Skulderbelastning...


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg ved at man bruger skulderne som stabiliseringsmuskler ved bænkpres...

men belaster det skulderne så meget, at f.eks. skuldertræning dagen efter er en dårlig ide?

Ligeledes har jeg oplevet at være øm i noget af skulderen efter at have kørt Biceps Curl. Denne ømhed er dog typisk kommet senere  samme dag, og forsvinder typisk dagen.

Fungerer skuldermusklen også som en slags stabilisator/hjælpemuskel, eller er det 'bare' min teknik, som ikke er helt rigtig?

Link to comment
Share on other sites

Efter min opfattelse er skulderne den mest udsatte muskelgruppe, og man skal passe på ikke at overbelaste dem. Bænkpres bruger primært den forreste skuldermuskel, så man kan i teorien godt arbejde med de 2 andre hoveder, men hvis det ikke er nødvendigt så lad være.

Husk at den forreste skuldermuskel løfter overarmen opad, og denne bevægelse er svær at undgå ved biceps curl. Normalt ikke ret meget men hvis den er overbelastet i forvejen kan den hurtigt blive øm.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Så burde jeg vel ligge noget skuldertræning samme dag som enten bænkpress eller biceps curl. På den måde vil jeg så kun belaste/træne skulderen en gang om ugen...?

(Hvis jeg altså ikke træner biceps curl og bænkpres i samme uge...)

eller bør jeg kun køre decideret skuldertræning  hver anden uge?

Link to comment
Share on other sites

Man bruger selvfølgelig skuldrene som stabilasatorer ved f.eks. bænkpres og belaster dem derved. Der er dog slet ikke tale om samme grad af belastning, som ved når du træner skuldrene direkte.

Jeg har selv oplevet, at hvis jeg laver bænkpres kort tid efter (1-2 dage) skuldertræning, så giver forsiden af skuldren op før brystmusklen. Blandt andet derfor har jeg tilrettelagt mit program således, at (eksempelvis) træner skuldre om torsdagen og bryst (+ biceps) om mandagen.

Ideelt bør man skuldren ikke blive belastet ved bicepstræning, men det er svært at holde PERFEKT form, sååå....  Preacher-curls  minimere efter min mening belastningen af skuldermuskulaturen, da man ikke rigtig kan snyde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share