Øvelsesvalg til Bear-rutinen


Nutellakrigeren
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere.

Om 1 uge er jeg færdig med mit overhead-program, herefter står den på en uges deload, og så går jeg igang med Pavels bear-rutine.

Men jeg er ikke helt sikker på hvilke øvelser jeg skal vælge, så jeg har skrevet et par stykker ned jeg kunne komme i tanke om, og tænkte at så kunne i passende være med i beslutningen :)

Ben:

Dødløft

Sumodødløft

Zerchersquat

Ryg:

Overhånd chinups

underhånd

Patværk:

Bænkpres

CG bænk

Dips

Det er kun én øvelse fra hver gruppe der skal vælges.

Grunden til jeg har fravalgt squat er, at jeg bare synes bedre om dødløft - men zerchersquat er nu også en øvelse jeg godt kan lide! Evt. Har jeg tænkt på Highpulls?

Jeg kan egentlig bedst lide underhånds-chinups, men jeg er lidt i tvivl om den rammer ryggen ordentligt?

Som supplerende extra øvelser har jeg valgt:

legpres 3x8

militarypress 3x8

Til de af jer der ikke kender bear-rutinen, så er det noget Pavel har fundet på - man vælger for (3) store compound-øvelser, og evt. et par få extra-øvelser. Man skal desuden stræbe efter at trænings-sessionen ikke varer længere tid end 45 minutter.

De store øvelser køres så ud fra dette princip (man starter desuden lidt lavt i vægt, da man så kan lægge en omgang progression ind):

1x5 @ 100kg, 1x5 @ 90kg (90& af 100kg), "så-mange-sæt-man-nu-kan-gennemføre-i-god-stil"x80kg (80% af 100kg)

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL'ere.

Om 1 uge er jeg færdig med mit overhead-program, herefter står den på en uges deload, og så går jeg igang med Pavels bear-rutine.

Men jeg er ikke helt sikker på hvilke øvelser jeg skal vælge, så jeg har skrevet et par stykker ned jeg kunne komme i tanke om, og tænkte at så kunne i passende være med i beslutningen :)

Ben:

Dødløft

Sumodødløft

Zerchersquat

Ryg:

Overhånd chinups

underhånd

Patværk:

Bænkpres

CG bænk

Dips

Det er kun én øvelse fra hver gruppe der skal vælges.

Grunden til jeg har fravalgt squat er, at jeg bare synes bedre om dødløft - men zerchersquat er nu også en øvelse jeg godt kan lide! Evt. Har jeg tænkt på Highpulls?

Jeg kan egentlig bedst lide underhånds-chinups, men jeg er lidt i tvivl om den rammer ryggen ordentligt?

Som supplerende extra øvelser har jeg valgt:

legpres 3x8

militarypress 3x8

Til de af jer  der ikke kender bear-rutinen, så er det noget Pavel har fundet på - man vælger for (3) store compound-øvelser, og evt. et par få extra-øvelser. Man skal desuden stræbe efter at trænings-sessionen ikke varer længere tid end 45 minutter.

De store øvelser køres så ud fra dette princip (man starter desuden lidt lavt i vægt, da man så kan lægge en omgang progression ind):

1x5 @ 100kg, 1x5 @ 90kg (90& af 100kg), "så-mange-sæt-man-nu-kan-gennemføre-i-god-stil"x80kg (80% af 100kg)

<{POST_SNAPBACK}>

1. Dødløft

2. Chinups med underhåndgreb

3. Dips

1. God overall øvelse for understellet og ryggen. I Zerchersquat bliver man nemt begrænset af de antal kg som armene kan klare.

2. Underhåndsgreb, lidt ekstra til biceps, og den er fin nok til ryg, specielt når du også har alm. dødløft med,

3. Dips, fordi det også er en god tricepsøvelse, og måske nok overall den bedste presseøvelsen for overkroppen IMO.

Valg af supplerende øvelser ser ok ud.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

1. Dødløft

2. Chinups med underhåndgreb

3. Dips

1. God overall øvelse for understellet og ryggen. I Zerchersquat bliver man nemt begrænset af de antal kg som armene kan klare.

2. Underhåndsgreb, lidt ekstra til biceps, og den er fin nok til ryg, specielt når du også har alm. dødløft med,

3. Dips, fordi det også er en god tricepsøvelse, og måske nok overall den bedste presseøvelsen for overkroppen IMO.

Valg af supplerende øvelser ser ok ud.

<{POST_SNAPBACK}>

Lyder meget fornuftigt, jeg havde egentlig også lovet mig selv ikke at køre bænkpres fast i et program igen, da jeg startede på overhead-programmet :tongue:

Mht. zercher-squatten, så har jeg kørt den før, og jeg føler mig ikke decideret begrænset - evt. lyder Hr. K's forslag om at køre den som extra-øvelse som en rigtig god idé, da jeg selv føler zercher-squat er en superøvelse for kropsstammen, den var ihvertfald en god udfordring for mig da jeg kørte den :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare holde sig til det originale BEAR program?

Deadlift

&

Side press/Floor Press

og så koncentrere sig mere om en høj volumen og densitet i de to store løft og nedprioritere alle de assisterende øvelser.

Size to you!

Kenneth Jay, RKC

<{POST_SNAPBACK}>

For det kommer jo an på hvad man træner efter. Jeg kan sagtens se det harcore i at gøre det som du foreslår (og jeg er da også fristet ;)), men samtidig så går jeg også efter et sæt større guns, og vinger som et flyve-egern hvis du kan følge mig :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare holde sig til det originale BEAR program?

Deadlift

&

Side press/Floor Press

og så koncentrere sig mere om en høj volumen og densitet i de to store løft og nedprioritere alle de assisterende øvelser.

Size to you!

Kenneth Jay, RKC

<{POST_SNAPBACK}>

For det kommer jo an på hvad man træner efter. Jeg kan sagtens se det harcore i at gøre det som du foreslår (og jeg er da også fristet ;)), men samtidig så går jeg også efter et sæt større guns, og vinger som et flyve-egern hvis du kan følge mig :)

<{POST_SNAPBACK}>

Til dels vil jeg holde med Kenneth, men mener nu at du godt ville kunne køre programmet med dl, chins og dips.. Men hvorfor extra øvelserne og hvor står der at man avt kan tage et par extra øvelser med???

Jeg mener at de extra øvelser vil ødelægge mere end de vil gavne

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare holde sig til det originale BEAR program?

Deadlift

&

Side press/Floor Press

og så koncentrere sig mere om en høj volumen og densitet i de to store løft og nedprioritere alle de assisterende øvelser.

Size to you!

Kenneth Jay, RKC

<{POST_SNAPBACK}>

Har du et link til hvor man kan læse om det originale?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare holde sig til det originale BEAR program?

Deadlift

&

Side press/Floor Press

og så koncentrere sig mere om en høj volumen og densitet i de to store løft og nedprioritere alle de assisterende øvelser.

Size to you!

Kenneth Jay, RKC

<{POST_SNAPBACK}>

Har du et link til hvor man kan læse om det originale?

<{POST_SNAPBACK}>

prøv at søg lidt på dragondoor.com

Link to comment
Share on other sites

Til dels vil jeg holde med Kenneth, men mener nu at du godt ville kunne køre programmet med dl, chins og dips.. Men hvorfor extra øvelserne og hvor står der at man avt kan tage et par extra øvelser med???

Jeg mener at de extra øvelser vil ødelægge mere end de vil gavne

<{POST_SNAPBACK}>

Det med extra-øvelser er noget Hr. K praktiserer - jeg har faktisk ikke lige noget liggende hvor der står at man kan det :unsure:

extra-øvelserne vil blot blive kørt som en 3x8-10, så det er ikke noget helt vildt. Desuden bliver vægtenene ikk særlig høje, da de jo som sagt bliver kørt efter hoved-øvelserne

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare holde sig til det originale BEAR program?

Deadlift

&

Side press/Floor Press

og så koncentrere sig mere om en høj volumen og densitet i de to store løft og nedprioritere alle de assisterende øvelser.

Size to you!

Kenneth Jay, RKC

<{POST_SNAPBACK}>

Har du et link til hvor man kan læse om det originale?

<{POST_SNAPBACK}>

prøv at søg lidt på dragondoor.com

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jeg skam prøvet inden jeg skrev :(

Kan slet ikke finde noget

Link to comment
Share on other sites

Til dels vil jeg holde med Kenneth, men mener nu at du godt ville kunne køre programmet med dl, chins og dips.. Men hvorfor extra øvelserne og hvor står der at man avt kan tage et par extra øvelser med???

Jeg mener at de extra øvelser vil ødelægge mere end de vil gavne

<{POST_SNAPBACK}>

Det med extra-øvelser er noget Hr. K praktiserer - jeg har faktisk ikke lige noget liggende hvor der står at man kan det :unsure:

extra-øvelserne vil blot blive kørt som en 3x8-10, så det er ikke noget helt vildt. Desuden bliver vægtenene ikk særlig høje, da de jo som sagt bliver kørt efter hoved-øvelserne

<{POST_SNAPBACK}>

Hr K er jo også kun semi BEAR :cooldance:

Det eneste jeg har ku finde på dragondoor er dette: Summary of Pavel's Strength Routines hvor der står ganske lidt om det :sneaky2:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er også rigeligt det der står og ellers er der skrevet en masse om det på forummet derinde

Link to comment
Share on other sites

Hr K er jo også kun semi BEAR :cooldance:

:blahblah::4trumpet:

Tror du ikke, at du bare skal smutte hjem til Charlotte B vidoen?

Grunden til, at jeg har ekstraøvelser med, er at jeg træner sammen med kæresten og hendes 5x5 program tager længere tid end mit. Desuden er BEARs svage side, at den ikke kommer omkring hele kroppen.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Desuden er BEARs svage side, at den ikke kommer omkring hele kroppen.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jeg også tænkt lidt på. Eksempelvis bliver dine quads mere eller mindre kun ramt sekundært ved dødløft :unsure:

Forresten - er der nogen der ligger inde med noget vide om HVORFOR man skal tilstræbe at hvert træningspas ikke varer længere end 45 minutter?

Edited by Nutellakrigeren
Link to comment
Share on other sites

Hr K er jo også kun semi BEAR :cooldance:

:blahblah::4trumpet:

Tror du ikke, at du bare skal smutte hjem til Charlotte B vidoen?

Grunden til, at jeg har ekstraøvelser med, er at jeg træner sammen med kæresten og hendes 5x5 program tager længere tid end mit. Desuden er BEARs svage side, at den ikke kommer omkring hele kroppen.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du så havde læst det originale program i bogen ville du vide at du efter Pavels mening kommer hele kroppen igennem på kun pres øg dødløft, hvis du bare bruger alle hans tension teknikker og lign skulle det ikk være noget problem.

Det som mange glemmer når de kører bear eller ptp programmer er at de hvis de skal køres som foreskrevet og man skal kunne nøjes med så fåå øvelser er tension teknikkerne ligeså vigtige som resten af programmet..

Charlotte B :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share