WSB bastard til VL


heffehurtig
 Share

Recommended Posts

Jeg har hæklet det her program sammen udfra et begrænset kendskab til WSB med henblik på at:

1. Forbedre mine O-løft.

2. Forøge min generelle eksplosivitet.

3. Hypertrofi.

4. De tre styrkeløft.

Jeg har skåret det ud på tre dage:

En ME dag.

En speed dag

En volumen dag.

-----------------------------------------------------------------

ME dag: All out!

Frivend 5x5

Dødløft 5x5

Skuldre (En variation af pres - typisk nakkestem) 5x5

Ben foran 5x5

Curls 1xdropsæt

Fransk pres 1xdropsæt

Total 22 sæt høj intensitet/medium tonnage

------------------------------------------------------------------

Speed dag Fart Fart 55% vægte

Træk 5x3

Trækhiv 5x3

Bænk 5x3

Box benbøjninger bagpå 5x3

Opadstød 5x3

Total 25 sæt lav intensitet/lav tonnage

------------------------------------------------------------------

Volumen dag Volumen 2-3 reps fra failure.

Ben foran 3-4x10

DbPatpres 3-4x10

Pullups Ladder op til 5reps 3 sæt

Curls 3-4x10 supersæt med Fransk Pres 3-4x10

Pullovers 3-4x10

Dips 3-4x10

Total 24 sæt(maks) lav intensitet/høj tonnage

--------------------------------------------------------

Opvarmning 5 min på cykel-hop op på bord-trækteknik. Lidt dynamisk udstrækning.

Prøver at holde alle træninger indenfor 1 1/2 time.

Tjae sådan ser det ud. Jeg er helt elektrisk for at komme i gang :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv snakket med Krebsen om noget der ligner meget.... Han mente umiddelbart at det er en dårlig ide, idet max-løft meget hurtigt koster på motorikken.... Jeg ved ikke om jeg køber den, men sådan er det jo. Har du forresten styr på din almindelige WSB?

Tilføjelse

iøvrigt er det kun 1-2 udvalgte øvelser (typisk dem, man vil forbedre) man kører ME og DE i. På ME dagen kører man så reelt ikke den øvelse, man vil blive stærkere i, men noget der minder om (f.eks. box squat på en squat dag) og man har så 3-4 af disse "minder-om" øvelser, som man roterer mellem. Resten køres som RM, hvilket i de fleste henseender er det samme som oldschool BB (lange sæt, mange af dem of relativt korte pauser.

Vi kan lige snakke om det når du kommer forbi efter dine prots..

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har gået og skumlet lidt over den her og snakket med nogle gamle vægtløftere... Conjugate periodization ideen burde virke for de olympiske løft også og svagpunktstræningen er vel i virkeligheden mere relevant i VL end i SL, da der er flere bevægelsessegmenter i de olympiske løft. Den grundlæggende model ser sådan her ud og der står lidt kommentarer nedenunder.

ME dag vend/pres

ME: Vend/pres - op til max single

Assistance: Vend/pres - 6-8x3-4@85%

RM: 3-4 øvelser á 3-5 sæt á 8-12 reps

ME dag Træk/ben

ME: Træk/ben - op til max single

Assistance: Træk ben 6-8x3-4@85%

RM: 3-4 øvelser á 3-5 sæt á 8-12 reps

DE dag vend/pres

stød teknik - 20-30 løft@50-60%

CAT pres - 10x3@60-70%

RM: 3-4 øvelser á 5-6 sæt á 5-6 reps

DE dag træk/ben

Træk teknik - 20-30 løft@50-60%

CAT ben - 10x3@60-70%

RM: 3-4 øvelser á 5-6 sæt á 5-6 reps

ME/assistance træning

man kører ikke ME i træk eller stød, da det går ud over motorikken. I SL-WSB vælger man om man vil køre ME i squat eller dødløft på SQ/DL dagen. På samme måde vælger man så her (ud fra sine svage punkter) om man vil køre ME i vend eller pres den ene dag og mellem træk eller ben den anden. Den øvelse man så ikke kører ME i (e.g. pres, hvis man skal køre ME i vend på den første dag) kører man så assitancetræning i, som skal være noget rimeligt tung træning.

ME-øvelser

ME øvelser vælges selvfølgelig ud fra svagpunkter og fra generelle mål.

Vend: Frivend, Frivend helt uden at gå ned i knæ, stød hiv (mindre god, da det er svært at afgøre om den er god eller ej) eller dødløft (evt. fra klods). hug/stødvend er ikke god som ME øvelse, da den let kan blive for hård ved knæene.

Pres: jerk/opadstød, push press/knickstød, nakkestem med afsæt, bænkpres. (skal være en eksplosiv øvelse og helst med benafsæt)

Træk: Råtræk, Råtræk fra hæng, Trækhiv (samme som ved stødhiv), fuld træk er ikke god ME øvelse, da den let kan blive for hård ved knæene.

Ben: Front squat, olympisk squat, power squat

DE træning

Selve DE konceptet virker ikke helt i de olympiske løft, da de er dynamiske i natur. Man kunne så bruge DE dagen på noget tekniktræning, f.eks. med "balance"-stød (med overdrevet udfald) og iøvrigt varianter af de olympiske løft, der kan hjælpe på ens teknik. Ved siden af teknik træningen, kan man så køre lidt dynamisk træning i pressebevægelse og ben. Igen vælges D øvelser efter svagpunkter og generelle mål

DE øvelser

Stød(/vend) teknik: "balance"-stød, hugvend etc.

DE Pres: jerk/opadstød, push press/knickstød, CAT bænk

Træk teknik: træk, træk fra hæng, quick drops, press under etc.

DE ben: Front squat, olympisk squat, power squat, box squat.

Assistanceøvelser

Dette skal være øvelser hvor der let og sikkert skal kunne afvikles en fornuftig workload. Assistancetræning er mest ment som muskulær træning og ikke motorisk.

Vend: Frivend, Stødhiv

Pres: Push press/knickstød, bænkpres

Træk: Råtræk, råtræk fra hæng, trækhiv

Ben: Front squat, olympisk squat, power squat

RM øvelser

I WSB modellen er det en regel at man ikke repper for alvor i de løft man søger at forbedre, da det koster fart og motorik at træne tæt på udmattelse. Jeg vil anbefale at man kører presseøvelser på vend/pres-dagene og trækkeøvelser på træk/ben-dagene, samt det bonus man nu har brug for.

Jeg vil prøve at smide en model op for hvordan det kunne se ud senere i aften eller i morgen.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Det er spændene at se et egentligt VL program. Det myldrer jo ikke ligefrem med dem her på MOL....

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er (selvfølgelig :blink: ) enig.

Helt vildt Incog. Tak for det go'e stykke arbejde chef¸ det får sgu' et skud i det nye år for sure. I en eller anden afskygning.

Jeg tror i øvrigt godt man kunne køre lige præcist træk som ME øvelse så længe det ikke er mere end en gang hveranden uge. Den er ikke så systemisk hård som stød og man har godt af at få en masse tunge hele træk for at få løftet gjort 'flydende'. Det er selvføgelig bare spekulationer.

Dertil kan nævnes at lige nu er Flemming ved at skubbe mig ud i nogle tungere træk.

Vi må se at hvad Krebsen kan komme med af kommentarer... :pumpin:

Edited by heffehurtig
Link to comment
Share on other sites

Der er jo trods alt ret stor forskel på at køre tungere og så maxløft.... træk var noget af det som flemming mente ville lide mest under egentlige maxløft. Tro du ikke grunden til at han vil have dig ud i nogle tungere løft dér, er at styrken er til det?

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

her er hvad jeg selv ville gøre, hvis jeg skulle køre VL-WSB.... det fordrer dog nok en lidt bedre teknik end jeg har endnu.

Dag 1

ME

Knickstød, Side press, Nakkestem med afsæt, opadstød

Assistance:

Frivend 4-5x3 (når den bliver for tung fortsætter jeg med..)

Stødhiv 3-4x5

RM

Trækbenbøjning/overhead squat 4x10

Stem/military press 4x10

Dips 3x10

(Sideløft/laterals) 3x10

Dag 2

ME

Råtræk, Træk fra hæng, Trækhiv til hage, extension snatch

Assistance:

Benbøjning foran/front squat 8x4 (pyramide op til nær 4RM)

RM

OL goodmornings 4x10

Power curl 4x10

Kropshævning/pullup (smalt uhg) 3x10

(BB rows) 3x10

Dag 3

DE

Vend el. stød teknik - 20-30 løft ialt

Knickstød - 10x3

RM

Trækbenbøjning/overhead squat 5x6

Stem/military press 5x6

Dips4x6

(Sideløft/laterals) 4x6

Dag 4

DE

Træk teknik - 20-30 løft ialt

OL benbøjning 10x3

RM

OL goodmornings 5x6

Power curl 5x6

Kropshævning/pullup (smalt uhg) 4x6

(BB rows) 4x6

øvelser i parantes kan udelades...

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Der er jo trods alt ret stor forskel på at køre tungere og så maxløft.... træk var noget af det som flemming mente ville lide mest under egentlige maxløft. Tro du ikke grunden til at han vil have dig ud i nogle tungere løft dér, er at styrken er til det?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad så med bulgarene? De har da haft stor succes med maxløft. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share