var med vilje, jeg satte det, jeg skrev i parentet, i parantes!

Det var en joke, hvilket du burde kunne se på smilien?

Som om jeg selv bænker 200, eller nogensinde kommer til det!?

Små slag ikke? -Du kunne i det mindste spørge, hvad jeg mente med det, ikke?

Jeg tror ikke jeg har ry på MOL, for at gå efter manden.

Jeg kunne også postulere at de store massive gutter der indtager 3 gram protein pr kg kropsvægt, har skadet hjernen ved dette indtag, hvorpå de har fundet på at indtage steorider og derved blevet store. Ved hverken dit eller mit postulat kan man påvise en sammenhængen mellem årsag og resultat.

Jeg kan ikke se, jeg har påstået noget? -Jeg skrev det bare som en finurlig betragtning, ikke som fakta.

På den anden side lyder det mystisk i mine øre at organisationer som Team Danmark og lignende, rådgiver deres sportsfolk forkert. De ønsker simpelthen ikke at det skal gå dem godt i konkurrencer. Sevfølgelig gør de det, der bruges store summer af penge på at et land klarer sig bedst muligt inden for de forskellige sportsgrene. Så det du siger er at samtlige organisationer er inkompetente i deres arbejde.
Jeg er ikke helt sikker på, hvor du vil hen med det? -Men tror da Team DK hellere vil opfordre sportudøverne til at være på den sikre side, end at ligge lige på grænsen til at få for lidt protein?
Incognito lavede et ganske godt indlæg i en anden tråd, hvilket jeg tillader mig at gentage:

QUOTE

Nu håber jeg ikke er jeg er nævenyttig i forhold til Morten Z, men det er vist koncensus at i den uskrevne fundats for motion-online indgår der at vi på motion-online forsøger at kommunikere på baggrund af det positivistiske dogme; altså at der er krav om ubrudte argumentations/dokumentationskæder, reproducerbarhed og postiv bevisførsel.

Så i stedet for at snakke udenom, kunne du prøve at dokumentere det du siger. Hvis ikke du kan formå dette, må vi jo tage dine påstande som sure opstød og tankespind.

Sure opstød? -Tag det nu roligt!

Jeg kan ikke se, at jeg PÅSTÅR noget? Det er vist kun i dit hoved. Jeg har bare diskuteret ud fra de oplysninger, jeg nu havde.

Igen tankespind. Der har tidligere været undersøgelser fremme som viste ingen eller positivt resultat af at indtage sit proteinindtag hovedsageligt på et måltid.

Desuden er studier på feltet netop foretaget under disse måske ikke helt optimale forhold.

Er det igen det, du kalder påstand fra min side?

Jeg skriver: "En argumentation KUNNE OGSÅ VÆRE", ikke er! Grunden til det er selvfølgelig, at det bare er tanker.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal jeg bringe studier på banen? Jeg har ikke henvist til nogen studier, kun stillet spørgsmålstegn ved dem, du hele tiden refererer til.

-Det er jo dig, der snakker om studier. Jeg kunne godt tænke mig at se nærmere på forholdene, der ligger bag de studier, som DU snakker om.

I denne og denne tråd kommer jeg med en masse referencer du er velkommen til at gennemgå. Eftersom det er dig der stiller spørgsmålstegn ved dem er det selvfølgelig dig der skal klare bevisbyrden :4smartass:
Små slag ikke? -Du kunne i det mindste spørge, hvad jeg mente med det, ikke?

Jeg tror ikke jeg har ry på MOL, for at gå efter manden.

Beklager meget, men sådan tog jeg det i det øjeblik til mig. Det var heller ikke mit indtryk af dig fra tidligere samtaler.

Jeg er ikke helt sikker på, hvor du vil hen med det? -Men tror da Team DK hellere vil opfordre sportudøverne til at være på den sikre side, end at ligge lige på grænsen til at få for lidt protein?
Min pointe er at Team Danmark siger dette:
Ved energibalance anbefales, at 25-30 E% kommer fra fedt og 10-15 E% fra protein. Det daglige behov for protein varierer dog afhængig af sportsgren, hvor 1,2-1,4 g pr. kg kropsvægt anbefales til elitesportsfolk i udholdenhedsidrætsgrene og 1,6-1,7 g pr. kg kropsvægt i de mere styrkebetonede sportsgrene (ACSM, ADA & DC, 2000).

Hvilket jeg også vil mene var på den sikre side.

Sure opstød? -Tag det nu roligt!

Beklager igen så. Der har bare været flere tilfælde på det sidste hvor folk påstår noget uden at gide eller kunne komme med dokumentation for deres påstand, hvilket kan virke irriterende da jeg stort set dokumenterer alt efter jeres ønske :4smartass:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

I så fald er det marginalt. Omdannelse af kulhydrat til fedtvæv er også en ret bekostelig affære.

Med mindre man indtager en meget kulhydratrig kost, vil det være yderst begrænset hvor meget kulhydrat der omdannes til fedtvæv. Så i praksis har det næppe nogen betydning.

Nu bevæger jeg mig godt nok over på et andet emne, men! Det du siger her er at det ikke er lige meget om man indtager sin energi fra fedt eller protein/kulhydrat, i forhold til lagring af fedt ... :raisebrow:

altså:

A: indtager 4600 kcal.....fra 15%prot;60%kul;25%fedt, hans ligevægt indtag er 4000kcal

B: indtager 4600 kcal.....fra 15%prot;40%kul;45%fedt, hans ligevægt indtag er 4000kcal

B tage mere på, i form af fedt end A.... hmm passer det nu også og i så fald hvor meget energi bruges for at omdanne kulhydrat/protein til fedtvæv? :smile:

Link to comment
Share on other sites

I så fald er det marginalt. Omdannelse af kulhydrat til fedtvæv er også en ret bekostelig affære.

Med mindre man indtager en meget kulhydratrig kost, vil det være yderst begrænset hvor meget kulhydrat der omdannes til fedtvæv. Så i praksis har det næppe nogen betydning.

Nu bevæger jeg mig godt nok over på et andet emne, men! Det du siger her er at det ikke er lige meget om man indtager sin energi fra fedt eller protein/kulhydrat, i forhold til lagring af fedt ... :raisebrow:

altså:

A: indtager 4600 kcal.....fra 15%prot;60%kul;25%fedt, hans ligevægt indtag er 4000kcal

B: indtager 4600 kcal.....fra 15%prot;40%kul;45%fedt, hans ligevægt indtag er 4000kcal

B tage mere på, i form af fedt end A.... hmm passer det nu også og i så fald hvor meget energi bruges for at omdanne kulhydrat/protein til fedtvæv? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

I begge eksempler vil det stort set kun være fedt der deponeres som fedtvæv, altså ingen forskel.

For at kulhydrater lagres kvantitetmæssigt, skal du indtage kulhydrater svarende til mere energi end dit ligevægtsindtag, altså i dette eksempel mere end 4000 kcal som kulhydrat. Ellers vil det være begrænsede mængder kulhydrat der omdannes til fedtvæv, da kulhydrat foretrækkes af kroppen til forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

I så fald er det marginalt. Omdannelse af kulhydrat til fedtvæv er også en ret bekostelig affære.

Med mindre man indtager en meget kulhydratrig kost, vil det være yderst begrænset hvor meget kulhydrat der omdannes til fedtvæv. Så i praksis har det næppe nogen betydning.

Nu bevæger jeg mig godt nok over på et andet emne, men! Det du siger her er at det ikke er lige meget om man indtager sin energi fra fedt eller protein/kulhydrat, i forhold til lagring af fedt ... :raisebrow:

altså:

A: indtager 4600 kcal.....fra 15%prot;60%kul;25%fedt, hans ligevægt indtag er 4000kcal

B: indtager 4600 kcal.....fra 15%prot;40%kul;45%fedt, hans ligevægt indtag er 4000kcal

B tage mere på, i form af fedt end A.... hmm passer det nu også og i så fald hvor meget energi bruges for at omdanne kulhydrat/protein til fedtvæv? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

I begge eksempler vil det stort set kun være fedt der deponeres som fedtvæv, altså ingen forskel.

For at kulhydrater lagres kvantitetmæssigt, skal du indtage kulhydrater svarende til mere energi end dit ligevægtsindtag, altså i dette eksempel mere end 4000 kcal som kulhydrat. Ellers vil det være begrænsede mængder kulhydrat der omdannes til fedtvæv, da kulhydrat foretrækkes af kroppen til forbrænding.

<{POST_SNAPBACK}>

Den er jeg med på så, men dette kan vel også forekomme. Kroppen forbrænder hele tiden, og hvis du giver den 2 måltider – et meget fedt og et kun bestående af kulhydrater. Så vil du tage mere på af fedtmåltidet end af kulhydratmåltidet right? Forbrænding og lagring af fedt er vel en løbende proces og ikke noget der sker en gang om dagen, når kroppen har beregnet fordelingen ud fra sit ligevægtsindtag?

Jeg forstår heller ikke. Kroppen bruger jo også fedt i cellerne og ikke kun som energi/energioplagring. Derfor må den da sagtens (tit og often?) kunne komme i en situation hvor den skal lager kulhydrat som fedt.?

Edited by Zoater
Link to comment
Share on other sites

Den er jeg med på så, men dette kan vel også forekomme. Kroppen forbrænder hele tiden, og hvis du giver den 2 måltider – et meget fedt og et kun bestående af kulhydrater. Så vil du tage mere på af fedtmåltidet end af kulhydratmåltidet right? Forbrænding og lagring af fedt er vel en løbende proces og ikke noget der sker en gang om dagen, når kroppen har beregnet fordelingen ud fra sit ligevægtsindtag?
Dette er vist et meget hypotetisk spørgsmål, hvem spiser sådan?

I teorien vil der nok lagres mere fedt, men hvad kan vi bruge det til?

Jeg forstår heller ikke. Kroppen bruger jo også fedt i cellerne og ikke kun som energi/energioplagring. Derfor må den da sagtens (tit og often?) kunne komme i en situation hvor den skal lager kulhydrat som fedt.?

Nej det sker kun i begrænset omfang at kroppen omdanner kulhydrat til fedt. Det er kun i meget få situationer at det vil have kvantitativ betydning.

Der vil næsten altid indtages mere fedt end der er behov for, men ellers må du komme med nogle realistiske situationer som det eksempel vi kan kigge på :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Den er jeg med på så, men dette kan vel også forekomme. Kroppen forbrænder hele tiden, og hvis du giver den 2 måltider – et meget fedt og et kun bestående af kulhydrater. Så vil du tage mere på af fedtmåltidet end af kulhydratmåltidet right? Forbrænding og lagring af fedt er vel en løbende proces og ikke noget der sker en gang om dagen, når kroppen har beregnet fordelingen ud fra sit ligevægtsindtag?

Dette er vist et meget hypotetisk spørgsmål, hvem spiser sådan?

I teorien vil der nok lagres mere fedt, men hvad kan vi bruge det til?

Jeg forstår heller ikke. Kroppen bruger jo også fedt i cellerne og ikke kun som energi/energioplagring. Derfor må den da sagtens (tit og often?) kunne komme i en situation hvor den skal lager kulhydrat som fedt.?
Nej det sker kun i begrænset omfang at kroppen omdanner kulhydrat til fedt. Det er kun i meget få situationer at det vil have kvantitativ betydning.

Der vil næsten altid indtages mere fedt end der er behov for, men ellers må du komme med nogle realistiske situationer som det eksempel vi kan kigge på :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, dette emne er vel utrolig relevant for os med hang til bodybuilding. Hvis man kunne spise et minimum af fedt i sin kost og stadigvæk være i et solidt energioverskud, kunne man øge sin muskelmasse og på samme tid ikke tage store mængder fedt på.

Teoretisk siger du? Tja, spiser du fedt/prot/kul i alle dine måltider? Forbrænding/fedtlagring er en løbende proces over dagen, jeg kan sagtens finde på at spise produkter med meget lavt fedtindhold til morgenmad, bare se på skummetmælk+mulsi = næsten ingen fedt.

Hvis du gad kunne det være fedt at se noget dokumentation.

Link to comment
Share on other sites

Jo, dette emne er vel utrolig relevant for os med hang til bodybuilding. Hvis man kunne spise et minimum af fedt i sin kost og stadigvæk være i et solidt energioverskud, kunne man øge sin muskelmasse og på samme tid ikke tage store mængder fedt på.
Det er vel relevant for hele befolkning? Da det stort set altid drejer sig om at udnytte sin kost bedst muligt og tage mindst muligt fedt på.
Teoretisk siger du? Tja, spiser du fedt/prot/kul i alle dine måltider? Forbrænding/fedtlagring er en løbende proces over dagen, jeg kan sagtens finde på at spise produkter med meget lavt fedtindhold til morgenmad, bare se på skummetmælk+mulsi = næsten ingen fedt.

Ja i stort set alle måltider indtager jeg både fedt/prot/kul, selvfølgelig i forskellige mængder. Men i dit sidste eksempel lød det på 2 måltider med henholdsvis stort set kun fedt eller kulhydrat, hvilket jeg vil kalde ret teoretisk. Ellers vil jeg da gerne høre hvordan du efterlever det?

:4smartass:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jo, dette emne er vel utrolig relevant for os med hang til bodybuilding. Hvis man kunne spise et minimum af fedt i sin kost og stadigvæk være i et solidt energioverskud, kunne man øge sin muskelmasse og på samme tid ikke tage store mængder fedt på.

Det er vel relevant for hele befolkning? Da det stort set altid drejer sig om at udnytte sin kost bedst muligt og tage mindst muligt fedt på.

Teoretisk siger du? Tja, spiser du fedt/prot/kul i alle dine måltider? Forbrænding/fedtlagring er en løbende proces over dagen, jeg kan sagtens finde på at spise produkter med meget lavt fedtindhold til morgenmad, bare se på skummetmælk+mulsi = næsten ingen fedt.
Ja i stort set alle måltider indtager jeg både fedt/prot/kul, selvfølgelig i forskellige mængder. Men i dit sidste eksempel lød det på 2 måltider med henholdsvis stort set kun fedt eller kulhydrat, hvilket jeg vil kalde ret teoretisk. Ellers vil jeg da gerne høre hvordan du efterlever det?

:4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det kan du have ret, det er relevant for hele befolkningen.

Men har du noget dokumentation for hvor meget %energi der går til at omdanne kulhydrat til fedtvæv?

Link to comment
Share on other sites

Men har du noget dokumentation for hvor meget %energi der går til at omdanne kulhydrat til fedtvæv?

De eneste tal jeg har set på DNL er fra en undersøgelse der sagde 3,3 g fedtvæv blev dannet hvilket tilsvarede 9,3 g kulhydrat. Så vil det koste ca 10 kJ at danne 1 g fedtvæv fra DNL. I samme stil har jeg set tal ved dannelse af fedtvæv fra fedt opgivet til ca 6 kJ pr g.

For at se en effekt skal der sikkert bulkes med mindst et par tusinde kcal dagligt på en meget fedtfattig kost, og effekten vil måske være på et par gram. Derfor finder jeg det ikke relevant.

"Regulation of hepatic de novo lipogenesis in humans" er et af de mest grundige review jeg kender til på området. Af Hellerstein MK, Scharz JM, Neese RA i Annual reviews.

En lille nem artikel er "no common energy currency: de novo lipogenese as the road less traveled" af Hellerstein MK.

Ellers søg på artikler af Marc K Hellerstein, som er en af de førende eksperter indenfor området DNL.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share