Squatter med krum ryg


Michael Soerensen
 Share

Recommended Posts

Er egentligt rimelig tilfreds med min træning, undtagen på et punkt, nemlig squatten. For ikke så lang tid siden filmede jeg min squat, og desværre viste det sig at ryggen krummer i bunden. Det var egentlig lidt nedtur eftersom jeg havde fået opfattelsen af at teknikken var ved at være rimelig ok. Det er blandt andet lykkes at holde knæene bag tæerne og jeg tror udstrækning av hamstrings har hjulpet til dette.

Det virker som om problemet ligger i hoften. Ca. halvvejs begynder det at spænde foran i hoften når jeg holder svajet i lænden. Nede mod bunden må lænden gi op og det virker som om der er nogle muskler i hoften som nærmest trækker bækkenet frem med krum ryg som resultat.

Indtil videre prøver jeg at strække ud i den bevægelse som er problemet, hvilket resulterer i en til tider kortvarig jagende smerte fra hoften ved rotasjon. Efter squat kan hoften også godt være rimelig øm. Dog ingen ømhed ved fremadrettede og bagudrettede benbevægelser. Tror smerten mest kommer ved bestemte former for vrid.

Det kunne være rigtig fint hvis nogen sad inde med sådan en gang hoftebøvl som jeg tror det er, da jeg er ved at være godt træt af en håbløs squat :smile:

Link to comment
Share on other sites

For at undgå at "krumme" i ryggen i bunden af et squat, skal man først have sin startposition på plads:

Det er IKKE fordelagtigt at sveje i ryggen når man squatter, start derfor med at trække hoften frem og spend ud i maven inden løftet startes. Dette giver en lige ryg, som er det mindst belastende. Hvis man holder den lige ryg gennem løftet vil man opleve at ryggen ikke krummer nede i bunden.

Link to comment
Share on other sites

For at undgå at "krumme" i ryggen i bunden af et squat, skal man først have sin startposition på plads:

Det er IKKE fordelagtigt at sveje i ryggen når man squatter, start derfor med at trække hoften frem og spend ud i maven inden løftet startes. Dette giver en lige ryg, som er det mindst belastende. Hvis man holder den lige ryg gennem løftet vil man opleve at ryggen ikke krummer nede i bunden.

<{POST_SNAPBACK}>

:blink: Almindeligvis siger man at ryggen er stærkest i normalstillingen.

Dvs, med normale svaj og krumninger.

Et voldsomt svaj er ikke det der almindeligvis giver problemet, som Michael S beskriver hér er det at undgå at krumme ryggen der er problemet.

Din startposition lyder som det tosserne gør til pump..

Anyway. Michael: et par fif til din squat..

fodstilling: skulderbredde, tåer pejer 5-25grader ud af. Dette er udgangspunktet, herfra kan du flytte fødderne en anelse ind/ud alt efter hvad der føles rigtigt.

Tæerne skal pege ud. Ellers kan du ikke udføre squatten korrekt.

Hænder så tæt som muligt på stangen og albuer peger frem/lige ned. Se billedet hér:

147k.jpg

Det hjælper på opspændet i ryggen.

Mht dybden: det lyder som du har hypertone hoftebøjere. Stræk dem grundigt (3-4 intense stræk af 40 sec minimum) lige inden du squatter. Sådan hér:

306Image1.jpg

(hjælper at støtte sig til en væg så man ikke skvatter).

Den metode du anvender med at holde svajet i ryggen og lade vægten strække dig i bunden, er den der virkede bedst for mig.

Derudover hjalp overhead squats også:

overhead_squat.jpg

Hvis du vil lege med overhead squats så start let (kun stangen)! Og arbejd på at øge bevægeudslaget. God øvelse til at fremme kropsbevidsthed og teknik/bevægeudslag i squatten.

Mvh poul

ps: mht. at spænde i hoften, hvis man svajer maksimalt og løfter tungt er hoftebøjerne enddog meget aktive som stabilisatorer. Ikke unormalt. Men det lyder som jeg tidligere har skrevet, at dine hoftebøjere er "overaktive". Derfor anbefalingen med strækket for hoften.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Mht dybden: det lyder som du har hypertone hoftebøjere. Stræk dem grundigt (3-4 intense stræk af 40 sec minimum) lige inden du squatter

Lyder som en god ide. (og gør det iøvrigt så tit/ofte du gider).

Men start blidt - hoftebøjerne trækker trods alt i lænderyggen :smile:

Link to comment
Share on other sites

For at undgå at "krumme" i ryggen i bunden af et squat, skal man først have sin startposition på plads:

Det er IKKE fordelagtigt at sveje i ryggen når man squatter, start derfor med at trække hoften frem og spend ud i maven inden løftet startes. Dette giver en lige ryg, som er det mindst belastende. Hvis man holder den lige ryg gennem løftet vil man opleve at ryggen ikke krummer nede i bunden.

enig - men det kræver nasty ass smidighed ikke at sveje lidt i bunden. jeg svejer altså stadigvæk lidt og jeg kan ikke se det skal kunne give problemer

frontsquats er god træning til mere oprejst squat.

Link to comment
Share on other sites

Synes dog ikke fyren på billedet har den kønneste squat 

Nej, kunne være smukkere, men det var det eneste ½anstændige billede der viser en god albueposition.

Han holder heller ikke fast på stangen.

GENRELT: når i siger svaje i bunden af squatten. Mener i i virkeligheden at runde? Kan ikke se at lændesvaj skulle være noget problem ved moderate belastninger :blink:

Link to comment
Share on other sites

GENRELT: når i siger svaje i bunden af squatten. Mener i i virkeligheden at runde? Kan ikke se at lændesvaj skulle være noget problem ved moderate belastninger

well, jeg kan hellere ikke undgå at svaje lidt men jo mere jeg kommer rigtigt ind under stangen jo stærkere er jeg og derfor tilsigter jeg en så ret ryg som muligt. når du svejer er det vel fordi du er kommet for langt fremover?

Link to comment
Share on other sites

GENRELT: når i siger svaje i bunden af squatten. Mener i i virkeligheden at runde? Kan ikke se at lændesvaj skulle være noget problem ved moderate belastninger 

--------------------

Har sgu heller aldrig set folk der har problemer med at sveje for meget i bunden :blink: Det kan bare vær det er mig :smile:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

I en squat vil der altid være et kompromis imellem graden af hoftefleksion og knæfleksion.

Styrkeløftere vil almindeligvis fokusere på at minimere knæfleksionen, dette medfører højere grad af hoftefleksion.

Vægtløftere derimod forsøger at holde sig meget mere oprejst. Svajet kan i høj grad hjælpe ei en styrkeløfter til at holde overkroppen oprejst:

Dave%20box%20with%20bands.jpg

box%20squat.gif

Link to comment
Share on other sites

Svajet kan i høj grad hjælpe ei en styrkeløfter til at holde overkroppen oprejst
well, det tror jeg ikke der er nogen der har opponeret imod. spørgsmålet er hvor meget der skal svejes. kraftig svej kommer vel stadig af at man er kommet for langt frem og lænden er jo antagonist til Rectus Abs.. det betyder jo også at man kan miste sit opspænd i maven hvis man svejer for meget i bunden. eller sagt på en anden måde: grunden til man spænder mave muskler er at holde sig så oprejst som muligt fordi det giver mere styrke.

ham på det første billede har da ikke særligt svejet ryg og han er desuden langt fremme. hvad vil du sige med det? :smile:

ham den sidste kan jeg ikke rigtigt bedømme hvor langt fremme han er men når han står så bredt som han gør burde det ikke give de store problemer at komme ned nogenlunde ret :wink:

Har sgu heller aldrig set folk der har problemer med at sveje for meget i bunden  Det kan bare vær det er mig

well, jeg er også selv rookie. jeg ved bare at efter jeg er blevet stærkere i maven og lært at spænde ordenligt op kommer jeg ikke så langt frem og er derfor blevet meget stærkere.

jeg starter ligesom JesperJ beskriver(og som ptpoul gør nar ad) med at spænde op i maven og skyde hoften frem. har i allerede svaj inden i påbegynder squat?

Link to comment
Share on other sites

har i allerede svaj inden i påbegynder squat?

Ja et lettere svej - det er der ryggen er stærkest og rug musklerne er flekset og spændt.

Sjovt nok har jeg lagt mærke til, at ved mange af dem der ikke bibeholder et naturligt svaj i lænden når øvelsen påbegyndes - og har ryggen rettet ud - når de når bunden er der som oftest ikke noget at gi' af og ryggen har tendens til at krumme -meget uheldigt.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

ham på det første billede har da ikke særligt svejet ryg og han er desuden langt fremme. hvad vil du sige med det? 

ham den sidste kan jeg ikke rigtigt bedømme hvor langt fremme han er men når han står så bredt som han gør burde det ikke give de store problemer at komme ned nogenlunde ret 

Hmm syntes billederne taler deres tydlige sprog:

Intet svaj = langt fremme

Meget svaj = længere tilbage

men hvis man vil være på tværs så :tongue:

naturligt lændesvaj er der intet galt i. Det er i denne stiling ryggen er bedst til at absorbere belastninger.

Hvorfor nogen ville rette ud i lænden inden starten af bevægelsen er mig en gåde.

Overdrevet lændesvaj i bunden af en squat har jeg heller aldrig set. Det er absolut runding af lænden der er det hyppige problem, aldrig det modsatte.

Over and outtttttt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share